تحقق طرح راهبردی منطقه آزاد انزلی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/39930
ساعت 14:42 چهارشنبه 25 اسفند 1395
ویژه نامه نوروزی ماهنامه آفتاب صبح با رضا مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت و گویی انجام داده است که با هم می خوانیم.

یکی از مهمترین فعالیت‌های منطقه آزاد انزلی در طول یک و نیم سال گذشته و بعد از سفر ریاست محترم جمهوری به این منطقه، احداث مجتمع بندری کاسپین بوده است. لطفا بفرمایید روند ساخت و تجهیز این بندر مهم چگونه طی می‌شود و برنامه زمانبندی برای بهره برداری از آن چه زمانی است؟

عملیات احداث این مجتمع بندری در سالهای ۹۱ و ۹۲ دوران رکود خود را طی می کرد و به دلیل مشکلات تأمین مالی متوقف بود پس از استقرار تیم مدیریتی جدید در مرحله نخست با اجرای مهندسی ارزش، هزینه احداث آن ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

تسریع در روند احداث پروژه مجتمع بندری کاسپین دومین مرحله از برنامه های این سازمان برای خروج از رکود بود، براساس برآوردهای کارشناسی صورت گرفته از سوی حوزه عمرانی سازمان در صورتی که با سرعت اجرای پروژه مزبور در پیش از سال ۹۲ حرکت می کردیم، این مجموعه یازده سال دیگر آماده بهره برداری می شد، و این در حالی است که طی یک سال اخیر روند احداث بخش های مختلف آن در سه شیفت کاری به صورت بیست و چهار ساعته در حال احداث است. فی الواقع بعد از سفر ریاست محترم جمهور در فروردین 94 و دستور ایشان مبنی بر بهره برداری از فاز نخست این بندر، سرعت احداث آن چند برابر شد. نکته حائز اهمیت اینکه بدلیل شرایط اقلیمی خاص دریای خزر، ساخت بندر در این دریا بسیار سخت و زمان بر است.

بعد از سفر آقای ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در تابستان سال گذشته کلنگ ساخت اولین پست از مجموع 22 پست اسکله مجتمع بندری کاسپین بر زمین زده شد و در اردیبهشت ماه سال 95  همزمان با حضور مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی، روند ساخت چهار پست اسکله از سوی بخش خصوصی آغاز شد که با برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال جاری دو پست از پنج پست اسکله در حال ساخت مورد بهره برداری قرار می گیرد، بدین ترتیب که یک پست در حال احداث از سوی سازمان و یک پست از مجموع اسکه های در حال ساخت از سوی بخش خصوصی آماده پهلوگیری کشتی های تجاری است و موج شکن های حوضچه آرامش آن نیز تا ابتدای تابستان سال آتی تکمیل می شوند.

هم اکنون برج مراقبت و سایر بخش های مجتمع بندری کاسپین نیز در حال ساخت می باشد و پیش از این در سال 94 عرشه اصلی تقاطع غیرهمسطح شهید نامجوی که وظیفه مدیریت ترافیک این مجتمع بندری و منطقه آزاد انزلی را بر عهده خواهد داشت مورد بهره برداری قرار گرفته است.

اهمیت راه‌اندازی این بندر مهم با توجه به شرایط ویژه ای که منطقه آزاد انزلی دارد، در چیست و فکر می‌کنید بندر کاسپین چه تاثیری بر آینده اقتصاد منطقه و کشور خواهد داشت؟

از ویژگی های متمایز این بندر نسبت به سایر بنادر ایران که جزو بنادر نسل سوم جهان محسوب می شود، دارا بودن پس کرانه مناسب و عمق آبخور بالای آن نسبت به سایر بنادر موجود در دریای کاسپین می باشد، بدیهی است وجود این پس کرانه امکان ایجاد صنایع مولد، واحدهای تولیدی فرآوری کالا و صنایع مرتبط با کشتی سازی، تعمیر و نگهداری کشتی را فرآهم می کند و در عین حال خدمات لجستیکی، انبارداری، ترانزیت کالا نیز در این بندر انجام خواهد شد. مجموعه امکانات و خدماتی که به صورت متمرکز در بنادر ایران تجمیع نشده و این بندر با دارا بودن تمامی امکانات مرتبط با خدمات بندری از سایر بنادر ایران متمایز می شود.
مجتمع بندری کاسپین دارای مزایای منحصر به فردی است که بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی در ساخت پست های اسکله آن از مهمترین مزیت های این پروژه می باشد و این در حالی است که در سایر پروژه های زیرساختی مشابه این مهم از سوی دولت اجراء می شود.
عمق آبخور حوضچه آرامش مجتمع بندری کاسپین در فاز نهایی به ۱۴ متر خواهد رسید که توانایی پهلوگیری تمامی کشتی های در حال تردد در دریای خزر را دارا می باشد و در عین حال وجود زیرساخت هایی همچون امکان اتصال به شبکه ریلی و دارا بودن پس کرانه چهار صد هکتاری را دیگر مزیت متمایز مجتمع بندری کاسپین باید اعلام کرد.
از سوی دیگر اتصال مجتمع بندری به شبکه ریلی ایران بر حجم مبادلات آن خواهد افزود، مسیر ریلی که به خط ریلی قزوین رشت انزلی متصل می 
شود و با اتصال به شبکه ریلی سراسری امکان اتصال بندر عباس به عنوان بزرگترین و فعال ترین بندر ایران در جنوب کشور به مجتمع بندری کاسپین فرآهم شده و تمامی زیرساختهای حمل و نقلی کریدور شمال جنوب(نوستراک) تکمیل و آماده بهره برداری می شود.
یعنی مبادی دو گانه ورودی-خروجی کالا به داخل کشور در مسیر نوستراک زیر بار ترافیک این مسیر مهم تجاری بین المللی قرن بیست و یکم قرار می گیرد، کریدوری که بندر هلسینکی در فنلاند و شمال اروپا را از طریق روسیه به شمال ایران و از طریق بنادر جنوب به بنادر خلیج فارس و از آنجا به هند و بنادر شرق و جنوب آسیا متصل می کند. این اتصال موجبات کاهش بین 30 تا 40 درصد هزینه و زمان حمل و نقل کالا میان اروپا و آسیا را فرآهم نموده و بدلیل وجود امنیت کامل در این مسیر تجاری در مقایسه با سایر مسیرها، با استقبال بیشتر تجار مواجه خواهد شد.
بدین ترتیب مهمترین اثری که از قبل بهره برداری بزرگترین بندر ایران در دریای خزر عاید کشور می شود را می توان در فعال سازی کریدور شمال جنوب خلاصه نمود. بدین معنی که با تکمیل حلقه های زیرساختی جادهای-ریلی و بندری کشور در دریای خزر، امکان فعال سازی این مسیر تجاری بین المللی فرآهم می شود.
همچنین این بندر می تواند به عنوان بخشی از مسیر فرعی جاده ابریشم میان چین و اروپا به ایفای نقش بپردازد، یعنی کالا از مسیر اروم چی در چین به بندر اکتائو قزاقستان رسیده و سپس وارد بندر کاسپین و بندر انزلی می شود، مسیر تجاری که در دستور کار این سازمان برای کاهش هزینه و زمان مبادلات تجاری میان ایران و چین، قرار دارد و تا کنون با مسئولین دولتی و بخش خصوصی سه کشور مرتبط با آن، مذاکرات متعددی صورت گرفته است.
راهبرد تعیین شده برای مجتمع بندری کاسپین صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر و به ویژه روسیه است، چراکه از میزان مبادلات 760 میلیارد دلاری روسیه در سال 2016 میلادی کمتر از یک میلیارد دلار آن با ایران صورت گرفته، در نتیجه این مجتمع بندری می تواند با تکیه بر مزایا و معافیت های قانونی منطقه آزاد انزلی نقش فعالی در توسعه مراودات با این کشور و سایر کشورهای حاشیه دریای خزر ایفا نماید.
در خصوص اهمیت فعال سازی کریدور شمال جنوب باید تصریح نمود که سالیانه افزون بر یك میلیارد تن كالا از مسیر كانال سوئز به سایر نقاط جهان ترانزیت می شود و اگر فقط ۳ درصد از حجم بار مزبور از طریق كریدور شمال جنوب ترانزیت شود به معنی ترانزیت ۳۰ میلیون تن كالا از مسیر ایران است كه بهمراه خود علاوه بر درآمدهای ارزی، افزایش اشتغالزایی را فرآهم می كند؛ که باعث تثبیت جایگاه منطقه ای ایران در معادلات اقتصادی-سیاسی منطقه خاورمیانه و اورآسیا می شود.
این سازمان بر این باور است که فرصت بهره برداری از ظرفیت های موجود در کریدور شمال جنوب دائمی نبوده و کشورهای دیگر منطقه می توانند از طریق ایجاد ارزش افزوده، زمینه جذب کالاهای ترانزیتی میان آسیا و اروپا را پدید آوردند. در نتیجه مجتمع بندری کاسپین حلقه تکمیل کننده شبکه های مواصلاتی ریلی، جاده ای ایجاد شده از سوی دولت طی سالهای اخیر خواهد بود که احداث آن با جدیت و سرعت از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی در حال پیگیری است.

به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی بفرمایید که سال 1395 بر این منطقه با اولویت تمرکز بر چه برنامه‌هایی گذشت و این منطقه چه توفیقاتی داشت؟

تمرکز منطقه آزاد انزلی در سال 95 حول محور تکمیل و بهره برداری از فاز نخست مجتمع بندری کاسپین، ادامه طرح فعال سازی واحدهای تولیدی راکد باقی مانده از طرقی همچون تغییر محصول تولیدی، تکنولوژی تولید و ارائه تسهیلات بانکی؛ رونق فعالیتهای نمایشگاهی بوسیله برگزاری نمایشگاه های متعدد در مرکز همایش ها و نمایشگاه های منطقه، افزایش تولید و صادرات حاصل از تولید منطقه در راستای افزایش GDP كشور و حضور منطقه آزاد انزلی در عرصه بین الملل و ایفای نقش خود در حوزه دریای كاسپین بوده است.
در نهایت اجرای برنامه های حمایتی جهت رونق فضای کسب و کار منطقه برای فعالین اقتصادی و سرمایه گذاری با برگزاری نشست های تخصصی بررسی مسائل موجود و تعیین راهکارهای جدید برای افزایش صادرات محصولات تولیدی به کشورهای حاشیه دریای خزر در این مدت در چارچوب سیاست های راهبردی اقتصاد مقاومتی پیگیری و اجرا شد. در این زمینه می توان به فرآهم آوردن امکان عرضه نمایشگاهی و صادرات محصولات تولیدی در منطقه به کشورهای حاشیه دریای خزر اشاره ای کرد. از سوی دیگر برای بالا بردن دانش عمومی و تخصصی فعالین اقتصادی، کارگاه های آموزشی متعددی برگزار شد.
در یازده ماه سال 95 تعداد مجوزهای سرمایه گذاری 57 فقره بوده که با ارزش اسمی میزان سرمایه گذاری 26088 میلیارد ریال در یازده ماهه سالجاری از نظر تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 14% و از نظر ارزش 31% رشد داشته است.
به این آمار باید تعداد شرکت های ثبت شده به عنوان یک شاخص مهم در جذب سرمایه گذار و رتبه فضای کسب و کار اشاره نمود که طی این مدت 347 شرکت ایرانی و خارجی در این منطقه به ثبت رسیده و تعداد مجوز فعالیت اقتصادی صادره در یازده ماهه سال 95 نیز 1523 عدد می باشد که نسبت به مدت مشابه سال 94 در حدود 35 درصد تغییر یافته است.
صادرات کالای حاصل از تولید منطقه به خارج کشور در این مدت 49 میلیون دلار بوده که در مقابل 39 میلیون دلار یازد ماهه سال گذشته 26 درصد رشد داشته، در خصوص صادرات مجدد در این مدت باید بیان داشت که در مدت مورد اشاره 275 میلیون دلار از طریق این منطقه به خارج از کشور صادر شده که بیانگر رشد 31 درصدی است.
لازم به ذکر است شاخص اقتصادی صادرات مجدد یكی از مشخصه های اصلی و از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی و ابلاغی از سوی فرماندهی محترم ستاد اقتصاد مقاومتی است كه تاكنون این منطقه در دست یابی به اهداف سال 95 خود رشد بسیار خوبی داشته است.
در خصوص موفقیتهای بدست آمده در حوزه های گردشگری، فرهنگی براساس برنامه ریزی های صورت گرفته باید تصریح کرد پروژه ساماندهی نوارساحلی منطقه آزاد انزلی در زمینی به مساحت 45 هزار متر مربع و به طول 450 متر در ضلع شمالی فاز تجارت و گردشگری با اعتباری حدود 14میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد انزلی اجرا شده و پس از شش ماه، فاز اول آن به بهره برداری رسیده و فازهای بعدی آن نیز تا سال آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.
باید اضافه کرد که مجهزترین مرکز تفریحات دریایی شمال کشور و ایران در این منطقه طی سه سال گذشته احداث و به بهره برداری رسیده و استخر سرپوشیده منطقه نیز با ابعاد 17 در 40 متر در یک طبقه طراحی و احداث شده که شامل دو بخش استخر و فضای خدماتی می باشد که ویژگی متمایز آن اشراف به دریای خزر است. از سوی دیگر ساخت و توسعه بزرگترین مجموعه ورزش های ساحلی به نام مرحوم قایقران در این منطقه اتمام یافته و طی یک سال گذشته مسابقات مختلف ورزشی ساحلی در آن برگزار شده که فاز نهایی این مجموعه تا سال آتی به اتمام خواهد رسید.
در جهت دست یابی به اهداف دولت الکترونیک نیز این سازمان ۷۷ سامانه هوشمند الکترونیک راه اندازی کرده که بخش زیادی از خدمات مورد نیاز فعالین اقتصادی مناطق را فرآهم می کند، در خصوص آمار ورود گردشگر به این منطقه در فاز تجارت و گردشگری که مرکز حضور گردشگران در منطقه می باشد  ۸.۵ میلیون نفر طی سه سال اخیر صرفاً وارد فاز تجارت و گردشگری منطقه شده اند که در مقایسه با مدت مشابه ۱۱۸ درصد رشد داشته است.
به این همه می توان برگزاری و مشارکت در اجرای چندین همایش ملی، در ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر را نام برد که با هدف بررسی علمی-تخصصی سازوکارها و فرصت برای توسعه مراودات فی مابین براساس تحقیقات دانشگاهی برگزار شد که با استقبال فعالین اقتصادی منطقه و استان همراه بود.

با توجه به یکسالگی توافق هسته ای؛ لطفا توضیح دهید که تاثیر برجام را بر فعالیت‌های منطقه آزاد انزلی چگونه می‌بینید و در این یکساله چه تحولاتی را به لحاظ ارتباطات بین المللی و اقتصادی در این منطقه شاهد بودید؟
بعد از گذشت یک سال از توافقنامه برجام، این سازمان موفق به جذب 69 پروژه سرمایه گذاری داهلی و خارجی با میزان سرمایه گذاری جذب شده 
۲۳۷۷ میلیارد تومان شده است.
حوزه های فعالیت سرمایه گذاری های جذب شده از سوی این سازمان در زمینه تولید، زیرساخت های بندری، شرکت هایی در بخش های ساخت اسکله، سیلو،انبار سرپوشیده، مخازن سوخت ،تجهیزات الکترونیک، مکمل های سوخت، تجهیزات پزشکی، بهداشتی و پتروشیمی، تولید ماشین آلات از جمله دستگاه دیاگ خودرو، محصولات دارویی، پرینترهای صنعتی، تولید پوشاک، پارچه های نانو و ظروف اُپال بهمراه ساخت نیروگاه chp و تولیدات شرکت های دانش بنیان در این منطقه، می باشد.
از سوی دیگر فرآوری محصولات کشاورزی و غذایی دیگر حوزه فعالیت شرکت های سرمایه گذاری جذب شده است و در حوزه های خدماتی می توان به پروژه های سرمایه گذاری در زمینه احداث خدمات و امکانات گردشگری ،دهکده سلامت، مجموعه آموزشی-فرهنگی و ورزشی، مجتمع ها و مراکز تجاری-نمایشگاهی، مجموعه اقامتی-تفریحی و نمایشگاه خدمات پس از فروش خودرو، اشاره نمود.
نکته حائز اهمیت اینکه تعدادی از شرکت های جذب شده طی یک سال اخیر وارد مرحله تولید محصول و ارائه خدمات شده و بخش عمده شرکت ها در مرحله ساخت و تکمیل پروژه خود می باشند.
در خصوص ارتباطات بین المللی و اقتصادی می توان با جستجو در اخبار یکسال اخیر منطقه آزاد انزلی به مواردی همچون انعقاد تفاهم نامه های همکاری با مناطق آزاد و ویژه سایر کشورها نظیر لوتوس روسیه ، اکتائو قزاقستان و همچنین ایجاد و اعطای دفاتر نمایندگی در اروپا نظیر بوداپست مجارستان، استانبول ترکیه برخورد. همچنین در این مدت تفاهم نامه های متعدد میان بخش خصوصی این منطقه با سرمایه گذاران کشورهای حاشیه دریای خزر به منظور افزایش صادرات محصولات تولیدی منطقه به این کشوها منعقد شده و با حضور مسئولین دولتی جمهوری های مختلف روسیه، امضاء تفاهم نامه میان گمرکات استان گیلان و منطقه آزاد انزلی با گمرکات روسیه، برگزاری نشست کمیسیون مشترک ایران، جمهوری آذربایجان و سفرا و رایزنان اقتصادی سفارتخانه های مختلف اشاره کرد.
از سوی دیگر ابراز تمایل سرمایه گذاران ترکیه، هلند، چین، سوئیس، آلمان با حضور هیأت های مختلف سرمایه گذاری از این کشورها بیانگر روند رو به رشد حضور سرمایه گذاران خارجی در دوران پسابرجام است که در این میان می توان درخواست های بانکهای معتبر خارجی نظیر کشورهای آلمان ، CD بانک استرالیا ، روسیه و ترکیه (رنو بانک) جهت فعالیت در منطقه را نام برد.
باید تصریح نمود که بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت هایی که برجام برای فعالیت اقتصادی خارجی نصیب این منطقه نموده در کنار اجرای مشوق ها تسهیلات مختلف از سوی این سازمان در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی را می توان از جمله مهمترین دلایل دست یابی به این موفقیت می باشد.

روند سرمایه‌گذاری‌ها در منطقه آزاد انزلی چگونه است و با توجه به شرایط جدید کشور آیا روند سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی در این منطقه به نسبت قبل از برجام تغییراتی داشته است؟
طی این مدت 69 پروژه و طرح سرمایه گذاری در این منطقه جذب شده که در میان آنها می توان به جذب سرمایه گذار بخش گردشگری از کشور ترکیه اشاره کرد که بزرگترین آکواریوم کشور را بهمراه و بخش های مختلف تفریحات گردشگری با سرمایه گذاری یک میلیارد تومانی در این منطقه احداث می کند.
شاید یکی از مشکلات این منطقه که در فضای پسابرجام رخ نموده، کمبود اراضی برای ارائه به سرمایه گذاران حوزه صنعتی –تولیدی است، چراکه به دلیل مزایا، معافیتها و تسهیلات ارائه شده از سوی این منطقه، در کنار مزیت هایی چون قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال جنوب، نزدیکی به پایتخت کشور، رونق فضای کسب و کار در منطقه و ..... با استقبال گسترده سرمایه گذاران ایرانی و غیر ایرانی مواجه شده ایم.
به همین منظور برای موفقیت بیشتر در جذب و حمایت از سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی در این منطقه، شرکت سرمایه گذاری تأسیس شده که در عین حال تصویب ایجاد معاونت خزر به منظور تمرکز تخصصی بر این حوزه مهم ارتباطی و تعاملی کشور، به پیشنهاد این سازمان از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، در دستور کار قرار دارد.

روند توسعه زیرساخت‌های منطقه آزاد انزلی برای آینده اقتصادی این منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید چقدر مهم است که این روند با سرعت بیشتری انجام پذیرد؟

طی سه سال گذشته سازمان منطقه آزاد انزلی حول محور فعال سازی و تكمیل پروژه های عمرانی-زیرساختی، رونق فضای كسب و كار در منطقه از طریق اعمال مزایا و معافیتهای قانونی برای فعالین اقتصادی-تولیدی و در نهایت ایجاد بورس كالا در منطقه متمرکز بود؛ سه اقدامی كه به همراه 
انعقاد تفاهم نامه های همكاری با كشورهای منطقه و طرح تشكیل اتحادیه همكاریهای مناطق آزاد كشورهای حاشیه دریای خزر با هدف فعال سازی كریدور شمال جنوب انجام شده و در حال پیگیری است.
در  این میان زیرساخت اصلی ترین و نخستین موضوعی است که برای جذب سرمایه گذار و هر گونه فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد حائز اهمیت و توجه از سوی سرمایه گذاران است. بدین معنی که در صورت تکمیل نبودن زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری نه تنها هیچ سرمایه گذاری جذب نمی شود بلکه در آینده نیز برای جذب سرمایه گذاران جدید دچار مشکل می شوند.
وجود زیر ساخت مقدم بر ارائه مزایا و معافیت های قانونی است چراکه عدم وجود این زیر ساخت ها امکان هر گونه فعالیت  سودآور برای سرمایه گذاران را فرآهم نمی کند و آنها به مکان های دیگری برای فعالیت اقتصادی مراجعه خواهند نمود.
برای نیل به این مهم از سه سال پیش رویکرد اصلی سازمان منطقه آزاد انزلی تکمیل و بهره برداری از پروژه های زیرساختی بود که در این میان ساختمان اداری، تقاطع غیر همسطح ، مسیرهای مواصلاتی درون منطقه و سایر امکانات زیر ساختی تکمیل و شروع به خدمات رسانی نمودند و در عین حال تمامی مزایا و معافیت های قانونی با همکاری سایر نهادهای استان و کشور عملیاتی و اجرایی شده است.
در ادامه نیز پروژه های زیرساختی مانند مرکز همایش ها و نمایشگاه ها، مرکز تفریحات دریایی، بورس کالای منطقه نیز مورد بهره برداری قرار گرفت و همانگونه که عرض شد مهمترین پروژه زیرساختی منطقه که همان مجتمع بندری کاسپین است نه تنها از رکود دو سال خارج شده، بلکه تا
 نیمه نخست سال آینده دو پست اسکله آن در مدار خدمات رسانی قرار گرفته و موج شکن ها و حوضچه آرامش آن نیز تکمیل می شود. برای نیل
 به این مهم از سال 95، فعالیت عمرانی در بخش های مختلف در حال احداث مجتمع بندری کاسپین به صورت 24 ساعته و در سه شیفت کاری انجام می شود.
باید خاطر نشان نمود که بخش عمده درآمدهای سازمان صرف تکمیل پروژه های عمرانی و اجرای پروژه های جدیدی همچون مرکز همایش ها و نمایشگاه ها شده که این مرکز طی ده ماه از شروع به کار خود ۱۲ نمایشگاه برگزار کرده؛ از سویی در سال ۹۲ میزان سرمایه گذاری این سازمان در 
ایجاد پروژه های زیرساختی در حدود ۱۶ میلیارد تومان بوده و این در حالی است که این رقم در یازده ماهه سالجاری به افزون بر 170میلیارد تومان افزایش یافته است.

رویکرد منطقه آزاد انزلی به موضوع اقتصاد مقاومتی چگونه است و حضرتعالی این موضوع را در برنامه های خود چگونه بازتعریف کرده‌اید.
ابتدا به ساکن باید تأکید نمایم که سازمان منطقه آزاد انزلی از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور رتبه ممتاز در زمینه عملیاتی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی را در شش ماه نخست سال جاری کسب نموده و در بخشی از این حکم تصریح شده: با عنایت به ارزیابی انجام شده در خصوص عملکرد سازمان های مناطق آزاد در زمینه پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، و براساس محاسبات صورت گرفته بر مبانی شاخص پایش پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی عملکرد سازمان منطقه آزاد انزلی در رابطه با برنامه ریزی و پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی ممتاز ارزیابی شده است.
در خصوص عملیاتی سازی اقتصاد مقاومتی باید به چند برنامه اجراء شده و در حال اجراء از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی اشاره نمود. نخست اینکه طی این مدت 48 واحد تولیدی-صنعتی از رکود خارج شدند که دست یابی به چنین موفقیتی در سطح کشور کم نظیر است. از سوی دیگر با کمک این سازمان کنسرسیوم شرکت های دانش بنیان در منطقه ایجاد و فعال شده و هم اکنون در حال ساخت مرکزی برای تمرکز بیشتر فعالیت های خود بوده و در عین حال موفق به صادرات محصولات خود به بازارهای منطقه دریای خزر شده است.
در ادامه می توان به موفقیت های ذیل که در جهت عملیاتی نمودن راهبردهای اقتصاد مقاومتی توسط این سازمان بدست آمد، اشاره نمود:
گسترش و تسهیل تولید و صادرات کالا و خدمات ؛ در راستای پروژه های افزایش 30 درصدی صادرات حاصل از تولید منطقه و افزایش 30 درصدی صادرات مجدد
جذب و استقرار حدود 15 شرکت فن آور صنعتی از طریق واگذاری زمین و یا در اختیار قرادادن سوله های راکد و غیرفعال 
انعقاد تفاهم نامه همکاری فی مابین بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سازمان منطقه آزاد انزلی
استقرار واحد های فناور و خلاق در مجموعه سازمان با مصوبه شورای حمایت از ایده های نوآور و کارآفرین
برگزاری رویدادهای فن بازار و الكامپ 
آغاز عملیات اجرایی احداث شركت دانش بنیانی تحت عنوان شركت دانش محور كاسپین در منطقه جهت صادرات محصولات دانش بنیان منطقه و كشور (صادرات دو نمونه از دستگاه تصفیه آب به کشورهای آذربایجان و روسیه علیرغم وجود رقبای خارجی) 
افتتاح و بهره برداری از واحد تحقیق و توسعه (R&D) بخش دیجیتال صادر کننده نمونه پوشاک کشور که در این منطقه مشغول به فعالیت است 
اعمال تخفیف 70 درصدی عوارض فعالیت و ثبت شركت ها برای مجموعه شركت های دانش بنیان و نوآور
در پایان می توان به بخش صنایع دستی اشاره نمود که در این حوزه با همکاری صندوق کارآفرینی امید و استقرار نمایندگی این صندوق در منطقه، 
وام های کم بهره برای رونق قعالیت های محلی صنایع دستی  در سطح روستاهای منطقه ارائه شده و افزون بر این از طریق آموزش صنایع دستی سودآور به علاقمندان و ساکنین منطقه، زمینه ایجاد ارزش افزوده در فعالیت های فعالین صنایع دستی منطقه در کنار فرآهم نمودن امکان حضور این فعالین در نمایشگاه های مختلف، مهیا می شود

و به عنوان سوال پایانی، لطفا بفرمایید با توجه به شرایط موجود و پیشرفت برنامه‌های حضرتعالی در منطقه آزاد انزلی چه چشم‌اندازی را برای آینده این منطقه متصور هستید؟
با توجه به زیرساخت های ایجاد شده و پروژه های متنوعی که طی سالهای آتی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت، ظرفیت هایی که از طریق تفاهم نامه های داخلی و خارجی(دولتی-بخش خصوصی) برای تسهیل و تسریع در فعالیت های اقتصادی منطقه ای فعالین اقتصادی منعقد شده و حضور رو به تزاید سرمایه گذاران ایرانی و غیر ایرانی در کنار حمایت همه جانبه مسئولین استان این منطقه به مرکزی برای مبادلات کالاهای استراتژیک میان کشورهای دریای خزر و خلیج فارس تبدیل خواهد شد و از توفیقات اقتصادی موجود، زمینه اشتغال مولد برای نیروهای بومی متخصص استان گیلان فرآهم می شود تا گیلان سرسبز با مردمان مهمان نواز خود طعم خوش توسعه یافتگی اقتصادی، صنعتی و گردشگری را در کنار فرهنگ غنی خود تجربه نمایند.
از سوی دیگر براساس طرح جامع مصوب، منطقه آزاد انزلی طی سه دوره زمانی ۵ ساله و در مجموع در طول ۱۵ سال، به منطقه ای هوشمند، جهانی و سبز تبدیل می شود. طبق مطالعات و امکان سنجی های صورت گرفته، حوزه های بازرگانی، صنعتی و گردشگری بدلیل دارا بودن میزان سودآوری و توان اشتغالزایی بالاتر نسب به سایر کارکردهای این منطقه، به عنوان اولویت های اصلی جذب سرمایه گذار و فعالیت در منطقه آزاد انزلی تصویب و از سوی این سازمان به اجراء در خواهد آمد.
مراحل سه گانه تحقق طرح راهبردی و جامع منطقه آزاد انزلی مشتمل بر دوران جهش، بلوغ و تثبیت است.
از مهمترین مواردی كه آیندگان باید به آن توجه داشته باشند این است كه در این دوره خلق ارزشهای كه صورت گرفته باید تداوم داشته باشد و ارزشهای جدیدی خلق گردد تا منطقه آزاد انزلی همواره پویا و زنده باشد و آیندگان باید به این مهم توجه ویژه ای كنند كه موفقیت و رونق هر منطقه آزادی منوط به خلق ارزشهای جدید و حفظ و ارتقاء مزیتهای نسبی و ایجاد مزیت های رقابتی است.در این خصوص باید عرض كنم كه با توجه به ایجاد پایه های مناسب در طی سه سال گذشته از طریق خلق ارزشها با تیكه به مزیتهای نسبی منطقه و برنامه ریزی جهت ایجاد مزیت رقابتی منطقه آزاد انزلی می تواند به عنوان پیشرو و منطقه ای نمونه در بین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی كشور از حیث توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری، همكاری های بین المللی و منطقه ای و رضایت ساكنین منطقه مطرح گردد كه در این راستا نیز قدمهایی برداشته شده است و با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته برای تقویت همكاری های مناطق آزاد و ویژه كشورهای حاشیه دریای خزر و انتقاد تفاهم نامه های همكاری ظرف سه سال گذشته امید است روند دستیابی به اهداف تعیین شده در بند یك قانون چگونگی اداره مناطق آزاد مبنی بر حضور در بازارهای جهانی و بین المللی وتوسعه اقتصادی و ارائه خدمات عمومی در آینده ای نه چندان دور محقق شود.

گالری تصاویر

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو