جذب سرمایه گذاری هاي جديد در منطقه ویژه خليج فارس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34744
ساعت 11:18 سه شنبه 3 آذر 1394
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: با وجود تحریم ها در دوسال فعالیت دولت تدبیر و امید سه میلیارد و 400 میلیون دلار سرمایه گذاری جدید در این منطقه جذب شده است.

به گزارش فرينا، مسعود هندیان افزود: بخشی زیادی از این مبلغ در زمینه تولید گندله، فولاد، نیروگاه تولید برق و ایجاد دستگاههای آب شیرینکن سرمایه گذاری می شود.
هنديان از برنامه ریزی برای تولید 23میلیون تن گندله توسط بخش خصوصی بعنوان یکی از برنامه های این منطقه برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولادی مستقر در آن نام برد و افزود: تاکنون هفت میلیون و 500 هزارتن آن (دو و نیم میلیون تن مادکوش و 5 میلیون تن فولاد کاوه جنوب) به مورد اجرا گذاشته شده است.
وي، میزان تولید فولاد دراین منطقه را هم اکنون سالانه یک میلیون و 800 هزارتن عنوان كرد و گفت: با بهره برداری از فاز دوم فولاد کاوه جنوب تا پایان امسال این رقم به سه میلیون تن و در میان مدت به 10میلیون تن در سال افزایش می یابد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از انجام طراحی مهندسی ساخت و اجرای طرح ها و پروژه های زیربنایی مانند توسعه زیر ساختهای اسکله، نیروگاه، شبکه های آب، برق، گاز، مخابرات، خطوط ارتباطی، ریلی، جاده ای و دریایی از دیگر ماموریت های تعریف شده برای این منطقه نام برد.
هنديان افزود: تنها در دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید حدود سه هزار میلیارد ریال در زمینه اجرای پروژه زیرساختی این منطقه شامل پست و خطوط انتقال برق، ساخت اسکله و تامین تجهیزات آن سرمایه گذاری شده که تعدادی از آنها افتتاح شده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با بیان اینکه اعتبارات زیرساختها از محل درآمدهای این منطقه تامین می شود گفت: 750 میلیارد ریال آنرا سازمان ایمیدرو تامین کرده است.
وی اظهارداشت: منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در خصوص ماموریت های اصلی خود شامل فراهم آوردن شرایط جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و هدایت آنها در جهت احداث واحدهای صنعتی، مواد معدنی، نفتی و ایجاد صنایع انرژی بر پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم، روی و ذوب آهن دستاوردهای خوبی داشته که تاکنون شاهد بهره برداری تعدادی ازآنها بوده ایم.
دسترسی به راههای هوایی، دریایی، ریلی، شوسه و مجاورت با پالایشگاههای بزرگ نفت ستاره خلیج فارس و بندرعباس، بندرشهید رجایی و خلیج فارس، نیروگاه و دارا بودن هتل پنج ستاره، تجهیزات آب شیرین کن و تصفیه آب و اسکله های اختصاصی تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی مجهز به 33 کیلومتر نوار نقاله و تجهیزات آن، اسکله اختصاصی تخلیه مواد نفتی از ویژگیهای منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس نسبت به دیگر مناطق ویژه درحال فعالیت در سراسر کشوراست.
تعداد مناطق ویژه اقتصادی فعال کشور16منطقه و مناطق آزاد نیز هفت منطقه ذکر شده که در مجموع بالغ بر150 هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند.
در استان هرمزگان شش منطقه ویژه اقتصادی قشم، صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، بندر شهید رجایی، کشتی سازی خلیج فارس، منطقه انرژی بر پارسیان (غرب استان) و منطقه ویژه اقتصادی لاوان ( نفتی) و همچنین دو منطقه آزاد تجاری کیش و قشم فعالیت دارند درحالیکه با مواقت هیات دولت منطقه آزاد صنعتی و نفتی جاسک نیز به آنها اضافه شده است.
منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در 13کیلومتری غرب شهر بندرعباس و در مجاورت مجتمع بندری شهید رجایی و پالایشگاههای ستاره خلیج فارس و بندرعباس قرار دارد.




شناسه خبری: 34744

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو