توسعه آتی صنعت پتروشیمی در گرو ایجاد زیرساخت ها

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34994
ساعت 09:23 سه شنبه 1 دی 1394
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: هم اکنون شرکتهای خارجی مراجعه کننده به ایران به شرطی در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری می کنند که زیرساختهای اولیه مثل بارانداز و یوتیلیتی وجود داشته باشد، این توان را دولت دارد و بخش خصوصی کمتر.

به گزارش فرينا، عباس شعری مقدم، با بیان این که NPC علاقه دارد تا سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران شکل بگیرد، گفت: در این نوع از سرمایه گذاری، سرمایه گذار خودش سازنده، تولیدکننده و فروشنده محصولات پتروشیمی است، از این رو چه تضمیمی از این بالاتر؟ برای سرمایه گذاری در ایران، البته دولت نیز می تواند به سرمایه گذاران تضامین لازم را بدهد.
شعري مقدم افزود: از طرف دیگر خود سرمایه گذاران خارجی با بررسی همه جانبه، وضع کنونی سیاسی و اقتصادی کشورمان را پیش از حضور در ایران می سنجند، مطمئن باشید آنها بی گدار به آب نمی زنند؛ ضمنا سود بالای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران باعث می شود آنها کمتر به ریسکهای کوچک سرمایه گذاری توجه داشته باشند.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: در هر صورت ما باید نهایت تلاش خود را به کار بگیریم که سرمایه گذاران خارجی را جذب کنیم، خوشبختانه جذابیت سرمایه گذاری در این صنعت آنقدر بالا هست که ما بدون نیاز به کار زیادی شاهد حضور تدریجی سرمایه گذاران باشیم؛ به علاوه امنیت موجود در ایران برای خارجیها از اهمیت زیادی برخوردار است، به همین دلیل است که هنوز تحریمها برداشته نشده شاهد موجی از سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران هستیم.
شعری مقدم گفت: سواحل جنوبی ایران به جز مناطقی مثل بندر امام خمینی، بندر ماهشهر، بندر بوشهر، بندر عباس و یکی دو نقطه دیگر که منطقه محروم به حساب نمی آیند، بقیه نقاط کنار این سواحل جزو مناطق محروم محسوب می شوند، به عنوان مثال یکی از مناطق در نظر گرفته شده برای توسعه پتروشیمی مثل جاسک منطقه محروم محسوب می شود.
وی افزود: در طول تاریخ بشریت همه تمدنها در کنار آبها شکل گرفته اند و هم اکنون نیز این موضوع صادق است، این درحالی است که در ایران این موضوع برعکس است و بیشتر نقاط کنار سواحل جنوبی ایران خلوت و یا خالی از سکنه است.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: ما معتقدیم برای توسعه این صنعت در سالهای آتی باید دولت زیرساخت های لازم را در این مناطق ایجاد کند، زیرا بخش خصوصی به ندرت حاضر است به این کار همت گمارد.
شعری مقدم تصریح کرد: ما مدام در حال تاکید این موضوع به مسئولان هستیم که درست است که این صنعت خصوصی سازی شده و NPC اجازه سرمایه گذاری در این صنعت را ندارد، اما اگر زیرساخت ها را  فراهم نکنیم خیلی بعید است که بتوانیم به اهداف توسعه ای در این صنعت برسیم.





شناسه خبری: 34994

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو