تکذیب خبر کشف لوازم آرایشی غیرمجاز در منطقه آزاد چابهار

عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ضمن تکذیب خبر توقیف مقادیری لوازم آرایشی غير مجاز در محدوده منطقه آزاد چابهار گفت: این محموله ششم شهریورماه جاری وارد انبار منطقه آزاد چابهار شده و در تاريخ دهم شهريور ماه برای واردات به سرزمين اصلی به گمرك جمهوري اسلامی اظهار شده است. گمرک چابهار در مرحله دريافت اسناد كالا به دليل ابهام در خصوص ممنوعیت ورود این نوع کالا ها، از مراجع قانونی اقدام به استعلام کرده که در صورت تكميل بودن اسناد اظهاری بويژه ارايه مجوز ورود كالا از طريق گمرك جمهوری اسلامی وارد سرزمين اصلی می شود و در غير اينصورت طبق مقررات مرجوع خواهد شد.

به گزارش فرینا، کردی در ادامه با اشاره به فرآیند واردات و ترخیص کالاها گفت: ابتدا کالا ها اعم از کالاهای تجاری و مسافری وارد انبار های سازمان منطقه آزاد و يا بنادر شده و طی فرآیندهایی وارد سرزمین اصلی یا منطقه آزاد می شوند.

وی اضافه کرد: کالای همراه مسافر برای ورود به منطقه آزاد چابهار نیازمند اظهار به گمرگ منطقه آزاد است و طی ارائه اسنادی که شامل اسناد حمل، خرید، قبض انبار و مجوز ورود است از طریق گمرک منطقه آزاد وارد این منطقه شده و مجوز عرضه در منطقه داده خواهد شد.


وی خاطر نشان کرد: بخشی از این کالا به صورت کالای تجاری از طريق منطقه آزاد وارد سرزمين اصلي می شود. اسناد اينگونه كالاها به گمرک جمهوری اسلامی جهت بررسي و كنترل ارايه مي شوند و تا زمانی که این کالا در انبار های سازمان بنادر و یا منطقه آزاد باشد مصداق قاچاق یا عدم قاچاق پیدا نمی کند.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: درصورتی که افراد وارد کننده کالای تجاری اسناد قانونی شامل مجوز ورود، قبض خرید و سند حمل را ارائه نکنند این کالا از انبار مرجوع می شود.


کردی اظهار داشت: اگر در انبار قبل از ورود به محدوده گمركي کالایی وجود داشته باشد كه مجاز به ورود به داخل كشور نباشد مصداق قاچاق نیست و بر اساس رويه هاي گمركي برگشت داده مي شود.


وی خاطر نشان کرد: محموله آرایشی و قانونی همچنان به عنوان کالایی که هنوز تعیین تکلیف نشده بود در انبار منطقه آزاد وجود داشته و در صورتی که مجوزهای قانونی را اخذ کنند از طریق گمرک جمهوری اسلامی می توانند وارد کشور شوند.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در صورتی که مدارک این کالا هرگونه نقصی داشته باشد از انبار می توان این کالا را برگشت داد.


کردی اظهار داشت: بررسي نوع کالا نه به لحاظ ارزیابی ارزش ريالي و نه كنترل اسنادی در مورد کالا های تجاری که این کالاها از این نوع هستند توسط منطقه آزاد انجام نمی شود.


وی خاطر نشان کرد: این ابهام وجود داشت که این کالا ها در منطقه آزاد چابهار کشف شده در صورتی که در محدوده ی این منطقه نبوده است.


وی ادامه داد: منطقه آزاد چابهار به لحاظ کنترل اسنادی کالا هایی که به عنوان كالاي مسافري وارد منطقه می شوند مقررات گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را کاملا رعایت نماید و کالاهایی که وارد این منطقه می گردند دقت لازم و کنترل کافی توسط این سازمان انجام می شود.


کردی تاکید کرد: در بازرسی هایی که نهادهاي نظارتي در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز از منطقه آزاد چابهار داشتند شاهد شفافیت این سازمان در این موارد بوده ايم.
امتیاز به خبر :