اشتغال زنان و جوانان بومی چابهار در صنایع کوچک و خرد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه منطقه آزاد چابهار سهم خود را در موضوع حاشیه‌نشینی چابهار جبران می‌کند، گفت: اشتغال زنان و جوانان بومی منطقه آزاد چابهار در صنایع کوچک و خرد در سال 96 توسعه می‌یابد.
به گزارش فرینا، عبدالرحیم کردی درباره مجموعه اقداماتی که منطقه آزاد برای اشتغال بومیان منطقه چابهار انجام داده است، گفت: توجه به مساله کار و اشتغال بومیان چابهار یکی از اهدافی بوده و هست که منطقه آزاد چابهار به آن توجه جدی دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با توجه به سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که همزمان با سفر معاون اول رئیس‌ جمهوری برای شرکت در همایش فرصت‌ های سرمایه‌گذاری و سنجش میزان موفقیت طرح‌ های سرمایه‌ گذاری به چابهار انجام شد، اشتغال زنان و جوانان را از برنامه‌های آتی منطقه آزاد عنوان کرد.

کردی گفت: منطقه آزاد چابهار به حوزه اشتغال زنان و اشتغال جوانان با برنامه‌های مدونی ورود پیدا کرده است.

او با اشاره به اینکه صنایع کوچک و خرد در کنار صنایع عمده همچون فولاد و پتروشیمی در چابهار رشد خوبی داشته است، افزود: یکی از صنایعی که در چابهار رشد خوبی داشت بحث فرآوری و بسته‌بندی برنج است که در حال حاضر در حدود 10 واحد فرآوری و بسته‌بندی برنج در چابهار موجود است که برنامه سال 96، توسعه آنها و مشارکت زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست در این صنعت است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: اولین واحد، رسما تا ماه‌های آتی و قبل از پایان سال 95 افتتاح میشود. در حال‌حاضر کارگاه‌ها و واحدهای فرآوری و بسته‌بندی برنج که توسط نیروهای بومی غیرمتخصص انجام می‌شود ملزم شده‌اند تا کیسه‌های بسته‌بندی مواد غذایی همچون برنج و حبوبات را با استفاده از نیروی کار بانوانی که تحت آموزش هستند تهیه کنند و از آنها در کارگاه‌ها استفاده شود.

او گفت: تهیه چرخ‌های خیاطی در کارگاه‌ها و واحدهای تولید و فرآوری محصولات غذایی و حضور بانوان بدسرپرست و بی‌سرپرست الزامی است که منطقه آزاد برای کارگاه‌ها ایجاد کرده است تا نیروی بومی غیرمتخصص چابهار در صنایع خرد ورود کنند. به عبارتی توسعه مشاغل خانگی در دستور کار جدی منطقه آزاد چابهار است. در حال حاضر یکی از واحدها که فعال است و دارد آموزش می‌دهد 130 چرخ خیاطی را استقرار داده است و 230 بانوی بومی ثبت نام شده‌اند و دارند کار می کنند.

کردی تاکید کرد: بحث آموزش یکی دیگر از اقداماتی است که در دستور کار است و جزو برنامه‌های میان‌مدت توسعه چابهار و استفاده از نیروهای بومی متخصص در اشتغال صنایع عمده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: مشارکت مردم بومی و غیرمتخصص در حوزه شیلات و بسته‌بندی محصولات شیلات که بخش عمده‌ای از محصولات چابهار را تشکیل می‌دهد و 70 درصد تن ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تامین می شود نیز در دستور کار است.

کردی بخشی از حاشیه‌ نشینی چابهار را حاصل خشکسالی‌ های پی در پی، عدم مدیریت منابع آب و تبلیغاتی که برای چابهار انجام می‌شود، عنوان و تصریح کرد: بخشی از گسترش حاشیه‌نشینی‌های چابهار نیز سهم منطقه آزاد است و منطقه آزاد دارد تلاش می‌کند بخشی از سهم خود را در گسترش حاشیه‌نشینی جبران کند.

او با اشاره به اینکه اشتغال نیروهای متخصص نیاز به زمان و آموزش نیروهای متخصص دارد، تاکید کرد: توسعه صنایع عمده پتروشیمی و فولاد از برنامه‌های میان مدت است که برای به فعلیت درآمدن آنها و همکاری نیروهای بومی متخصص نیاز به مدت زمانی برای آموزش آنهاست.

کردی برنامه های کوتاه مدت سازمان منطقه آزاد چابهار را برای نیروهای بومی و اشتغال آنان در صنایع کوچک عملیاتی دانست و گفت: صنایع کوچک نیز عمدتا صنایع کاربری هستند که نیروی اشتغال قابل توجهی را برای اشتغال طلب می‌کنند. تلاش داریم تا در این زمینه به نوبه خود گام‌هایی موثر برداریم. 
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو