پایان حفاری دومین چاه ارزیابی در فاز ١٤ پارس جنوبی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33550
ساعت 09:19 يکشنبه 11 مرداد 1394
مدیر پروژه حفاری فاز ١٤ میدان گازی پارس جنوبی در شرکت ملی حفاری ایران از پایان عملیات حفاری دومین حلقه چاه ارزیابی (توصیفی) در این فاز خبر داد و گفت: حجم گاز فاز ١٤ پارس جنوبی فراتر از انتظار است.

به گزارش فرينا، حمیدرضا شفیعی مکوند افزود: این حلقه چاه بر روی سکوی ١٤-C حفر شده و هم اکنون مراحل آزمایش های مخزنی آن در حال انجام است.
شفیعی مکوند گفت: براساس بررسی های به عمل آمده در این مرحله به نتایج خوبی رسیده و به حجم گاز قابل ملاحظه ای دست یافته ایم.
وي با اشاره به اینکه پیش از این، حفاری چاه ارزیابی سکوی ١٤-A نیز با موفقیت انجام شده بود، افزود: در فاز ١٤ روی چهار سکو، ٤ حلقه چاه ارزیابی حفر می شود که مراحل حفاری چاههای ارزیابی سکوهای D و B نیز با ٨٠ و ٥٠ درصد پیشرفت صورت گرفته است.
مدیر پروژه حفاری فاز ١٤ میدان گازی پارس جنوبی در شرکت ملی حفاری ایران به حفاری ٢٢ حلقه چاه بر روی سکوهای A و C توسط این شرکت اشاره كرد و گفت: از این چاه ها دو حلقه ارزیابی و ٢٠ حلقه توسعه ای است.
شفیعی مکوند ادامه داد: در زمان حاضر دو دستگاه حفاری سنگین دریایی بر روی این دو سکو در حال حفاری هستند و متراژ حفاری چاه ها تا به امروز، بیش از ٨٠ هزار متر به ثبت رسیده که ١٠ هزار متر آن از ابتدای سالجاری تا کنون محقق شده است.
شفیعی مکوند با بیان اینکه حفاری در این فاز به صورت دسته‌ای (جمعی) انجام می‌شود، گفت: پیشرفت اجرای عملیات حفاری نیز در این فاز به مرز ٥٥ درصد رسیده است.
مدیر پروژه حفاری فاز ١٤ میدان گازی پارس جنوبی در شرکت ملی حفاری ایران گفت: این پروژه در قالب قرارداد میان این شرکت و شرکت نفت وگاز پارس اجرا می‌شود و مجموع حفاری در این فاز  ٩٥ هزار متر پیش بینی شده است.
وی افزود: پروژه حفاری ٢٢ حلقه چاه در فاز ١٤ توسط شرکت ملی حفاری ایران به صورت کلید در دست اجرا و تامین دکل، کالا و مواد حفاری، مهندسی، زمین شناسی، پشتیبانی و خدمات فنی برعهده این شرکت است.
در فاز ١٤ پارس جنوبی قرار است ٤٤ حلقه چاه گازی حفاری شود و این فاز با هدف تولید روزانه ٥٦ میلیون و ٥٠٠ هزار مترمکعب گاز ترش و ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در دست اجراست.
تولید سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ٤٠٠ تن گوگرد از دیگر تولیدات فاز ١٤خواهد بود.





شناسه خبری: 33550

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو