افتتاح فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی با حضور دکتر روحانی

بهره برداری از فازهای ٢٠ و ٢١ منطقه گازی پارس جنوبی در عسلویه روز یکشنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور، آغاز شد.

به گزارش فرینا، رییس جمهور در بازدید از فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی با توضیح مسوولان و متخصصان اجرای این پروژه در جریان روند احداث، فعالیت ها و میزان بهره برداری این فازها از میدان گازی پارس جنوبی قرار گرفت.

دکتر روحانی در مراسم پرده برداری از یادمان افتتاح فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی، گفت: با مسرت فراوان در این روز بیاد ماندنی و با افتخار به مهندسین و کارکنان صنعت نفت ایران و توسل به روح پیامبر اسلام(ص) و ائمه هدی، بهره برداری از فاز ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی را آغاز می کنیم.

فازهای ٢٠ و ٢١ در زمره ایرانی ترین فازهای پارس جنوبی قرار دارند.

با آغاز فعالیت دولت یازدهم، توسعه این فازها در دستور کار و اولویت قرار گرفت و با تزریق منابع مالی و مدیریت مناسب علی رغم فشار تحریم ها، کار ساخت سکوها، حفاری چاه ها در دریا، احداث خطوط لوله در دریا و ساخت پالایشگاه در خشکی با جدیت دنبال شد به گونه ای که در اواسط شهریور ١٣٩٥ برای نخستین بار تولید و تزریق گاز شیرین فازهای ٢٠ و ٢١ با استفاده از گاز ترش دریافتی از خط لوله گاز ترش فازهای 8،٧،6 به شبکه سراسری آغاز شد.

با نصب یکی از دو سکوی فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی در تیر ماه ١٣٩٥، روزانه ٢٨ میلیون متر مکعب گاز دراین دو  فاز تولید شد که از این میزان تولید برای تامین و افزایش توان گازرسانی به شبکه سراسری در فصل زمستان استفاده شد. در آخرین روز از سال ١٣٩٥ و همزمان با سالگرد ملی‌شدن نفت،  فاز ٢٠ با برداشت روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز و حدود ٤٠ هزار بشکه میعانات گازی، وارد مدار شد. گاز ترش غنی برداشت‌شده از فاز ٢٠ پس از شیرین‌سازی، به شبکه سراسری گاز کشور تزریق و همچنین به‌واسطه‌ تولید میعانات گازی، ظرفیت تولید روزانه٦٥٠ هزاربشکه‌ای میعانات نیز افزایش یافت.

برای انتقال گاز از سکوی فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی بیش از ٣٤ هزار شاخه لوله ۳۲ و ٤ اینچ که طول آنها به بیش از ٤٢٠ کیلومتر می رسد در دریا نصب شده است. برای ساخت سکوهای فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی بیش از ٣.٦ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه زمان انجام شده که این میزان نفر ساعت کار در قالب اشتغال‌زایی مستقیم، روزانه برای ٦٠٠ نفر در قالب پیمانکاران اجرایی و ناظرین ساخت این سکوها اشتغال ایجاد کرده است.

همچنین استفاده حداکثری از توان و ظرفیت تولیدکنندگان داخلی در ساخت دو سکوی ٢٠ و ٢١ باعث شد تا برای نخستین بار سامانه‌های کنترل این سکوها شامل که نقش کنترل تمامی سازوکارهای سکو را برعهده دارند (و به نوعی قلب سکو محسوب می شوند) از سوی یکی از شرکت های ایرانی طراحی، ساخته و نصب شود.

عرشه غول پیکر فاز ٢٠ پارس جنوبی، ١٣٠٠ تن سازه فلزی، جکت ٤ پایه و پایل ها ٣٢٠٠ تن وزن دارد که برای ساخت آنها ٤٦٧ هزار نفر ساعت زمان صرف شده است.

در بخش فراساحل، طرح ساخت دو سکوی دریایی در مجموع شامل ٢٢ حلقه چاه، دو رشته خط لوله ٣٢ اینچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی جمعاً به طول تقریبی ٢١٠ کیلومتر، دو رشته خط لوله 4.5 اینچ دریایی برای انتقال گلایکول جمعاً به طول تقریبی ٢١٠ کیلومتر و کابل دریایی جمعاً به طول ٢٦ کیلومتر در دستورکار بوده است. در فازهای ۲۰ و ۲۱ برای نخستین بار در بخش حفاری چاه ها از دکل هایی با ملکیت صد در صد ایرانی و همچنین از شرکت هایی ایرانی جهت خدمات و پشتیبانی عملیات حفاری استفاده شده و مجموعا ۸۸۰۰۰ هزار متر حفاری در ۲۲ حلقه چاه انجام شده که با موفقیت کامل و بدون هیچگونه نیاز به تعمیرات در مدار تولید حداکثری قرار گرفته اند.







امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو