منطقه ویژه اقتصادی پيشرو در توسعه خراسان جنوبی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34962
ساعت 15:01 شنبه 28 آذر 1394
نشست هم اندیشی توسعه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در آستانه سالگرد افتتاح رسمی این منطقه با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد.

به گزارش فرينا، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي در اين نشست با اشاره به اینکه در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری با موضوع اقتصاد مقاومتی، بحث توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مد نظر قرار گرفته، گفت: مقام معظم رهبری بر رونق اقتصادی، توسعه حوزه تجارت، انتقال فناوری، ارتقاء سطح درآمد عمومی و اشتغال تاکید دارند و منطقه ویژه اقتصادی استان در این راستا گام برخواهد داشت.
مرتضي صفدری زاده با بیان اینکه میل 78، منطقی ترین و نزدیکترین مسیر و در حقیقت شاهراه اصلی برای مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان است، افزود: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي از معدود مناطق کشور است که دارای قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی است که این قطعه در میل 78 واقع است و امتیاز ویژه ای محسوب می شود.


پیگیری برای ایجاد دروازه مشترک اقتصادی در مرز ماهیرود 
صفدری زاده با ذکر این نکته که کاربری های پیش بینی در قطعه اصلی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي مورد تایید حفاظت محیط زیست کشور است، گفت: با توجه به پیگیری هایی که برای ایجاد دروازه مشترک اقتصادی و حضور تجار ایرانی و افغانی در مرز ماهیرود در حال انجام است، این گذر رسمی به بهترین گذر کشور برای مبادلات اقتصادی مابین ایران و افغانستان تبدیل می شود.
وی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي را ارزانترین و سهل الوصول ترین منطقه ویژه اقتصادی در کشور دانست و با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری در اين منطقه وجود ندارد، افزود: این افتخار را داریم که چنانچه توان مالی و مدیریتی سرمایه گذار و توجیه اقتصادی پروژه وی برای ما به اثبات برسد ظرف 72 ساعت مجوز آغاز عملیات اجرایی در منطقه ویژه اقتصادی استان را برای او صادر می کنیم.

استفاده سرمایه گذاران از مشاوره های فنی و اقتصادی مرکز مشاوره خراسان جنوبي 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي با بیان اینکه حضور سرمایه گذاران کالا و خدمات در منطقه ویژه اقتصادی به منزله حضور در یک کشور خارجی است، به برخی مزایا و تسهیلات مناطق ویژه اقتصادی برای سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: با وجود مرکز مشاوران استراتژیک در منطقه ویژه اقتصادی استان، سرمایه گذاران می توانند از این طریق مشاوره های فنی و اقتصادی را برای اجرای بهتر طرح خود دریافت نمایند.
صفدري زاده، مجوز آغاز عملیات اجرایی در منطقه ویژه اقتصادی استان از اردیبهشت ماه سال 93 و با اخذ مجوزهای زیست محیطی صادر شد و از آن تاریخ تا کنون اقدامات قابل توجهی صورت گرفته و منطقه ویژه اقتصادی استان از حیث حجم عملیات اجرایی طی مدت یک سال و نیم، رکورد دار است. به عنوان مثال ساختمان اصلی منطقه ویژه خراسان جنوبي با زیر بنای 3 هزار متر مربع شامل بخش گمرک، بخش اداری سازمان متولی، خدمات عمومی و دفاتر تجاری که سعی کرده ایم در شان استان باشد، ظرف 8 ماه و نیم ساخته شده و تکمیل شده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی استان خراسان جنوبي در ادامه اين نشست ضمن قدردانی از مساعدت ها و پیگیری های مسئولین استان به ویژه شخص استاندار خراسان جنوبی، بنا به صحبت های مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برای معرفی بیشتر خود گفت: گروه بزرگ تولیدی و صنعتی تاپ سر در استان یزد که تحت مدیریت اینجانب است 22 واحد تولیدی و صنعتی را با اشتغال مستقیم 3500 نفر در کشور فعال دارد و بیش از 10 درصد کاشی و سرامیک ایران را تولید می کند و سرمایه گذاری در شرکت سرمایه گذاری و توسعه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از جمله فعالیت های گروه بزرگ تاپ سر است.
صفدری زاده با بیان اینکه طرح توسعه شرکت فرش کسری و تولید سرنگ و تجهیزات پزشکی از طرح هایی است که در آینده توسط گروه بزرگ تاپ سر اجرایی خواهد شد، افزود: برای توسعه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و در راستای دعوت از هیات های تجاری داخلی و خارجی و مسئولین مختلف به منظور بازدید از منطقه ویژه اقتصادی استان و معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های خراسان جنوبی، دعوت از اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی و صنعتی استان یزد را نیز در برنامه داریم که این اقدامات در جذب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی موثر است.

سرمایه گذاری در بخش تولید، عبادت است
وی ادامه داد: در بستری که در منطقه ویژه اقتصادی استان فراهم کرده ایم این نگاه را دنبال می کنیم و هدف ما معرفی قابلیت های بیرجند و استان خراسان جنوبی به منظور جذب سرمایه گذار است. در این راستا حضور و حمایت شخص آقای استاندار باعث دلگرمی ما بوده و هست. همراهی ها و همکاری های مدیر کل گمرکات استان، فرماندهی مرزبانی خراسان جنوبی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز خیلی موثر بوده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی استان خراسان جنوبي از آماده شدن پیش نویس توافق نامه ای با مرزبانی استان به منظور محافظت از قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی در نقطه صفرمرزی در میل 78 خبر داد و گفت: سرمایه گذاری حداقل در کشور ما به معنی چالش، تگنا و مشکلات است و ما نیز با وجود این چالش ها و تنگناها و مشکلات پیش می رویم و چنانچه نیاز باشد برای پیشبرد امور ، سرمایه گذاران را در هر کجای کشور همراهی می کنیم.
ما برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي طرح های مختلفی را تعریف کرده ایم. باید در این استان از ظرفیت محصولات استراتژیکی چون زرشک و زعفران برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال بیشتر استفاده شود و صنایع تبدیلی و فرآوری این محصولات را باید عملا در استان ایجاد کنیم.

از هیچ کوششی برای جذب سرمایه گذار در استان دریغ نخواهیم کرد
وی با اشاره به اینکه با دانشگاه بیرجند ارتباط خوبی داریم، افزود: طبق قانون باید طرح جامعی را برای منطقه ویژه اقتصادی تعریف و آماده نماییم که به توصیه مهندس ترکان این طرح را با کمک دانشگاه بیرجند آماده می کنیم.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي بار دیگر با ذکر این نکته که از هیچ کوششی برای جذب سرمایه گذار در استان دریغ نخواهیم کرد ، گفت: در این زمینه اولویت اول ما جذب سرمایه گذاران بومی، اولویت دوم جذب سرمایه گذاران ملی و اولویت سوم ما جذب سرمایه گذاران بین المللی است.
صفدری زاده به فعالیت سازمان متولی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي در امور فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: بیرجند و استان خراسان جنوبی می تواند به عنوان مقصد گردشگری خاص در سطح کشور تعریف شود.  البته این استان بدون توسعه برخی زیرساخت ها نمی تواند به توسعه برسد.
وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در کشور، منطقه تعریف شده ای است، اظهار کرد: بندر چابهار، منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي را به عنوان پس کرانه و مرکز حمایتی خود می داند و ما با مناطق ویژه اقتصادی دوغاورن، سرخس و امیرآباد نیز ارتباطی سازنده و دوستانه داریم.


* تحولات مناطق ويژه نشان دهنده مدیریت هوشمند سازمان متولی آن است
در ادامه اين نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نيز ضمن قدردانی از زحماتی که برای توسعه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي کشیده شده است گفت: از سال قبل که به اتفاق مهندس ترکان دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای افتتاح رسمی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي به اینجا آمده بودیم تغییرات زیادی را شاهد هستیم و مشخص است که دوستان ما در منطقه ویژه اقتصادی زحمات زیادی را متحمل شده اند و این تحولات نشان دهنده این است که مدیریتی هوشمند، زیرک، کاردان و فعال اداره امور را برعهده دارد.




شناسه خبری: 34962

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو