برگزاري نشست هم اندیشی منطقه ویژه بيرجند با تجار افغان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35778
ساعت 09:46 سه شنبه 18 اسفند 1394
نشست تخصصی هم اندیشی با 300 تاجر افغانستان در هتل اینترکانتینانتال کابل برگزار شد.

به گزارش فرينا، این نشست که از برنامه های سفر هیات تجاری استان خراسان جنوبي به افغانستان بود با استقبال قابل توجه تجار و برخی مسئولان اقتصادی انجام و اهداف مورد نظر تامین شد.
 در ارزیابی انجام شده از نظرات حاضران، فعالیت ها برای معرفی منطقه ویژه موفقیت آمیز دانستند و مزایا و موقعیت ویژه این منطقه در خراسان جنوبی برای سرمایه گذاری و مشارکت در فعالیت ها ی مشترک سرمایه گذاران ایرانی – افغانستانی رغبت ایجاد کرده است.
برنامه نشست هم اندیشی با تجار در 4 مرحله شامل، تشریح مزایا و قوانین تسهیل کننده سرمایه گذاری خارجی در مناطق ویژه اقتصادی، معرفی ویژگی ها و امتیازات منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی  به صورت گفتاری و تصویری، پرسش و پاسخ و دریافت نظرهای تجار به صورت مکتوب اجرا شد.
تشریح قوانین مالکیت شرکت های خارجی، قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی، قوانین کار و بیمه در مناطق ویژه اقتصادی خراسان جنوبي برای سرمایه گذاران از جمله مواردی بود که در اين نشست توضیح داده شد. 
تشریح مزیت های و ویژگی های منطقه ویژه اقتصادی استان از جمله موقعیت خاص جغرافیایی؛ نزدیک ترین منطقه به شاهراه حلقوی افغانستان، برخورداری از قطعه منفصله 100 هکتاری در مرز، تکمیل زیر ساخت های مورد نیاز سرمایه گذار، بهره مندی از ارزان ترین نرخ تضمین زمین نسبت به دیگر مناطق ویژه اقتصادی کشور و ... در مرحله دوم انجام شد.
 در مرحله پرسش و پاسخ، رئیس هیات تجاری استان خراسان جنوبي و مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی استان خراسان جنوبي، قائم مقام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، عضو اتاق بارگانی و تجارت افغانستان، سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان برای پاسخ به سوالات و رفع ابهام ها پشت تریبون قرار گرفتند. در این مرحله پرسش های متعددی در باره مالکیت شرکت های خارجی مطرح شد و مرتضی صفدری زاده، رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی استان به برخی اقدامات در این زمینه پاسخ داد.

افزایش مراودات تجاری ایران و افغانستان
عضو اتاق بازرگانی و تجارت افغانستان هم درباره تاثیر نقش مکمل منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد چابهار و تاثیر همجواری این دو مرکز تجاری و اقتصادی بر افزایش مراودات با تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی توضيح داد.
پیمان فروزش با اشاره به مزایای منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، اقدام مسئولان منطقه ویژه اقتصادی استان خراسان جنوبي را برای معرفی این منطقه بسیار مفید ارزیابی کرد.
بای نظرالله نظری، سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان هم برگزاری این نشست ها را برای افزایش مراودات تجاری ایران و افغانستان ضروری دانست.
در حاشیه این نشست محمد جمیل سلیمی یکی از تجار حاضر در نشست اقدامات انجام شده توسط گروه ایرانی برای معرفی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در نمایشگاه را تاثیر گذار دانست و گفت: به زودی به بیرجند می آیم و برای سرمایه گذاری اقدام می کنم چون هم فاصله بسیار نزدیک است و به علاوه امتیازات این منطقه فرهنگ، زبان مشترک و امنیت به پیشرفت تجارت کمک می کند.
ایوب بابر یکی دیگر از تجار افغانستانی نيز گفت: به طور دقیق باید بگویم که انتظار برگزاری چنین نشستی را از طرف هیات ایرانی نداشتم و این نشان از توجه به مراودات با افغانستان دارد  ما هم به عنوان یک سرمایه گذار باید اطلاعات خود را کامل می کردیم بنابراین در این جلسه حاضر شدیم و حال با توجه به آنچه در باره منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی عنوان شد یک روحیه خوش بینی به دست آوردم و در کل درباره موفقیت سرمایه گذاری در این منطقه قانع شدم به همین دلیل سعی خواهم کرد بخشی از فعالیت تجاری مان را به این منطقه انتقال دهیم و از این فرصت استفاده کنیم.
دیگر تجار هم در گفتگوهای مشابه نظرات مشابهی عنوان کردند و برگزاری این نشست را ایده  قابل تقدیری برای تقویت ارتباطات تجاری دانستند.






شناسه خبری: 35778

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو