حضور منطقه ويژه بيرجند در دومين نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35510
ساعت 11:49 يکشنبه 18 بهمن 1394
با همکاری مسئولان و کارشناسان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي، گروه تجاری اين منطقه ويژه، اسفندماه براي حضور در دومين نمايشگاه اختصاصی ایران در افغانستان به اين كشور سفر مي كنند.

به گزارش فرينا، هدف از برگزاري اين نمايشگاه، شناسايي ظرفیت ها، توانمندی ها و تقویت ارتباط تجاری خراسان جنوبی و افغانستان و دیدار با تجار فعال و بررسی نیاز بازار دو كشور است.
 همسایه فارسی زبان شرق کشور سالیانه هشت میلیارد دلار واردات دارد که نزدیک به سه میلیارد دلار آن از سوی ایران تامین می شود. خراسان جنوبی 460 مرز مشترک با افغانستان دارد و این موقعیت خاص با وجود 2 گمرک رسمی در بیرجند و ماهیرود فرصت مناسبی برای توسعه مبادلات با افغانستان ایجاد کرده است. 
کارشناسان بازرگانی بر این باورند که کشورهای اروپایی و آمریکایی به دلیل مسافت زیاد، اختلاف زبان و کمبود ایمنی، برای فعالیت در افغانستان تمایلی ندارند. داشتن پیشینه فرهنگی و وجود مشترکات بین دو کشور ایران و افغانستان، سبب شده است بازرگانان ایرانی برای گسترش فضای تجاری گام بردارند و بازار افغانستان نیز به ویژه در ولایات نزدیک به مرزهای ایران از جمله فراه در همسایگی خراسان جنوبی  برای دریافت کالای ایرانی کشش قابل توجهی دارد. 
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در آستانه برگزاری دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان گفت: افغانستان بازاری راهبردی برای بازرگانان ایرانی است و مسئولان دو کشور امضای قراردادهای تجاری را مطابق با هدف های پیش بینی شده، دنبال می کنند.
مصطفی خسرو تاج افزود: در زمان برگزاری نمایشگاه ها، زمینه آشنایی بازرگانان با یکدیگر فراهم و توانمندی های دو کشور نیز شناسایی می شود. معدن سنگ های قیمتی افغانستان مانند زمرد زبانزد است و بهترین سنگ مرمر جهان به این کشور تعلق دارد که از طریق بندر کراچی به امارات صادر می شود.
در نمايشگاه سال گذشته نيز امکان امضاء قرارداد تجاری بین ایران و افغانستان  به ارزش 50 میلیون دلار فراهم شد و پیش بینی می شود نمایشگاه امسال به امضاء قراردادهای تجاری به ارزش یکصد میلیون دلار منجر شود.
گفتني است؛ دومين نمايشگاه اختصاصی ایران در افغانستان از تاريخ یازدهم تا چهاردهم اسفند در کابل برگزار می شود.





شناسه خبری: 35510

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو