منطقه ویژه اقتصادی سلماس وارد فاز اجرایی می‌شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34790
ساعت 15:46 شنبه 7 آذر 1394
منطقه ویژه اقتصادی سلماس که از دهه ۷۰ تاکنون دچار رکود بود، قرار است با سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری خارجی وارد فاز اجرایی شود، اقدامی که حضور هیات تجاری چینی رنگ واقعیت به آن بخشید.

به گزارش فرينا، نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی سلماس به فرودگاه‌های خوی و ارومیه، قرار گرفتن در جوار مرزهای جلفا، بازرگان، رازی و سرو در کنار همسایگی دو شهرستان تبریز و ارومیه موجب شده است یکی از قطب‌های مهم اقتصادی منطقه محسوب شود.
این طرح با دو دهه تأخیر در نیمه اول سال گذشته به شهرداری سلماس واگذار شد با وجود تصویب آن در شورايعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هنوز مصوبه آن برای آغاز عملیات اجرایی ابلاغ نشده است اما حضور هئیت های تجاری چینی نشان از عزم جدی برای اجرایی شدن این منطقه دارد.
تا زمانی که مصوبه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه تجاری به شهرداری سلماس ابلاغ نشود نمی‌توان عملیات اجرایی را آغاز کرد. در این راستا امید می‌رود مسئولان حالا که سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی عزم راسخ برای اجرایی کردن منطقه ویژه اقتصادی دارند تعلل نکرده و مصوبه را هر چه زودتر ابلاغ کنند.
با توجه به حجم بالای بیکاری و محرومیت در مناطق مختلف استان، درصورت راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس یکی از مناطق استراتژیک اقتصادی خواهد بود که تأثیر مثبتی در روند فعالیت‌های اقتصادی استان داشته و نیز خروج شهرستان سلماس از بن بست اقتصادی را موجب می‌شود.
هر چند هنوز منطقه ویژه اقتصادی سلماس وارد فاز اجرایی نشده اما امروز هئیت های سرمایه گذار چینی دیدارهای مختلفی با مسئولان آذربایجان غربی در زمینه رایزنی نحوه انجام سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلماس داشته اند.


**20 شرکت صنعتی چین آماده سرمایه گذاری در سلماس هستند
مدیر ستاد سرمایه گذاری خارجی آذربایجان غربی گفت: ۲۰ شرکت صنعتی از کشور چین به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی سلماس سرمایه گذاری می‌کنند.
 محمد موسی زاده، در دیدار با هيات سرمایه گذار چینی در سلماس گفت: با شرکت‌های چینی به توافق کامل رسیده‌ایم و این شرکت‌ها درسه فاز سرمایه گذاری‌های لازم را در منطقه ویژه اقتصادی سلماس انجام می‌دهند.
موسي زاده افزود: منطقه ویژه اقتصادی سلماس یکی از مناطق مستعد برای سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی است که در این جهت علاوه بر سرمایه گذاران کشور چین، سرمایه گذاران شرکت‌های ایرانی مقیم برخی کشورهای اروپایی همچون آلمان و انگلیس نیز آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام کرده‌اند.
وي با بیان اینکه برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلماس مشکلی از نظر تأمین زیرساخت‌های سرمایه گذاری وجود ندارد، گفت: شرکت‌های چینی سرمایه گذار در آذربایجان غربی پس از مذاکره و رایزنی با مسئولان منطقه ویژه اقتصادی سلماس اقدام به عقد تفاهم نامه می‌کنند.
مدیر ستاد سرمایه گذاری خارجی آذربایجان غربی افزود: سلماس به عنوان شهری که بین چین و آسیای میانه قرار دارد و دارای مسیرهای ارتباطی گوناگون ریلی، زمینی و هوایی به سایر نقاط دنیا بوده و از نیروی کار فراوان و ارزان برخوردار است در کانون توجه سرمایه گذاران و کارخانجات چینی قرار گرفته است.

** فاز اول سرمایه گذاری چینی‌ها از سال ۲۰۱۶ آغاز می‌شود
نماینده شرکت اس ام آی استان سی چوان شهر چند وو چین نیز در این دیدار گفت: فاز اول سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلماس از ژانویه سال ۲۰۱۶ شروع می‌شود.
وانگ بینگ افزود: شرکت‌های چینی با هدف سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری در منطقه ویژه اقتصادی سلماس در زمینه‌های نساجی، فناوری اطلاعات، ماشین آلات معدنی، تولید خودروهای سبک و سنگین و نیز تهیه کود شیمیایی از نمک دریاچه ارومیه و تولید مواد و مصالح ساختمانی فعالیت خواهند داشت.
شهردار سلماس نیز در خصوص سرمایه گذاری چینی‌ها و روند اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سلماس گفت: این طرح به دلیل تأخیر در روند اجرا، طی سال ۹۳ تحویل شهرداری سلماس شد و از زمان تحویل این طرح رایزنی‌ها برای جذب سرمایه گذار و نیز فراهم کردن زیرساخت‌ها انجام شده است.
محمد رحیمی با بیان اینکه هم اکنون منتظر تحویل قطعی زمین از سوی منابع طبیعی استان هستیم افزود: در صورت تحویل زمین بلافاصله سرمایه گذاران داخلی و خارجی در محل مستقر خواهند شد.
رحيمي با اشاره به اینکه پیش نویس قراردادها با سرمایه گذاران تهیه شده و منتظر آغاز فاز اجرایی طرح هستیم عنوان کرد: پیش بینی می‌شود با توجه به اینکه هیچ منع قانونی در این خصوص وجود ندارد تا یک الی دو ماه آینده طرح به نتیجه برسد.
وي به ظرفیت‌های بالقوه منطقه ویژه اقتصادی سلماس اشاره كرد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی سلماس می‌تواند با فعالیت خود قطب‌های صنعتی تبریز و ارومیه را تغذیه کرده و باعث رشد آن‌ها شوند و از طرفی زمینه برای احداث کارخانجات مختلف در صنایع وابسته فراهم می‌شود.
شهردار سلماس افزود: منطقه ویژه اقتصادی سلماس در سه فاز اجرا می‌شود که فاز نخست آن با ۱۸۷ هکتار و با انجام اقداماتی از قبیل آماده سازی، دیوارکشی و ساخت ساختمان‌ها امسال به بهره برداری می‌رسد و فاز دوم و سوم آن با ۴۰۰ و ۵۰۰ هکتار در آینده اجرایی خواهد شد.
منطقه ویژه اقتصادی سلماس تنها منطقه ویژه مصوب هیات دولت و مجلس در آذربایجان غربی است که راه اندازی آن در سال‌های متوالی به علت پاره ای از مشکلات اداری و قانونی به تعویق افتاده بود.






شناسه خبری: 34790

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو