وجود زمينه هاي مناسب ترانزيتي و اقتصادي در آستارا

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33484
ساعت 11:05 سه شنبه 6 مرداد 1394
رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال و شرق کشور گفت: همکاری‌های متقابل بین مناطق ویژه دوغارون و سرخس در خراسان رضوی با آستارا در زمینه ترانزیتی و اقتصادی وجود دارد.

به گزارش فرينا، غلامعباس ارباب‌خالص در بازدید از ظرفیت‌های گمرکی و گردشگری این شهرستان و نشست با فرماندار، بخشدار مرکزی و دیگر مسئولان آستارا، گفت: آستارا در زمینه تجارت و گردشگری و ترانزیت دارای ظرفیت کم‌نظیری است.  ارباب‌خالص با اشاره به اهمیت شهرستان مرزی بندری آستارا در زمینه امکانات گمرکی و بندری افزود: با پیگیری‌های مسئولان استانی به‌ویژه فرماندار پرتوان شهرستان شاهد استقرار منطقه ویژه اقتصادی در آستارا و مجاورت بنادر مهم حاشیه خزر از جمله آستراخان، باکو، ماخاچ قلعه، ترکمن‌باشی، آوکتائو و بنادر ایرانی خزر هستیم.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور، مستقر در مشهد مقدس، جایگاه ژئو اکونومیکی و ترانزیتی کشورمان را دارای شرایط خوبی برای کشورهای همسایه شمالی در آسیای مرکزی، قفقاز و همسایگان شرقی و جنوبی دانست.
وی ادامه داد: با توجه به نیازهای متقابل این کشورها به ارتباطات ترانزیتی، موقعیت خاص آستارا عامل همگرایی منطقه‌ای متقابل و چند جانبه بین‌المللی در عرصه تجاری، توسعه مناسبات فرهنگی و به‌ویژه گردشگری است.
ارباب‌خالص به ظرفیت‌های بالای طبیعی و اکوتوریسم منطقه گیلان اشاره کرد و آستارا را نگین گردشگری شمال کشور برشمرد.
ارباب‌خالص افزود: با توجه به تردد خیل عظیم گردشگران خارجی از نقطه مرز بین‌المللی به استان و شهرستان آستارا، وجود جاذبه‌های گردشگری اقتصادی، طبیعی و وجود جنگل، کوهستان و سواحل بسیار زیبا در آستارا امتیاز مهمی محسوب می‌شود.
این مسئول با اشاره به اینکه استعداد بسیار مناسب برای توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی دریایی، جاده‌ای و ریلی و نزدیکی فرودگاه در آستارا وجود دارد، گفت: این شاخص‌ها برای همکاری بین‌المللی بین کشورهای همسایه شرقی، آسیای مرکزی و قفقاز و ترکیه و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس با آستارا و گیلان قابل تعریف است.
وی ادامه داد: شاخص‌های مذکور به طور خاص در سه بخش جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه همکاری‌های گردشگری و توسعه همکاری‌ها در زمینه صنعت ترانزیت با کشورهای مورد هدف قابل پیگیری و دستیابی خواهد بود.
به گفته ارباب‌خالص، زمینه خوبی برای همکاری‌های متقابل مناطق ویژه دوغارون و سرخس در استان خراسان رضوی و آستارا در زمینه پیوندهای ترانزیتی و اقتصادی وجود دارد.
وی حمایت وزارت خارجه از هرگونه همکاری‌های بین مناطق مذکور را اعلام کرد.
** آستارا از جایگاه ژئوپلتیکی خاص و مهمی برخوردار است
در ادامه اين نشست فرماندار بندر آستارا نیز گفت: آستارا از جایگاه ژئوپلتیکی خاص و مهمی برخوردار بوده و در این زمینه با استقرار دولت تدبیر و امید شاخص‌های توسعه مورد مطالعه و پیگیری جدی قرار گرفته است.
سیروس شفقی، تصویب منطقه ویژه اقتصادی آستارا را از اقدام‌های مهم دولت عنوان کرد و افزود: بهار امسال اسکله بندری این شهرستان از نظر حجم تخلیه و بارگیری با مثبت 208 درصد رشد داشته و مقام نخست در بین بنادر شمالی کشور را به دست آورده است.
شفقی آمادگی آستارا برای تبادل تجربیات و ایجاد ارتباط با استان‌های دیگر از جمله خراسان رضوی در زمینه گردشگری و همکاری در مقوله ترانزیت را اعلام کرد و گفت: گیلان به ویژه آستارا سهم مهمی در جلب و جذب گردشگر دارد.
در اين نشست در خصوص استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل و همکاری‌های مشترک دوجانبه بین شهرستان‌های مرزی استان خراسان رضوی و همکاری‌های مکمل ترانزیتی با هدف تقویت محور ترانزیتی شرق و شمال کشور مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین در زمینه امور گردشگری و جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در آستارا و دیگر زمینه‌های مناسب پیرامون همکاری مشترک و تبادل تجربیات هم‌اندیشی مواردی مطرح شد.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در شمال و شرق کشور به همراه چنگیز شکوری بخشدار مرکزی آستارا از منطقه ویژه اقتصادی، محوطه اسکله بندر آستارا و گمرک تجاری و مسافری و امکانات گردشگری این شهرستان از جمله سواحل، تالاب استیل عباس‌آباد، منطقه ییلاقی حیران و هتل بین‌المللی اسپیناس بازدید کرد.





شناسه خبری: 33484

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو