تولید محصولات پوستی و همانند ساز بافت در جزیره کیش

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35103
ساعت 12:01 شنبه 12 دی 1394
جزیره کیش امروز به واسطه حضور شرکت تخصصی همانند سازی بافت کیش توانسته به قطب تولید محصولات بافتی نه تنها در کشورمان بلکه در گستره غرب آسیا تبدیل شود و پذیرای متخصصان این رشته و دانشجویان فعال در این زمینه باشد.

هر چند پیش از این این جزیره در بحث تولیدات محصولات آرایشی و بهداشتی توانسته بود راهی به بازارهای جهانی باز کند اما این بار مقصد تولید محصولات حیات بخشی است که بازارهای زیادی به دنبال آن هستتند. سعید بیان الحق، مدیر عامل شرکت همانند سازی بافت کیش در گفت‌و‌گو با نبض سلامت درباره فعالیت این شرکت و محصولاتش و چرایی انتخاب جزیره کیش برای شروع فعالیت‌های خود می‌گوید. 

دقیقا در شرکت همانندسازی بافت کیش چه فعالیتی انجام می‌شود و چرا کیش را برای راه اندازی تولید چنین محصولات خاص و حساسی انتخاب کردید؟ 
تعداد تصادفات منجر به ضرب و جرح و یا نقص عضو و اندام بسیار زیاد است. حوادث و مشکلاتی که در ‌‌نهایت منجر به از بین رفتن یک عضو یا قسمتی از بدن شود هم بسیار رخ می‌دهد، از سویی دیگر اقبال مردم به جراحی‌های زیبایی که ناشی از ارتقاء سطح رفاه مردم می‌شود هم به افزایش است. بنابراین از نظر پزشکی باید یک جایگزین برای عضو یا اندام از دست رفته یا از کار افتاده وجود داشته باشد. برای این کار در دنیای علوم پزشکی مساله پیوند بافت‌ها از چندین سال گذشته مطرح شد. 
تکنولوژی‌ای که ما در این شرکت به عنوان یکی از شاخه‌های «های تک» مجموعه بایو تکنولوژی بر روی آن کار می‌کنیم؛ این است که از یک انسان دیگر که دچار مرگ مغزی، مرگ قلبی و سایر مواردی که به تایید تیم متخصص پزشکی مرگ قطعی شخص را محرز کند، تمام اندام‌ها و ارگان‌هایی که قابلیت اهدا دارد، استفاده کرد که به این نوع از پیوند هالوگرافت گفته می‌شود. 

یعنی پیوند بافت از طریق اندام‌های اهدا شده؟ دقیقا چه محصولاتی از اندام‌ها ساخته می‌شود؟ 
مبحث بایو ایمپلنت‌های هالوگراف تمام قسمت‌های بدن را که قابلیت اهدا را دارند، شامل می‌شوند. بافت سخت بدن مانند استخوان که به شدت مورد نیاز است و جان بسیاری از افراد را نجات می‌دهد و کیفیت زندگی افراد را بهبود می‌بخشد و حتی باعث کاهش مرگ و میر می‌شود و همچنین پوست که بسیار مورد نیاز است و انواع جراحی‌ها، در بخش ارتوپدی و در بخش دندانپزشکی را هم شامل می‌شود. 
امروز که تکنولوژی هالو گرافت استفاده می‌شود بر روی این بافت به نحوی فرآوری‌هایی انجام می‌شود که به هیچ وجه تحت عنوان جسم خارجی شناخته نمی‌شود. 
چرا که ما در این تکنولوژی با فرآیند‌ها و با استفاده از محلول‌ها و استفاده‌های مکانیکی و ابزارآلات مختلف، مواد شیمیایی و آنزیم‌ها و... به نحوی حرکت می‌کنیم که نشانه‌های اختصاصی و منحصر به فرد دهنده است، حذف می‌شود بنابراین عاملی وجود ندارد سبب پس زدن بافت شود یعنی استراکچر کلاژنی پایدار هسته اصلی با ثبات استخوان باقی می‌ماند که این در تمام افراد یکسان است. 

فعالیت خود را از چه سالی شروع کرده‌اید و تولیدات خود را به چه مقاصدی صادر می‌کنید؟ 
شرکت همانندساز بافت کیش تقریبا از سال ۸۵ تولید صنعتی خود را شروع کرد و به عنوان تنها شرکت مطرح تولیدکننده صنعتی و اولین نه تنها در کشورمان بلکه در کل منطقه غرب آسیا شناخته شده‌ایم و این شرکت به طور صنعتی تولید بافت‌های هالو گرافت را بر عهده دارد و خدا را شاکریم که به عنوان یک قطب مطرح در غرب آسیا مطرح می‌شویم. 

به طور مشخص چه محصولاتی برای عرضه به بازار جهانی تولید می‌کنید؟ 
این شرکت در چهار گروه تولید محصول فعالیت دارد؛ یک گروه محصولات بافت سخت است مانند انواع بافت‌های استخوانی که فرد دهنده بر اساس تمام بیماری‌های عفونی مهم با بهترین تست‌های ممکن مانند تست‌ها یپرئوتئینی و تست‌های مولوکولی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا مطمن شویم هیچ عامل بیماری زایی مانند انواع هپاتیت‌ها، HIV و... ندارد. و به هیچ عنوان به سبب محصولات این شرکت بیماری منتقل نمی‌شود. 
گروهی دیگر از محصولات شرکت؛ محصولات قلبی و عروقی است. 
گروه سوم محصولات تاندون‌ها و لیگامنت ها هستند. اما گروه چهارم محصولات این شرکت شامل بافت نرم و عموما محصولات پوستی می‌شود.



شناسه خبری: 35103

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟