استقبال سران آیورا از ابتکار جهان بدون خشونت دکتر روحانی

  • چهارشنبه 18 اسفند 1395 - 12:20
  • 0 دیدگاه
کشورهای شرکت کننده در نخستین اجلاس سران حاشیه اقیانوس هند 'آیورا' روز سه شنبه در جاکارتا پایتخت اندونزی از ابتکار رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جهان بدون خشونت و افراطی گرایی استقبال کردند.
به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، نخستین اجلاس سران کشورهای حاشیه اقیانوس هند سه شنبه در جاکارتا برگزار شد. پیش از این اجلاس، نشست های مقامات ارشد و وزیران 'آیورا' تشکیل و اسناد ٣ گانه اجلاس شامل میثاق جاکارتا، برنامه کاری ٥ ساله و بیانیه پیشگیری و مقابله با افراط گرائی تدوین و در نهایت توسط سران کشورهای شرکت کننده به تصویب رسید.
'مجید بیزمارک' مدیر کل امور بین الملل، محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه کشورمان، گفت که در سند مقابله با افراط گرائی از ابتکار کشورمان در ارائه قطعنامه مربوط به جهان بدون خشونت و افراط گرائی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با اجماع تصویب شد، استقبال شده و این قطعنامه به عنوان مبنایی برای مقابله با تروریسم و افراطی گری مورد تاکید قرار گرفت.
وی گفت: با ابتکار هیات جمهوری اسلامی ایران که به سرپرستی دکتر 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه در این اجلاس شرکت کرده است همچنین اهمیت همکاری های بانکی و خدمات مالی بین کشورهای عضو مورد توجه قرار گرفت و در برنامه عمل پنجساله اتحادیه درج شد.
این مقام وزارت امور خارجه گفت که اهمیت بندر اقیانوسی چابهار، ایمنی و امنیت دریایی و نیز اقتصاد مقاومتی از دیگر موضوعات طرح شده توسط هیات کشورمان در اجلاس های 'آیورا' بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان امروز در سخنان خود در این اجلاس، اقتصاد مقاومتی و پایدار را نیازمند همکاری در تمامی سطوح زیرمنطقه ای، منطقه ای و بین المللی قلمداد کرد و 'آیورا' را فرصتی منحصر به فرد و چارچوبی مستحکم برای تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی میان کشورهای عضو دانست.
وی همچنین با اشاره به موقعیت راهبردی بندر چابهار برای برقراری ارتباط میان اقیانوس هند و خلیج فارس، غرب و مرکز آسیا، قفقاز و اروپا و همچنین با یادآوری برگزاری نخستین اجلاس روسای مناطق آزاد این سازمان در اردیبهشت ماه سالجاری در منطقه آزاد چابهار، این بندر را مسیری امن و کوتاه برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب دانست و بر اهمیت آن تاکید کرد.
امتیاز به خبر :