انبار داري و ترابري در منطقه ويژه پيام

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34933
ساعت 09:18 شنبه 28 آذر 1394
انبار داري، ترابري به لحاظ سهمي كه در هزينه ها محصولات توليدي و واردات و صادرات دارد از مسائلي است كه سرمايه گذاران و تجار به آن توجه ويژه داشته و دارند.

طي سالهاي اخير تامين بخش اصلي از  زيرساختها منطقه ويژه اقتصادي پيام و حضور گمركات استان البرز و مجوزهاي ترانزيت ، كارنه تير ، ترخيص خودروهاي زير 2500 سي سي و ..... و محدوديت فعاليتهاي گمركات غرب استان تهران (شهريار ..) موجب شد كه كم و بيش تجار و سرمايه گذاران به اين منطقه رو بياورند كه با توجه به اين استقبال به منظور آشنايي نگاهي گذار به  شرايط ، خدمات ، قوانين حمل و نقل  منطقه ويژه اقتصادي پيام شده است 


معرفي :
ارايه خدمات تخليه و بارگيري ، انبار داري ، با نازلترين نرخ تعرفه هاي نگهداري كالا و با استفاده از دستگاه هاي و تجهيزات مجهز و نيروي انساني مجرب يكي  از مزيتهاي خاص منطقه ويژه اقتصادي پيام است كه در فاصله 40 كيلومتري از پايتخت با فرودگاهي بين المللي و امكان بهره گيري  از كليه تاسيسات و امكانات فرودگاهي در مجاورت مراكز اقتصادي صنعتي و كشاورزي كشور و  در مسير راه آهن سراسري و متروي تهران كرج و شاهرا هاي ارتباطي  قرار دارد ./ 
انبار هاي متعدد روباز و سرپوشيده ، دستگاه ها و ماشين آلات مخصوص تخليه و بارگيري منطقه ويژه اقتصادي پيام را به مركزي براي مبادلات بازرگاني منطقه با خارج از كشور و يا ساير مناطق ويژه اقتصادي و آزاد تجاري تبديل كرده است . تا سرمايه گذار و تاجر پس از ثبت در گمرك از حقوق گمركي ، سود بازرگاني و كليه عوارض ورود و صدور تحت  هر عنوان معاف مي باشد و مشمول محدوديت يا ممنوعيت ها  مقررات و صادرات به ا ستثناي  محدوديتها و ممنوعيت  قانوني و شرعي نمي شود . 

ايست كالا
 توقف كالا در منطقه در بخش واحد هاي توليدي و صنعتي محدوديت زماني نداشته و صاحبان مراكز توليدي در بخش توليدي و صنعتي مي توانند مواد اوليه و قطعاتي از داخل كشور و يا خارج كشور را به هر  ميزان و ارزشي در بخش توليدي و صنعتي خود با تشخيص مديريت منطقه دپو و نگهداري نمايند . علاوه بر آن ورود كليه ماشين الات خط توليد، تجهيزات و لوازم و قطعات مورد مصرف  درمنطقه  ويژه اقتصادي از خارج كشور از پرداخت هر گونه حقوق و عوارض گمركي معاف مي باشد . 

حمل كالا 
توسعه زير ساختها  يكي  از الزامات مهم رشد اقتصادي و افزايش رفاه عمومي به شمار مي رود كه در اين ميان حمل و نقل علاوه بر بهبود شاخص اقتصادي و اجتماعي نقش موثري براي معادلات داخلي و ملي فراهم مي كند. حمل و نقل كالا از مبادي ورودي تا منطقه ويژه اقتصادي با توجه به نزديكي منطقه ويژه اقتصادي به پايتخت و قرار داشتن فرودگاه در داخل منطقه ويژه امكان بهره گيري از كليه تاسيسات تجهيزات و تسهيلات و مجاورت در مراكز اقتصادي صنعتي و كشاورزي توليد ميوه و سبزيجات و گل وگياه ، كشور قرار گرفتن در  مجاورت راه آهن سراسري،  متروي تهران كرج و شاهراهاي ارتباطي كه منطقه ويژه اقتصادي پيام را نسبت به ديگر مناطق ويژه اقتصادي ممتاز كرده است كه پنچ طريق  پل ارتباطي پيام با ديگر مناطق امكان پذير است كه به شرح ذيل تشريح مي گردد 
1 – حمل و نقل جادهاي ( زميني ) 
كلالا پس از ورود به گمركات مرزي چنانچه به روش كارنه تير( TIR )  مقررات حمل و نقل بين المللي جاده اي ( Transport  International  Road   ) باشد  با كمترين تشريفات در اسرع وقت و  بدون   تخليه و بارگيري و توقف مستقيما به مقصد منطقه ويژه اقتصادي پيام حمل مي گردد . 
در صورتيكه حمل كالا به روش كارنه تير نباشد كالا توسط شركت حمل و نقل به گمرك مرزي   اظهار  كه پس از انجام تشريفات ترانزيت با سپردن تضمين  نامه كافي (بن  بيمه ، بانك و .....)  به مقصد  منطقه ويژه اقتصادي پيام ترانزيت ميگردد . 
2 – حمل و نقل ريلي 
چنانچه تجار تمايل به استفاده از حمل و نقل ريلي دارد . با هماهنگي راه آهن و گمرك كالا  توسط راه آهن جمهوري اسلامي ايران حمل ميگردد به اين منظور  پس از ورود كالا  به مرز ايران با تشريفات ترانزيت  مشابه حمل ونقل زميني كالا تا نزديكترين  محل  از ايستگاه در معيت مامور بدرقه و گمركي به منطقه ويژه اقتصادي منتقل مي گردد . 
3 – حمل و نقل هوايي 
با قرار گرفتن قسمت عملياتي فرودگاه بين المللي پيام در اراضي 3600 هزار هكتاري منطقه ويژه با باند پروازي 4200 متر و عرض 60 متر و PCN -75   امكان نشست و برخاست هر نوع هواپيما را براي واردات و صادرات هوايي به هر ميزان  بصورت مستقيم فراهم كرده است كه تجار و سرمايه گذاران با هماهنگي مي توانند با حداكثر سرعت و حداقل زمان نسبت به انتقال كالا به منطقه ويژه اقتصادي اقدام نمايند . 
4 – حمل و نقل دريايي
چنانچه كالا از طريق دريا حمل گردد پس از ورودي كالا به گمركات مرزهاي آبي و درخواست شركت حمل و نقل يا صاحب كالا،  مبني در ترانزيت به  منطقه ويژه اقتصادي ، تشريفات ترانزيت و انتقال  انجام  مي گردد . 
5 – حمل و نقل داخلي 
پس ازاخذ موافقت ورود كالا به منطقه و  صدور مجوز،   صاحب كالا مي توانند كالا را مستقيم وارد منطقه ويژه اقتصادي نمايد 
 مراحل  ورود  و ترخيص كالا  در منطقه ويژه اقتصادي پيام
 در ابتداء  تجار يا سرمايه گذار با حضور در منطقه ويژه از مشاوره و هماهنگي كارشناسان  بهره خواهد برد و سپس نسبت به حمل كالا از مبدا تا مبادي ورودي اقدام و آنگاه انتقال كالا به انبارهاي منطقه ويژه اقتصادي پيام و يا انبار اختصاصي محل توليد با اخذ  قبض  انبار قابل معامله و گواهي مبداء و قبض انبار تفكيكي  انجام مي شود. كه در نهايت با ترخيص كالا از  انبار ، خروج كالا از منطقه ويژه اقتصادي توسط گمرك مستقر در منطقه انجام مي پذيرد . 
صدور قبض انبار قابل معامله گواهي مبدا 
وارد كنندگان كالا به منطقه  مي توانند تمام يا قسمتي از كالا هاي خود را در مقابل قبض انبار قابل معامله كه توسط مدير گمرك منطقه صادر شده را به ديگران واگذار نمايند كه در اين صورت دارنده  قبض انبار قابل معامله صاحب كالا محسوب  مي شود و حسب در خواست مي توانندكالا را از منطقه ويژه خارج نمايد كه  بانك هاي ميتوانند با ارائه قبض انبار قابل معامله وگواهي مبدا و كپي  برابر اصل يا بارنامه اصلي نسبت به گشايش اعتبار اسنادي در مقابل اسناد مذكور به نفع صاحبان كالا ايراني يا خارجي طبق بخشنامه و دستور العمل هاي ارزي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اقدام نمايند.

نتيجه : 
منطقه ويژه اقتصادي پيام كه در  موقعيت و جايگاه خاص جغرافيايي قرارگرفته  و دسترسي آسان و سريع به محصولات كشاورزي ، گل و گياه  را فراهم و از همجواري پايتخت بهره مي برد  مركزي براي صادرات و واردات كالا مي باشدكه صادر و  وارد كنندگان مي توانند از امكانات موجود مثل انبار هاي عمومي، اختصاصي ، و مزاياي صدور قبض انبار قابل معامله و گواهي مبداء ، ترخيص كالا، استفاده كنند و با حمل كالا از طريق جاده اي ( زميني ) ، ريلي ، هوايي ، دريايي ، داخلي از مبادي ورودي تا منطقه ويژه اقتصادي با تسريع در زمان و سرعت در هزينه هاي تمام شده كالا توليدي و تجاري صرفجويي كنند .

  ** سيد محمد تقوي، سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل منطقه ويژه اقتصادي پيام




شناسه خبری: 34933

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو