دومین نشانه لغو تحریم های حمل و نقل در چابهار

آب های ایران ظرفیت بالقوه ای دارند که تبدیل شدن آنها به بالفعل می تواند، بخش قابل توجهی از بار سنگین حرکت به سمت توسعه اقتصادی را به دوش بکشد. این شاید اصلی ترین رویکردی را نشان می دهد که وزارت راه و شهرسازی در طول این سال ها پیگیری کرده و رسیدن به آن را در دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش فرینا به نقل از فرصت امروز، اتصال ایران به آب های خزر به عنوان یکی از اصلی ترین آب های منطقه آسیای میانه و اروپای شرقی و از سوی دیگر قرار گرفتن ایران در حاشیه آب های خلیج فارس و دریای عمان باعث شده این کشور جایگاهی بسیار قابل توجه در برنامه های آینده دریایی منطقه پیدا کند و بسیاری از شرکت ها و لاینرهای بین المللی برای حضور در آبهای ایران وارد رقابتی جدی شوند. البته این رقابت در طول سال های گذشته به دلیل افزایش فشار تحریم ها تا حد زیادی متوقف شد و این امر به سکونی جدی در دریاهای ایران انجامید.

با لغو تحریم ها و بازگشت دوباره شرکت های خارجی به اقتصاد ایران، بنادر کشور به یکی از اصلی ترین پایگاه هایی تبدیل شدند که سرمایه گذاران خارجی نسبت به ورود به آنها اقبالی جدی داشتند و این امر به افزایش جدی حضور سرمایه گذاران در این بخش منجر شد تا جایی که اوضاع امروز آب های ایران در قیاس با چند ماه قبل تفاوتی جدی دارد.

با وجود آنکه بنادر شهید رجایی و امام در جنوب و امیرآباد و انزلی در شمال توانستند بر خلاف تجربه سال های قبل روزهای خوبی را تجربه کنند اما به نظر می رسد بندری که بیشترین سرعت را در مسیر توسعه گرفته، بندر شهید بهشتی چابهار است؛ بندری که تمام قوانین بالادستی نظام و قوای کشور روی توسعه آن تأکید دارند و همین امر باعث شده در طول سال های گذشته تجارب موفق قابل توجهی را پشت سر بگذارد.

رشد 6 میلیون تنی ظرفیت بارگیری
طرح توسعه بندر چابهار که از چند سال قبل در دستور کار قرار گرفته در چند مرحله طراحی شده و حالا چند ماه تا افتتاح نخستین فاز فاصله دارد.
سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره آخرین وضعیت طرح توسعه چابهار گفته بندر شهید بهشتی چابهار هم اکنون 85درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می کنیم تا سه ماه آینده این بندر افتتاح شود.

آنچه در کنار افتتاح فاز نخست اهمیت بالایی دارد، رسیدن تجهیزات بندر چابهار از محل خریدهای خارجی است؛ خریدی که طبق اعلام وزیر راه می تواند تأثیری تاریخی داشته باشد. آخوندی در این رابطه گفته در روز های گذشته نخستین محموله تجهیز بندر چابهار که از آلمان به طور رسمی خریداری شده و هزینه آن از طریق مجرای رسمی بانکی مبادله شده بود وارد چابهار شد و ورود این محموله به چابهار به معنای شکسته شدن موانع تحریم هاست.
تصویری که معاون آخوندی و رئیس سازمان بنادر از اتفاقات اخیر ارائه می دهد به تأثیرات گسترده تر لغو تحریم ها در دو بندر رجایی و چابهار اشاره دارد.

سعیدنژاد اعلام کرده قراردادی به ارزش 104 میلیون دلار برای واردات 12 دستگاه جرثقیل دروازه ای از یک سازنده معتبر اروپایی برای بندر شهید رجایی امضا کرده ایم، علاوه بر اینکه قراردادهای دیگری نیز برای تأمین تجهیزات سایر بنادر کشور منعقد شده است.

دوشنبه هفته جاری نخستین محموله تجهیزات شامل 9 جرثقیل بزرگ ساحلی خریداری شده از اروپا وارد بندر چابهار شد. حجم قرارداد ها شامل قراردادهایی که انجام شده و در حال اجراست 700 میلیون دلار معادل حدود 2800 میلیارد تومان است. بخشی از این تجهیزات وارد کشور شده، بخشی در راه ایران و بخش دیگری نیز در دست ساخت است.

بازگشت لاینرهای بزرگ دریایی به آب های ایران و افزایش سرعت توسعه در این بنادر حالا باعث شده سرمایه گذاران بین المللی نیز بار دیگر نسبت به ورود به طرح های توسعه دریایی به طور خاص چابهار علاقه مند شوند و این موضوع به عقد قراردادهایی جدید نیز منجر شده است.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده هفت تفاهم نامه جذب سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد چابهار در حاشیه نخستین همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و هیأت همراه در قالب پروژه های مختلف با سرمایه گذاران خارجی از کشورهای هند، عمان، چین و کره جنوبی به ارزش تقریبی بیش از 3میلیارد دلار به امضای طرفین رسیده است.

اگر این سرمایه گذاری های جدید کنار قراردادهایی که در طول ماه های گذشته برای افزایش سرمایه گذاری هندی ها در چابهار نهایی شده قرار گیرد، می توان این انتظار را داشت که در آینده ای نه چندان دور امکان بدل شدن این بندر به قطب دریایی ایران به وجود آید.

دسترسی مستقیم به آب های آزاد و قرارگرفتن در مسیر رساندن هند به اروپای شرقی از یک سو و بخش های پایانی خلیج فارس از سوی دیگر، چابهار را به عنوان محلی جذاب برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی تبدیل کرده و به نظر می رسد بخش قابل توجهی از تمرکز دریایی ایران در سال های آینده به سمت این بندر حرکت کند.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته با افتتاح فاز نخست بندر چابهار، توان تخلیه و بارگیری آن از 2.5 میلیون تن فعلی به 8.5 میلیون تن تبدیل می شود و این گام نخستی است برای فازهای بعدی که ظرفیت این بندر را حتی به مرز 20 میلیون تن در سال نیز نزدیک می کند.

آخوندی ورود تجهیزات جدید چابهار را با ورود ایرباس جدید هم راستا دانسته و این نشان از اهمیت تداوم حرکتی دارد که در بخش دریایی ایران آغاز شده است. 
امتیاز به خبر :