انجام بيش از ۲۷درصد ترانزیت کشور از مرز تايباد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33566
ساعت 12:06 دوشنبه 12 مرداد 1394
عضو شورای شهر تایباد گفت: منطقه ویژه اقتصادی تایباد با برنامه ریزی مناسب و توجه مسئولان کشوری می تواند در اقتصاد کلان کشور تاثیرگذار باشد.

به گزارش فرينا، حسن باقری در خصوص منطقه ویژه اقتصادی تایباد افزود: منطقه ویژه اقتصادی تایباد هم مرز با افغانستان یک منطقه استراتژیک و ژئوپلیتیک در شرق کشور است که با یک برنامه ریزی مناسب و توجه مسئولان کشوری می تواند در اقتصاد کلان کشور تاثیر گذار باشد. در حال حاضر به‌دلیل امنیت کامل در این مسیر و آن سوی مرز تا هرات، بیش از ۲۷درصد ترانزیت کشور از این مرز انجام می شود.

باقری گفت: پتانسیل ها و مزیت های این منطقه که باید مورد توجه مدیران عالی استان قرار بگیرد و در شورای عالی توسعه مناطق مرزی از امتیازهایی که دولت درنظر گرفته برای این منطقه استفاده شود شامل؛ وجود انرژی بادی جهت تولید برق، وجود بیش از ۸۰درصد روزهای آفتابی در سال برای استفاده از انرژی خورشیدی، گمرک فعال با بیش از ۸۰ سال سابقه فعالیت، قرارگرفتن شهرستان در کریدور غرب به شرق، سهم سه میلیارد دلاری ایران از بازار ۹ میلیارد دلاری افغانستان، وجود زیرساخت های راه و حمل و نقل و زیرساخت ریلی،ساده سازی و تسهیل در امر صادرات با اصلاح قوانین و وجود معادن سنگ آهن و سنگهای ساختمانی در این شهرستان و کشور افغانستان است.

وي افزود: با این ظرفیت باید زمینه صادرات محصولات پتروشیمی، انواع سوخت استاندارد اعم از گازوئیل و بنزین، صدور گاز، صدور برق از محل تولید انرژی های بادی و خورشیدی و صادرات مصالح ساختمانی به افغانستان فراهم شود.

این عضو شورای شهر تایباد ادامه داد: فرآوری محصولات معدنی نیز در منطقه ویژه اقتصادی تايباد باید انجام شود، همچنین احداث کارخانجات در منطقه ویژه جهت صادرات محصولات آنها به افغانستان توجیه فنی و اقتصادی دارد.

باقری به هدف گذاری ما باید برای بدست آوردن حداقل ۵۰درصد بازار افغانستان با سقف شش میلیارد دلار باشد اشاره كرد و گفت: با انجام اقدامات فوق در شهرستان می توان زمینه اشتغال پایدار برای جوانان شهرستان و حتی استان را فراهم کرد.






شناسه خبری: 33566

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو