بهره‌برداری از فاز ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی در پاییز

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33740
ساعت 12:59 دوشنبه 26 مرداد 1394
دستاورد فعالیت‌های دولت «تدبیر و امید» نشان از موفقیت‌هایی دارد که قابل انکار نیست. به طوری که هر روز شاهد پیشرفت‌های بیشتری از این دولت در حوزه‌های مختلف هستیم.

پس از افتتاح فاز ۱۲ که بزرگترین و کلیدی‌ترین فاز میدان گازی پارس‌جنوبی به شمار می‌رفت، ساخت نخستین سکوی دریایی فاز ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس‌جنوبی به عنوان فاز مشترک گازی با قطر پس از گذشت ۷سال در دولت «تدبیر و امید» تکمیل شد. گفتنی است وزن تقریبی سکوی فاز ۱۶ پارس‌جنوبی ۲ هزار و ۷۰۰ تن است و این درحالی است که در ۴ سال و نیم گذشته هیچ‌یک از فازهای پارس‌جنوبی در قالب یک فاز استاندارد در مدار بهره‌برداری قرار نگرفت و حتی وعده توسعه ۳۵ ماهه فازهای این میدان مشترک گازی هم محقق نشد تا ایران باز هم در رقابت با قطر ناکام مانده باشد.

با وجود تغییرات متعدد مدیریتی در حوزه کارفرمایی و پیمانکاری، تامین نشدن به موقع منابع مالی و اعتباری، نبود یک برنامه جامع برای اولویت‌بندی و مدیریت منابع مالی و ناآشنایی برخی کارفرمایان با مشکلات و چالش‌های فازها موجب شد که پرونده افتتاح فازهای پارس‌جنوبی در دولت دهم به طور کامل بسته شود. طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی در بخش دریایی از ۲ سکوی حفاری تولید هرکدام شامل ۱۱ حلقه چاه، ۲ رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی انتقال گاز به طول ۱۱۵ کیلومتر، ۲ خط لوله ۴/۵ اینچی انتقال گلایکول به طول تقریبی ۱۱۵ کیلومتر و واحدهای شیرین‌سازی گاز تشکیل شده است.

فاز ۱۵ و ۱۶ پیش از قله
براساس استانداردهای تعریف‌شده در شرکت ملی نفت ایران، یک فاز استاندارد پارس‌جنوبی شامل حفاری چاه در خلیج‌فارس، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی سکو و خطوط لوله دریایی به‌منظور انتقال و پالایش اولیه گاز و سپس احداث پالایشگاه ساحلی شامل مخازن ذخیره‌سازی، ردیف‌های شیرین‌سازی و واحدهای یوتیلیتی برای تامین آب، بخار و سرویس‌های جانبی است. در حال‌حاضر پیشرفت ساخت پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی به حدود ۹۲ درصد رسیده است به طوری که تاکنون تعدادی از مخازن ذخیره‌سازی و برخی واحدهای یوتیلیتی در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است. هدف از طرح توسعه نهایی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی، تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد، سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک پتروشیمی‌هاست.
در همین حال محمدرضا فروزش، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به عنوان مجری طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس‌جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح توسعه فاز ۱۵و۱۶ میدان گازی پارس‌جنوبی باید ۵۲ ماهه تکمیل می‌شد اما اکنون به ۱۰۴ ماه رسیده است، گفت: پالایشگاه این طرح تا شهریور و حفاری چاه‌ها نیز با ۹۳/۳ درصد پیشرفت تا آذر امسال تکمیل خواهد شد. این در حالی است که پیشرفت پالایشگاه فاز ۱۵و۱۶ حدود ۹۷/۷درصد بوده و هم‌اکنون عملیات آماده‌سازی پالایشگاه در حال انجام است و ۲ تا ۳ هفته آینده این بخش به بهره‌بردار تحویل داده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه پیشرفت سکوی فاز ۱۵ به ۹۸ درصد و سکوی ۱۶ به ۹۸/۲ درصد رسیده، افزود: هم‌اکنون گاز برداشت‌شده از این ۲ فاز و فاز ۱۸ به پالایشگاه مورد نظر تزریق می‌شود. به این ترتیب واحد «ال.پی.جی» این طرح ابتدای مردادماه و هفته گذشته نیز واحد گوگردزدایی آن وارد مدار شد. ساخت مخزن‌های پروپان و بوتان نیز تا یک ماه آینده به پایان می‌رسد. همچنین بخشی از اتان تولیدشده برای استفاده واحدهای پتروشیمی به خط لوله سراسری گاز تزریق شد. فروزش با اظهار اینکه از سال ۱۳۸۵ تاکنون ۶ میلیارد دلار در طرح توسعه فاز ۱۵و۱۶ سرمایه‌گذاری شده است، گفت: ۳ میلیارد دلار از این رقم در بخش خشکی، ۲ میلیارد دلار در بخش دریایی(سکوها) و یک میلیارد دلار نیز در بخش حفاری هزینه شده است.
وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی اولیه هزینه این طرح ۳ میلیارد دلار برآورد شده بود اما به دلیل شرایط بین‌المللی کشور که موجب کند شدن عملیات بانکی، تامین منابع مالی و تامین تجهیزات مورد نیاز طرح شد، علاوه بر افزایش زمان تکمیل طرح، هزینه‌ها نیز افزایش یافت درحالی که از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ تاکنون در بخش خشکی این طرح ۲۵۰ میلیون دلار و در بخش سکوها نیز کمتر از ۱۵۰ میلیون دلار پول پرداخت شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه فازهای پارس‌جنوبی بالاترین بازگشت نرخ سرمایه را دارند، اظهار کرد: اگر ارزش همه تولیدات فاز ۱۵و۱۶ پارس‌جنوبی با قیمت نفت خام (هر بشکه ۵۰ تا ۶۰ دلار ) یکسان‌سازی شود، درآمد روزانه از فاز ۱۵و۱۶ پارس‌جنوبی ۱۹ تا ۲۰ میلیون دلار و سالانه حدود ۶ میلیارد دلار خواهد بود. فروزش با بیان اینکه با تعیین اولویت در توسعه فازهای پارس‌جنوبی تمرکز و سرعت توسعه افزایش یافت، گفت: با این اقدام می‌توان در فاز ۱۵و۱۶ پارس‌جنوبی حرفه‌ای‌تر عمل کرد. از سال گذشته تاکنون ۱۰/۷میلیارد مترمکعب گاز شیرین به خط سراسری تزریق و حدود ۶/۷میلیون بشکه میعانات گازی این ۲فاز صادر شده است. مجری طرح فاز ۱۵و۱۶ پارس‌جنوبی با اظهار اینکه در انتهای پروژه در صورت دیرکرد پیمانکار در تحویل طرح ۵ درصد کل قرارداد جریمه خواهد شد، افزود: عملکرد پیمانکاران برای همکاری در آینده لحاظ می‌شود. مدیریت شرکت آریا نفت شهاب(سپانیر) به عنوان رهبر کنسرسیوم برای اینکه طرح توسعه فاز ۱۵و۱۶ پارس‌جنوبی با سرعت بیشتری انجام شود همکاری کامل با شرکت نفت و گاز پارس داشت و تمام عزم خود را جزم کرد تا در هر شرایطی این طرح تکمیل شود.
بر اساس این گزارش، می‌توان گفت هرچند برای بهره‌برداری از پروژه‌های نفتی نیاز به تجربه و سرمایه کلانی است، اما نوع مدیریت و به سرانجام رساندن پروژه اهمیت ویژه‌ای دارد، در غیراین صورت طرح پروژه و پیشنهاد دادن آن امری خواهد بود که از کارشناسان حوزه نیز بر می‌آید. افراد خارج از گود باید بدانند که میدان صنعت نفت ایران درحال‌حاضر نیاز به مرد عمل دارد که خوشبختانه چنین افرادی در دولت «تدبیر و امید» کم نیستند.



آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو