جای خالی اخلاق حرفه ای

  • پنج‌شنبه 28 آبان 1394 - 12:22
  • سرمقاله
  • 0 دیدگاه
رسانه ملي يک رسانه ارزشي است و روابط ساختاري آن اقتضا مي کند عملکرد و اخلاق حرفه‌اي عرصه مربوطه، به‌عنوان سرمشق ساير رسانه‌ها قرار گيرد.
رسانه ملي يک رسانه ارزشي است و روابط ساختاري آن اقتضا مي کند عملکرد و اخلاق حرفه‌اي عرصه مربوطه، به‌عنوان سرمشق ساير رسانه‌ها قرار گيرد، اما به نظر مي‌رسد گاهي مشغله‌هاي فراوان مديران ارشد اين سازمان موجب غفلت از رعايت اخلاق رسانه‌اي و حرفه‌اي و گاهي اساس اخلاق اسلامي و ارزش‌هاي آن شود.
گاهي نيز در برنامه‌ها، سوء رفتارهايي مشاهده مي شود که موجب هنجار شکني در عرصه عمومي مي شود.
اشتباه نشود! بحث من برنامه فيتيله اي ها نيست، منظور نظر ما اتفاق ناهنجاري است که در پشت‌صحنه‌ برنامه «پايش» که از شبکه يک سيما پخش مي‌شود، به وقوع پيوسته است.
در اين برنامه از برادر دل سوز و زحمتکش جناب آقاي اکبر ترکان دعوت شده بود و اتفاقا بحث برنامه نيز به‌طور مفصل و مبسوط به مناطق آزاد تجاري و صنعتي مربوط مي‌شد.
لازم به ذکر است که اکبر ترکان، مسوول بسيار پرتجربه و شجاعي است و همواره مباحث مطروحه از جانب وي صريح و جنجال آفرين است، اما موضوع هديه و ارائه سکه به عوامل و دست‌اندرکاران برنامه مستمسکي شد تا يک اتفاق ناهنجار در اخلاق رسانه‌اي رقم خورد.
ما به‌عنوان اهالي رسانه مي‌دانيم که گاهي يا بهتر بگوييم به‌طور عرفي همواره سازمان‌ها براي تقدير از همکاري، هدايايي به عوامل دخيل در توليد برنامه تقديم مي‌کنند که به‌جز عنوان هديه، جايگاه ديگري براي آن قائل نيستيم و صدالبته همکاران حرفه‌اي من همواره تلاش مي‌کنند از قبول اين هدايا صرف‌نظر کرده و احياناً به‌منظور جلوگيري از ايجاد شائبه‌هاي عديده، از دادن بهانه به دست نااهلان دوري گزينند.
ناگفته نماند که گاهي شکوائيه‌هايي نيز از برخي از همکاران شنيده مي‌شود که از ناچيز بودن ارزش عددي اين هدايا گله مي‌کنند که ان شاء ا... در سازمان صداوسيما چنين روالي مرسوم نيست!
اما اينکه اين مساله به يک هنجارشکني اخلاقي تبديل شود و به‌صورت دوربين مخفي از يک مسوول دل سوز و پرکار و خدوم تصويربرداري شده و به‌عنوان يک گزارش ويژه به افکار عمومي منتقل شود در عرف رسانه‌اي يک هنجارشکني و بي‌اخلاقي رسانه‌اي و حرفه‌اي تلقي مي‌شود و در سازمان صداوسيما انتظار آن نمي‌رفت که متأسفانه اين اتفاق رقم خورد.
اگر فرض ما اين باشد که هديه ارائه‌شده بي‌احترامي به همکاران و خبرنگاران و عوامل برنامه بود، مؤدبانه‌ترين کار عدم پذيرش آن بود؛ زيرا پرداخت آن قطعاً رسانه‌اي نشده بود که حالا عده اي بيايند و آن را رسانه‌اي کنند.
عوامل آن برنامه، مي‌توانستند از همان مجرايي که اين هديه ارائه‌شده بود آن را عودت داده و مؤدبانه تقدير و تشکر کنند. پس يعني مي‌توانستند که از پذيرش آن خودداري نمايند، اما اين‌که هديه را قبول کرده و آن را تبديل به يک ناهنجاري رفتاري کنند و درعين‌حال با استفاده از رسانه‌اي ملي فضايي را براي بزرگ نمايي و ابراز اين ناهنجاري فراهم کنند، بي‌ترديد علاوه بر اينکه يک اقدام غيراخلاقي است از ديد اهالي رسانه عملا يک زياده‌خواهي تصوير مي‌شود.

به عبارتي برداشت‌هاي مختلف اين مي‌تواند باشد که:
1-برنامه‌ريزي قبلي براي تخريب يک شخصيت صورت گرفته است!
2-زياده‌طلبي و اعتراض به آنچه پرداخته‌شده مطرح است.

اميد است شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما که نمايندگان هر سه قوه در آن حاضر و ناظر هستند، کمي بر اين امور هم نظارت کنند تا هر برنامه‌اي و يا هرکسي که از اين فرصت ملي مي‌تواند بهره‌برداري کند و فضاي استفاده از رسانه و ميز خطابه را در اختيار دارد، خداي‌نکرده از فرصت سوء استفاده نکرده و دچار انحراف رسانه‌اي نشود.

گوشه‌ها، پشت پرده‌ها و برخي از گفت‌وگوهايي که مسوولين به‌صورت اتفاقي انجام مي‌دهند، اگر زشت و نازيبا باشد، نمايش آن بلاشک اشاعه نازيبايي است و اين قطعاً رسالت يک رسانه، آن‌هم رسانه ملي نخواهد بود.

اميد است اين يادآوري برادرانه، از طرف کسي که به‌خوبي رسانه ملي را مي‌شناسد و درعين‌حال عمري را در آن سپري کرده است و به‌خوبي بر اين موضوع واقف است که هيچ‌گونه نظر سياسي، جناحي و گروهي بر تصميمات سازمان صداوسيما اعمال نمي‌شود، موردتوجه اهالي رسانه و شخص رئيس رسانه ملي و شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما و اهالي برنامه مربوطه قرار گيرد.


دکتر محمود رضا اميني
منبع: خبرگزاری موج

فرینا قضاوت درباره اخبار منتشره در خصوص حواشی برنامه پایش را بر عهده خوانندگان می گذارد. 


ما را در تلگرام دنبال کنید: 

https://telegram.me/freenair


امتیاز به خبر :