تشویق بخش خصوصی به ایجاد واحدهای تبدیل متانول به پروپیلن

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34860
ساعت 13:39 دوشنبه 16 آذر 1394
قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: سیاست NPC تشویق پروژه های متانول کم پیشرفت به ایجاد واحدهای تبدیل متانول به پروپیلن است.

به گزارش فرينا، محمدحسن پیوندی، با بیان این که شرکتهای خارجی که قبلا با این صنعت همکاری داشته اند همچنان جایگاه خود را در دوران پسا تحریم دارند، افزود: در این دوران بخش عمده کار ما هدایت کردن سرمایه گذاران به سمت واحدهای میان دستی و پایین دستی خواهد بود.
پیوندی گفت: سرمایه گذاران برای ورود به صنعت پتروشیمی کشور نباید فراموش کنند که ایران با چالش آب روبرو است، از این رو باید تاسیسات خود را در کنار دریاها تاسیس کنند، ضمن آن که توسعه در بخشهای میان دستی و پایین دستی صنعت پتروشیمی به معنای توقف در بخش بالادستی این صنعت نیست.
وي افزود: ایران خوراکی (گاز) دارد که باید به محصولات بالادستی تبدیلش کند، از این رو چاره ای جز سرمایه گذاری در این بخش ندارد، از سوی دیگر سرمایه گذاری در این بخش به شدت تابع بازار است، به عنوان مثال با این حجم متانولی که تا چند سال آینده در راه تولید داریم، آیا عقلانی است که در مورد سرمایه گذاری در این بخش با خارجیها بحث کنید؟ به همین دلیل سیاست ما این است که پروژه های متانول کشور با درصد پیشرفت فیزیکی کم را به ایجاد واحدهای تبدیل متانول به پروپیلن تشویق کنیم.
قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار کرد: سرمایه گذاران پروژه های متانولی که هم اکنون ٥ تا ١٠ درصد بیشتر پیشرفت ندارند، باید بدانند محصول آنها زمانی به بازار می آیند که قیمت این محصول به دلیل افزایش تولید در بازار به شدت افت کرده است؛ اما با توجه به بسیج امکانات و زمینی که در اختیار دارند، می تواند با سرمایه گذاری در واحدهای تبدیل متانول به پروپیلن از سود بیشتری برخوردار شوند.
به گزارش شانا، در سالهای گذشته پولهای فروخته شدن نفت ایران در بانکهای خارجی به دلیل تحریم های ظالمانه بلوکه شده است، با اجرایی شدن حذف تحریم های بین المللی می توان با استفاده از این پس انداز مطمئن و فناوری روز دنیا که در اختیار شرکتهای بزرگ اروپایی است در طرحهای نیمه کاره صنعت پتروشیمی تحول ایجاد کرد.
هم اکنون فضا برای بازگشت شرکتهای بزرگ و قدرتهای پتروشیمی جهان مهیا شده است و می توان گفت که بزودی بزرگان این صنعت به ایران بازخواهند گشت.
به گفته محمد حسن پیوندی، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشمی ایران، در ماههای اخیر مدیران شرکتهای معتبر اروپایی و آسیایی بارها آمادگی خود را به طور رسمی به در جلسات مشترک با مسئولان صنعت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای حضور دوباره در کشورمان اعلام کرده اند و در دیدارهای مختلف بر قابلیتهای موجود ایران در این صنعت ارزشمند تاکید داشته اند.







شناسه خبری: 34860

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو