تمایل سرمایه گذاران خارجی برای داشتن شریک دولتی در ایران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33882
ساعت 14:36 چهارشنبه 4 شهريور 1394
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: همه شرکتها و سرمایه گذاران خارجی در مذاکرات خود با ما بر وجود یک شریک دولتی برای رفع موانع موجود در صنعت پتروشیمی ایران تاکید دارند.

به گزارش فرينا، عباس شعری مقدم با اشاره به رفت و آمد هیئت های تجاری خارجی پیش و پس از امضا توافق هسته ای ایران و کشورهای ١+٥ افزود: همه شرکتها و سرمایه گذاران خارجی در مذاکرات خود با ما بر وجود یک شریک دولتی برای رفع موانع موجود در ایران تاکید دارند که این امر متاسفانه با قانون اصل ٤٤ انطباق ندارد.
شعری مقدم با تاکید بر این که شرکتهای خارجی هم اکنون علاقه مند به فروش دانش فنی و لیسانس و فاینانس به صنعت پتروشیمی ایران هستند، گفت: تجربه حضور شرکت ساسول آفریقای جنوبی در پتروشیمی آریاساسول نمونه ای برای همکاری با شرکتهای خارجی در این صنعت است و ما علاقه مند هستیم با خارجی ها به عنوان شرکت و نه صرفاً فروشنده یا سرمایه گذار همکاری کنیم.
وي افزود: بانکهای خارجی با وجود اطلاع از شرایط فعلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنان تمایل زیادی برای همکاری دارند، زیرا در سالهای گذشته و با وجود تحریم اقساط فاینانس هایی خارجی را مرتب پرداخت کرده ایم و همین موضوع باعث خوشنامی و اعتبار شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سطح جهانی است.
به گزارش شانا، در این میان بسیاری از تحلیل گران و مدیران نفتی ایرانی و خارجی به دنبال جواب این پرسش هستند که صنعت نفت ایران به خصوص صنعت پتروشیمی که محصولات آن بسیار مورد توجه صنعتگران اروپایی است پس از رفع تحریم ها چه حال و روزی خواهد داشت؟ صنعتی که در نوک پیکان بیشتر قطعنامه ها و دستورالعمل های تصویبی به عنوان تحریم های بازدارنده از هر دو سوی بازار عرضه و تقاضای نفت تحت تاثیر قرار داشت.  به اعتقاد کارشناسان داخلی و خارجی با توجه به حصول توافق هسته ای ایران و کشورهای ٥+١ و احتمال اجرایی شدن آن از مهر ماه امسال، برداشته شدن تحریم های قبل می تواند به نوسازی و توسعه تاسیسات این صنعت و افزایش تولید در بلند مدت منجر شود.
این روزها دیپلمات های ایران و کشور های ٥+١ سخت درصدد هستند تا توافق خود را در خصوص مذاکرات هسته یی جامعه عمل بپوشانند زیرا با این کار فرصت های سرمایه گزاری بسیاری در ایران ایجاد خواهد شد که به روی صنایع مختلف آنها تاثیرات شگرفی خواهد گذاشت. صنعت پتروشیمی کشور یکی از صنایعی است در صورت حضور سرمایه گذاران خارجی دست خوش تحولات عظیمی خواهد شد.




شناسه خبری: 33882

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو