مخالفت مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد مناطق آزاد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/40418
ساعت 14:53 دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
نمایندگان مردم در خانه ملت با تقاضای تحقیق و تفحص از برررسی عملکرد مناطق آزاد مخالفت کردند.

به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 4 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی با قرائت گزارش تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد مناطق آزاد (تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی) کشور و میزان انطباق آن با اهداف پیش بینی شده برای این مناطق در 5 سال اخیر گفت: نقش مناطق آزاد در توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و اهمیت توسعه این مناطق نیز همواره مورد توجه بوده است.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: 5 مهرماه سال گذشته نمایندگان درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد مناطق آزاد را داشتند زیرا معتقد بودند وضعیت فعلی این مناطق با اهداف و کارکرد آن فاصله دارد و این موضوع در دستورکار کمیسیون اقتصادی قرار گرفت.

پورابراهیمی گفت: نمایندگان معتقد بودند در مناطق آزاد بدون نظارت واردات کالا انجام می شود و این مناطق صادرات را فراموش کرده اند.

وی افزود: نمایندگان به دنبال بررسی وضعیت صادرات در مناطق آزاد هستند زیرا این مناطق کمترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده اند و این موضوع نشان می دهد که مناطق آزاد از هدف اصلی خود فاصله گرفته است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مناطق آزاد شرایط سرمایه گذاری تسهیل شده است، گفت: علیرغم تسهیل شرایط سرمایه گذاری در مناطق آزاد همچنان نسبت به این موضوع وضعیت خوبی وجود ندارد و سرمایه گذاری لازم جذب نشده است.

وی افزود: قرار بر این بود تا مناطق آزاد به اشتغال و تولید کمک کند ولی این موارد در مناطق آزاد مورد توجه نبوده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه نمایندگان مجلس بررسی عزل و نصب مدیران در مناطق آزاد را در کمیسیون اقتصادی مطرح کردند، گفت: بررسی بودجه مقایسه ای مناطق آزاد نیز جزو برنامه درخواست کنندگان تحقیق و تفحص بوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه پس از این اقدام نمایندگان جوابیه شورای عالی مناطق آزاد واصل شد که مورد تائید نمایندگان قرار نگرفت، بیان کرد: در نهایت با تصمیم نمایندگان تقاضای طرح تحقیق و تفحص از مناطق آزاد به تصویب کمیسیون رسید.

براین اساس نمایندگان در نشست علنی امروز با 85 رأی موافق، 60 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه با تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد در مناطق آزاد مخالفت کردند.



آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو