خراسان جنوبی؛ فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاران بومی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34050
ساعت 12:37 شنبه 21 شهريور 1394
سرپرست اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: قابلیت‌های خراسان جنوبی؛ فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاران بومی است.

به گزارش فرينا، حسین ملکی افزود: 10سال پیش قانون مناطق ویژه اقتصادی تصویب شد و قانون گذار محدوده‌ای محصور شده را مشخص کرده  که در آن قوانین شرعی باشد، اما قوانین سرمایه‌گذاری و اقتصادی جزء سرزمین اصلی حساب نمی‌شود و قوانین خاص خود را دارد.
ملكي گفت: به علت مشکلات مالیاتی  و گمرکی در بعضی از کالاها، مواد خام راحت‌تر می‌تواند به بفروش برسد که برای تولید کننده و سرمایه‌گذار نیز صرفه است.
وي افزود: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی به سرمایه‌گذار این امکان را می‌‌دهد تا با هزینه کم و ایجاد اشتغال، مواد خام را به کالا تبدیل کند.

سرپرست اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه ویژه خراسان جنوبی گفت: حدود70 درصد از واردات غیر نفتی ایران و حدود60 درصد از صادرات از مناطق ویژه اقتصادی جابجا می‌شوند.

ملكي افزود: در خراسان جنوبی مرزنشینی محدودیت نیست، بلکه مزایای خاص و ویژه‌ای دارد که می‌توانند از این منطقه ویژه اقتصادی و مزایای  مرز نشینی استفاده کرد تا مردم روستا به شهرها مهاجرت نکنند.

وي بابیان اینکه مرزنشینان می‌توانند 72 قلم کالا را با تعرفه 50 درصد وارد ایران کنند، گفت: این اقلام اگر در منطقه ویژه تولید شود موجب رونق اقتصاد مرزنشینان استان خواهد شد.

منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، اولین منطقه منفصله در ایران
ملكي ادامه داد: منطقه منفصله مکانی است که نیمی از خاک این سرزمین جزء ایران و نیمی در کشور همسایه است، اما خوشبختانه تمام این منطقه منفصله در استان ما قرار گرفته که تجار افغان بدون اقدامات کنسولی در این منطقه تردد می‌کنند.
سرپرست اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه ویژه خراسان جنوبی گفت: منطقه منفصله در بیرجند و در نقطه صفر مرز میل 78 واقع شده که در افغانستان به «بندر ابونصر» یا «بندر خشک» معروف است.
ملکی با اشاره اینکه افغان‌ها بدون اقدامات کنسولی در این منطقه تردد می‌کنند، تصریح کرد: ولایت فراه افغانستان تا مرز ماهی رود یا میل78 به 120کیلومتر  فاصله دارد، اما این مرز تا مرکزاستان 200کیلومتر است که راه‌اندازی یک درمانگاه و نمایشگاه دائمی برای عرضه محصولات خراسان جنوبی یکی ازکارهای الزامی است که باید اجراشود.
وی افزود: منطقه منفصله تنها کاربری انبار را دارد، اما در مرز ماهی‌رود می‌توان کلینیک ویژه تاسیس کرد و ارزآوری را برای ایران به وجود آورد، چراکه تمام هزینه را با پول افغانستان حساب می‌کنند.
سرپرست اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه ویژه خراسان جنوبی گفت: به دلیل مزایای بالای این منطقه از درورترین نقطه کشور درخواست سرمایه‌گذاری داریم که در دست بررسی است که به آن‌ها زمین بدهیم تا در این منطقه کارخانه و انبار احداث کنند.
ملکی افزود: متاسفانه سرمایه گذاران استان در استان‌هایی دیگر مشغول به فعالیت هستند که این یک مشکل بزرگ برای اشتغال مردم بومی است.
وی با اشاره به محصولات منحصر به فردی که در استان تولید می‌شود، گفت: این منطقه فرصت طلایی برای سرمایه گذاران بومی است که می‌توانند در استان خود فعالیت اقتصادی به صرفه و غیر قابل تکراری را داشته باشند.
سرپرست اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه ویژه خراسان جنوبی افزود: تفاوت‌هایی بین منطقه ویژه با منطقه آزاد وجود دارد که در منطقه ویژه امکان خرده‌فروشی نیست، اما امکان خورد کردن مواد و نگه‌داری در انبارها را دارد.
ملکی تصریح کرد: در منطقه آزاد مسئولان دولتی حضور دارند، اما منطقه ویژه مسئولان بخش خصوصی هستند که اداره این مکان را انجام می‌دهند و در حال حاظر سه تجار افغان در ساختمان اداری این منطقه شعبه دارند.

 خراسان جنوبی نیاز به معرفی دارد
وی بابیان به اینکه خراسان جنوبی یکی از بهترین مناطق کویرنوردی را در دنیا  دارد، افزود: در استان تپه‌های شنی بلندی است که برای مسابقات دیفندر سواری مناسب است که با وجود این منطقه ویژه می‌توان خودرو‌های مخصوص و با قیمت ارزان را فراهم کرد که تا صنعت گردشگری و توریستی کمک کند.
سرپرست اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی نقطه عطفی است که موتور محرک آن را مردم با سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی مناسب به چرخه در می‌آورند.

سرمایه‌گذاری 18میلیارد تومانی بخش خصوصی در منطقه 
ملکی با اشاره به اینکه تا به حال از دولت تسهیلاتی دریافت نکرده‌ایم، افزود: از دستگاه‌های اجرایی تنها انتظار شناخت و معرفی کافی این منطقه را داریم تا به سرمایه‌گذار خارجی و کشور درست معرفی کنند.
وی گفت: این سازمان در نظر دارد تمام زیر ساخت‌های اصلی آب، گاز و برق این مکان را به طورکامل فراهم کند و بعد اجازه ساخت به سرمایه‌گذار را بدهد.
سرپرست اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه ویژه خراسان جنوبی تصریح کرد: در نظر داریم این منطقه را به عموم مردم، مسئولین مربوطه و افراد نخبه طی کلاس‌های آموزشی معرفی کنیم  با کمک علم و تکنولوژی و همکاری مسئولین استان پیشرفت چشم‌گیری داشته باشیم.
ملکی با بیان اینکه تا به امروز حدود18میلیارد تومان تنها از بخش خصوصی هزینه کرده‌ایم، گفت: دراین منطقه از همه نوع سرمایه‌گذاری خرد و کلان و با هر میزان مبلغی که سود دهی داشته باشد استقبال می‌کنیم.




آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو