آغاز تولید گاز از فاز ١٧ پارس جنوبی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34694
ساعت 11:25 شنبه 30 آبان 1394
مجری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی از انجام عملیات تکمیلی حفاری و راه اندازی سکوی ١٧A و تولید گاز این سکو با ظرفیت تولید روزانه ١٠ میلیون مترمکعب خبر داد..

به گزارش فرينا، حسن بویری با اعلام این خبر گفت: نخستین سکوی فاز ١٧ حوزه مشترک پارس جنوبی پس از تکمیل مراحل نصب، آماده سازی تجهیزات و عملیات راه‌اندازی از (سه شنبه، ٢٦ آبانماه) با تولید روزانه ١٠ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید .
بویری افزود: با تحقق بهره‌برداری از این بخش مخزنی و براساس برنامه‌ر‌یزی های انجام شده برای نهایی سازی سرویس های دریایی مرتبط با این فاز، میزان تولید از سکوی ١٧A طی ١٠ روز آینده به ١٥ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.
وي گفت: مراحل انتقال گاز استحصالی این فاز به بخش خشکی آغاز شده است که با اجرای عملیات جداسازی میعانات گازی، رطوبت گیری و شیرین سازی، گاز تولیدی پالایشگاه برای تامین مصارف داخلی به خط لوله هفتم سراسری گاز کشور منتقل خواهد شد.
مجری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی افزود: سکوی ١٧A با توجه به فرارسیدن فصل سرما و نیاز کشور به سوخت زمستانی و همسو با  تامین تقاضای بخش خانگی و تجاری و تاسیسات صنعتی راه‌اندازی شده است .
به گزارش شانا، ردیف های یکم و دوم فازهای ١٧ و ١٨ از دیماه سال گذشته تاکنون گاز فازهای ٦، ٧ و ٨ پارس جنوبی در مدار تولید و بهره‌برداری قرار گرفت؛ همچنین با تولید از سکوی  ١٧A، روزانه ١٥ میلیون مترمکعب از تولیدات این بخش مخزنی برای راه‌اندازی پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ در اختیار این طرح قرار گرفته است.
بویری افزود: با دستیابی به تولید جدید در سکوی ١٧A ، ظرفیت تصفیه و شیرین سازی گاز پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ تا پایان آذرماه به ٤٠ میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت.
مجری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی همچنین با اشاره به تلاشهای انجام شده در این پروژه در زمینه داخلی‌سازی و بهره‌گیری از توانمندی های ملی عنوان کرد و گفت: بیش از ٩٠ درصد از اجرای بخش مهندسی، ٦٥ درصد از تامین کالاهای مورد نیاز و صددرصد مراحل ساخت و اجرای این پروژه از سوی شرکتها و متخصصان ایرانی صورت گرفته است که دستاوردی جدید در ساخت پالایشگاههای ملی محسوب می شود .




شناسه خبری: 34694

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو