ضرورت معرفی پتانسیل های منطقه ویـژه بيرجند به سرمایه گذاران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34402
ساعت 14:38 دوشنبه 27 مهر 1394
نشست بررسی دستاوردهای سفر کاری هیأت 20 نفره مدیران و کارشناسان حوزه های اقتصاد و تجارت دستگاه های اجرایی استان به مناطق ویژه اقتصادی کشور در سالن جلسات منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش فرينا، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، اینگونه سفرها و حضور درمراکزاقتصادی، صنعتی و تجاری کشور را برای کسانی که اهداف بلند اقتصادی را در استان ترسیم کرده اند و در این راه روز وشب نمی شناسند مفید ارزیابی کرد.
 مرتضي صفدري زاده با اشاره به قابلیت ها وپتانسیل های بسیارخوب استان خراسان جنوبی گفت: باید این ظرفیت ها و پتانسیل ها برای سرمایه گذاران تبیین شود و به عنوان مثال همگان بدانند که این استان فرهنگی و دانشگاهی دارای نیروی انسانی تحصیلکرده و پای کار است.

تاثير زیرساخت ها و سازوکارهای قانونی تسهیل کننده در جذب سرمایه گذاران 
صفدری زاده با بیان اینکه خراسان جنوبی منابع طبیعی بسیاری نیز دارد که در سایر نقاط کشور کمتر شاهد وجود چنین منابعی هستیم، افزود: قطعاً وجود زیرساخت ها و ساز و کارهای قانونی تسهیل کننده در سرمایه گذاری در استان می تواند در جلب نظر و جذب سرمایه گذاران بسیار مؤثر باشد و مناطق ویژه اقتصادی یکی از این زیرساخت ها و ساز و کارهای قانونی است که قانونگذار این مناطق را از بخشی از قوانین دست و پاگیر برای سرمایه گذاران معاف نموده است.
وي گفت: اینکه بخواهیم نگاه توسعه ای را با استفاده از تجربیات و نگاه دیگر استان ها داشته باشیم، ایده خوبی است و با توجه به برگزاری موفق سفر اخیر کارشناسان اقتصادی و تجاری استان به مناطق ویژه اقتصادی شاخص کشور، می توان در ادامه، سفرهای مشابه به سایر نقاط کشور و حتی خارج از کشور را برگزار نمود.

خراسان جنوبی می تواند کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب کشور باشد
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با تأکید براینکه خراسان جنوبی می تواند کریدور بسیار خوبی بین شمال – جنوب و شرق – غرب کشور باشد، افزود: با وجود هزینه های پایین تولید در استان، مسیر کوتاه تا کشور افغانستان، مزیت منطقه ویژه اقتصادی و بسیاری مزایا و پتانسیل های دیگر نباید فقط نگاه ما به بازار افغانستان باشد بلکه باید کشورهایی مثل عراق، کشورهای حوزه  خلیج فارس و ... را نیز مدنظر قرار داد و در این راستا معرفی مزایا و پتانسیل های استان بسیار مؤثر خواهد بود.
صفدری زاده با اشاره به اینکه بحث ایجاد اشتغال برای ما خیلی با اهمیت است، افزود: عدم همراهی دستگاه ها و سهل انگاری در پیشبرد اهداف و امور منطقه ویژه اقتصادی از سوی سازمان مسئول می تواند سرعت کار را بگیرد و لذا منطقه ویژه اقتصادی با قبول هزینه از فرودگاه تا فرودگاه، پذیرای سفر هر هیأت و گروه کاری داخلی و یا خارجی به استان خراسان جنوبی هستیم.
وی با بیان اینکه هیچ خط قرمزی به جز مباحث زیست محیطی برای استقرار واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی وجود ندارد، گفت: اگر واحد تولیدی مشکل آب خواه بودن نداشته باشد با رعایت قوانین محیط زیست هیچ منعی برای استقرار در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نخواهد داشت.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با قدردانی از همراهی و تعامل تمامی دستگاه های اجرایی به ویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران و اداره کل گمرک خراسان جنوبی، گفت: پروسه کد اقتصادی گمرک در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بزودی اعلام می شود.


آماده پذیرش 1700 فعال اقتصادی در غالب یک همایش در استان هستیم
صفدری زاده به برگزاری همایش بزرگ سرمایه گذاران توسط سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی استان اشاره کرد و افزود: آمادگی داریم 1500 تا 1700 نفر از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران  بومی استان و سایر فعالان اقتصادی مقیم در داخل و خارج استان وحتی خارج از کشور را در قالب یک همایش دور هم جمع کنیم.
در بحث بین المللی نیز پیگیر هستیم تا از مسئولین دبیرخانه گروه D 8 که می توانند بازارهای هدف ما باشند، برای سفر به استان دعوت به عمل آوریم. ضمن اینکه مقصد سفر کاری بعدی ما در اّبان ماه منطقه آزاد تجاری کیش خواهد بود.
در ادامه این نشست حسين ملکی، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نيز به تشریح برنامه های این سفر 8 روزه که به ابتکار و میزبانی منطقه ویژه اقتصادی استان برگزار شد پرداخت.

** لزوم ارتباط با مناطق ویژه اقتصادی دیگر از جمله بندر امیرآباد
مشاور اقتصادي منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه اين منطقه ويژه نسبت به مناطق ویژه دیگر به لحاظ زیرساخت و امکانات وضعیت مطلوب تری برای جذب سرمایه گذار دارد، گفت: مرز زمینی ما با افغانستان یک شاخص ویژه است و دبيرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور نیز نگاه ویژه ای به منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی و مدیریت آقای صفدری زاده دارد و از آنجا که انتظار آنها از منطقه ویژه اقتصادی استان بیش از سایر مناطق است ما هم باید همت و تلاش بیشتری داشته باشیم.
خامه زر با اشاره بر ضرورت تقویت بخش های خدماتی در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: چنانچه بتوانیم قراردادهایی با مناطق ویژه اقتصادی دیگر از جمله منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد داشته باشیم بسیار مؤثر خواهد بود. ما می توانیم غلات و گندم را از بندر امیرآباد وارد کنیم و پس از فرآوری به کشور افغانستان صادر نماییم.
وی با اشاره به اینکه معرفی پتانسیل ها و تبیین نقش منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در راستای توسعه اقتصادی استان، وظیفه همه ما است، گفت: باید برای جذب سرمایه گذاران داخل و خارجی، بسته های تشویقی برای آنان در نظر بگیریم.
مشاور اقتصادي منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افود: منطقه ويژه خراسان جنوبی در مرکز ثقل ترانزیتی چابهار و سرخس قرار دارد و ما می توانیم در کریدور شمال – جنوب که بندر امیرآباد نیز در آن تعریف شده با توجه به ارتباط با بندر چابهار نقش مهمی ایفا نماییم. 

** اعلام آمادگی میراث فرهنگی، بانک ها و فرودگاه برای همکاری با منطقه ويژه خراسان جنوبي 
در ادامه اين نشست معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، کارشناس بازرگانی فرودگاه بین المللی استان و مسئول کمیسیون هماهنگی بانک های استان آمادگی خود را برای همکاری با منطقه ویژه اقتصادی و سرمایه گذاران اعلام کردند.

** نقش پررنگ منطقه ویژه خراسان جنوبي در کریدور شرق كشور
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی استان در اين نشست با اشاره به انتظارات دبيرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، گفت: دبيرخانه شورايعالي انتظار دارند که منطقه ویژه خراسان جنوبي نقش خود را در کریدور شرق پررنگ تر کند و در کریدور شمال – جنوب نیز با توجه به ارتباط با بندر چابهار ایفای نقش نماید و مقرر شد درخواستی در این خصوص توسط آقای ترکان در هیأت دولت مطرح شود تا منطقه ویژه اقتصادی استان به عنوان پل ارتباطی بندر چابهار و بندر امیرآباد در کریدور شمال –  جنوب مطرح گردد.
ملكي افزود: در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با توجه به دارا بودن قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی می توان  با اجرای طرح های ساده، ایجاد اشتغال نمود.
وي از ارائه گزارشی از سفر اخیر کارشناسان اقتصادی استان به مناطق ویژه اقتصادی کشور به استاندار خراسان جنوبی خبر داد.





شناسه خبری: 34402

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو