راه‌ اندازي نخستين واحد شيرين سازي فاز 19 پارس جنوبي در آينده نزديك

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34988
ساعت 18:30 يکشنبه 29 آذر 1394
با پایان عملیات پیش راه‌ اندازی بخش چهارم پالایشگاه فاز 19، نخستین واحد شیرین سازی گاز این پروژه کمتر از یکماه آینده در سرویس بهره‌ برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش فرينا، مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی با اشاره به پیشرفت 97 درصدی بخش های مهندسی، خرید و ساخت ردیف چهارم شیرین سازی این فاز، گفت: این بخش پالایشگاهی بزودی تولید خود را به شبکه سراسری گاز ارسال خواهد کرد.
حمیدرضا مسعودی با اشاره به فرایند توسعه بخشهای مختلف فاز 19، افزود: سیستم یوتیلیتی پالایشگاه فاز 19 به صورت کامل تکمیل و بخشهای آبگیر، واحد تولید بخار، واحد نیتروژن و کمپرسور هوا نیز در مدار تولید قرار گرفته است.
مسعودی با اشاره به مراحل آماده‌ سازی واحد 106 (واحد تزریق گاز به شبکه سراسری)، از تکمیل نخستین کمپرسور این واحد خبر داد و گفت: با هدف تکمیل چرخه پالایش و ارسال گاز به خط سراسری، دو کمپرسور دیگر نیز در نیمه نخست دیماه، تکمیل و راه‌ اندازی می‌ شود.
مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی با اعلام این‌که عملیات هیدروتست خط لوله 42 اینچ تزریق گاز به شبکه سراسری پایان یافته است، افزود: با انجام فعالیت های تکمیلی، تا دو روز آینده (پایان آذرماه)، خط لوله ارسال گاز پالایشگاه، آماده تزریق گاز به خط ششم سراسری می‌شود.
وي ادامه داد: طرح توسعه فاز 19، تنها طرح فازهای جدید است که بخش نخست آن در مرحله راه‌اندازی قرار دارد و قادر خواهد بود در مقطع کوتاهی پس از استفاده از منابع گازی فازهای 6 تا 8، خوراک مورد نیاز واحدهای پالایشی را از بخش دریایی خود تامین کند. 
مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی افزود: مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی نیز تکمیل و آماده دریافت و تزریق میعانات گازی فراورش شده به خط لوله 36 اینچ درحال ساخت واقع در کریدور شمالی منطقه تنبک است که پس از انتقال به میترینگ مشترک با فاز 12، از طریق SPM این فاز، بارگیری خواهد شد.
مسعودی افزود: با توجه به پشتیبانی موثر وزارت نفت به ویژه در تامین منابع مالی مورد نیاز، 97 درصد از تجهیزات عمده پالایشگاهی نصب شده و یک درصد اقلام باقی مانده سطح خرد نیز با پیگیریهای پیمانکار مربوطه بزودی تامین خواهد شد.
وی با ابراز امیدواری از تلاش کارفرما و پیمانکاران این طرح در ساخت و تکمیل بخشهای باقی مانده پالایشگاهی، گفت: پیش بینی می‌شود دومین ردیف شیرین سازی این فاز نیز تا پایان اسفند ماه امسال به بهره‌ برداری برسد.
به گزارش شانا، فاز ۱۹ در ناحیه غربی مخزن مشترک پارس جنوبی قرار گرفته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تنبک (حدود ۲۱۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی در حدود ۲۱۸ هکتار میان پالایشگاه های فازهای ۱۱ و ۱۲ پارس جنوبی و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است. 
در پالایشگاه گاز فاز ۱۹ پارس جنوبی روزانه حدود ۵۷ میلیون مترمکعب مخلوط گاز ترش، میعانات گازی، آب و دیگر ناخالصی‌ها از تاسیسات دریایی دریافت و پس از پالایش به محصولات قابل مصرف بدل می‌شود.





شناسه خبری: 34988

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو