جایگاه استراتژیک ورزش در شکوفایی صنعت گردشگری

لینک کوتاه: freena.ir/detail/39689
ساعت 17:13 يکشنبه 8 اسفند 1395
همواره گردشگران با علایق و انگیزه های متفاوت جهت دیدار به نقاط مختلف کشور و جهان سفر کرده و شرايط و هزینه های مربوطه را با طیب خاطر پذیرا بوده و پرداخت می نمایند.

امروزه صنعت   SPORT TOURISMيا همان "گردشگري ورزشی" مهم ترین و بیشترین بخش گردشگری هدفمند را تشکیل  می دهد و به عبارتی گردشگران هدفمند از زمره گردشگرانی هستند که می توان آنها را با تشخیص درست، برنامه ریزی مناسب و متناسب با ظرفيت هاي  موجود در هر منطقه، جذب و ساماندهی نمود و در جهت بهره برداری بهتر و بیشتر فرهنگی، اجتماعی،تجاری و سرمایه گذاری گام های مؤثری را برداشت.

ایجاد انگیزه در بین افراد مختلف جهان به منظور جلب توريست، یکی از بزرگترین و مهم ترین تخصص های موجود در توسعه صنعت توریسم بوده و از شاخصه های اصلی و مهم این امر، ورزش است.

رویدادهای بزرگ ورزشی نظیر المپیک ها و جام های جهانی و همچنین خلق رخدادهای مهم ورزشی نظیر کاپ های معتبر صلح و دوستی باید به عنوان وقایع بزرگ فرهنگی، گردشگری منظور و برنامه ریزی شود و با ارائه محصولی کاملا ارزشمند و ویژه در لیست منابع توسعه پایدار جامعه جای گیرد.

گردشگران ورزشی به منظور بررسی از چگونگی برگزاری مسابقات، جایگاه شرکت کنندگان، ارزش کمی و کیفی رویدادها، آشنایی و دیدار با دیگر علاقه مندان شرکت کننده از اقصی نقاط جهان و دیگر تبادلات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به محل برگزاری سفر کرده و ضمن تماشای رویدادهای مهیج و جذاب ورزشی از جاذبه ها و نقاط دیدنی دیگر نیز بازدید بعمل می آورند و به این طریق نیز، سود سرشار مادی و معنوی همراه با خاطره ای خوش و به یاد ماندنی، نثار کشور میزبان می کنند.  

توجه جهانی رسانه های مختلف کشورهای دنیا در طول برگزاری رویدادهای جذاب و مهيج ورزشی، تاثیر به سزایی در معرفی هرچه بهتر و بیشتر کشور میزبان به یکایک مردم اقصی نقاط جهان خواهد گذاشت و بهره برداری گوناگون آن کشور از این فرصت طلایی ورزشی، چندین برابر بیش از هزینه هایی خواهد بود که دولت ها برای انجام این رویدادها متحمل گردیده و چه بسا که فقط و فقط از دریافت حق پخش تلویزیونی بازی ها، بیش از هزینه ها درآمد کسب می کنند.

عنوان مطلب بعدی در راستای سلسله  مطالب ارتقاي ديپلماسي عمومی از دروازه صنعت پيشرو SPORT TOURISM  با عنوان تاثیر ورزش همراه با گردشگري در اقتصاد خواهد بود.

فاطمه سيد مومني
کارشناس ورزش بانوان دبيرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

شناسه خبری: 39689

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو