کارت سبز در جیب ژئوپارک قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/40567
ساعت 16:13 شنبه 16 ارديبهشت 1396
خبر مهم بود و کوتاه. ژئو پارک قشم جهانی شد. این خبر را مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار فرینا، مجال کمی برای دعوت از خبرنگاران وجود داشت اما با توجه به اهمیت موضوع خبرنگاران خود را به نشست خبری حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در محل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رساندند تا از جزئیات این خبر مهم مطلع شوند.

مومنی در این نشست به غیر از خبر قبت جهانی شدن و کارت سبز گرفتن ژئوپارک قشم در یونسکو به بقیه سئوالات خبرنگاران نیز پاسخ گفت. 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه گرفتن کارت سبز از یونسکو بسیار مشکل بود و کلی برنامه و فعالیت در راستای این کار انجام گرفته است گفت: ژئوپارک قشم تنها ژئوپارک ثبت جهانی شده در یونسکو در خاورمیانه است.
مومنی گفت: ژئو پارک قشم بیش از 3 بار مورد بازرسی ممیزان و نمایندگان یونسکو قرار گرفته است تا کارت قرمز آن به کارت سبز تبدیل شد و کارهای فوق العاده زیادی برای ثبت جهانی شدن ژئوپارک قشم انجام شده است. 
او تاکید کرد: اضافه شدن جزایر "هرمز" و "هنگام" به ژئوسایت های منطقه آزاد قشم در دستور کار قرار دارد و با جدیت این امر دنبال می شود. 
مومنی هم چنین خبر داد: کارگاه آموزشی بین المللی با حضور 30 کشور با محوریت معرفی نقش کلیدی قشم در ثبت جهانی یونسکو پاییز امسال برگزار می شود و تلاش می کنیم نمایندگی ژئوپارک های جهانی در منطقه آزاد قشم ایجاد شود تا هر ژئوپارکی که در منطقه قرار است ثبت شود در نمایندگی قشم مورد بررسی قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: توانمندسازی جوامع محلی همواره در دولت تدبیر و امید در دستور کار منطقه آزاد قشم قرار داشته است و موفقیت ژئوپارک قشم با جامعه محلی جزیره قشم هم راستا و هم سو بوده است. 
مومنی تاکید کرد: توسعه ژئوپارک قشم می تواند تعریف کاملی از اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد.
او با بیان اینکه وقتی در عرصه های بین المللی معرفی می شویم مخاطب جدید پیدا می کنیم گفت: عمده مزیت های گردشگری در جزیره قشم جاذبه های طبیعی است و همین روند را در توسعه گرشگری دنبال خواهیم کرد. دلفین های جزیره هنگام برای ما بسیار ارزشمند است و در واقع سرمایه منطقه آزاد قشم محسوب می شوند  پس نهایت تلاش ها برای حفظ این گونه دریایی انجام می شود حتی برنامه ریزی کرده ایم که تا رفت و آمد قایق های موتوری به واسطه سر و صدا و احیانا برخورد دلفین ها محدود شده و جایگزینی با رعایت مسائل زیست محیطی برای صیادان، بومیان و قایق های مسافری مورد استفاده قرار گیرد.
مومنی در رابطه با برنامه هایی که تاکنون برای ارتقا و توانمندسازی جامعه محلی در قشم اجرا شده است گفت: حفظ ژئو پارک قشم ارتقاء سطح آموزش و فرهنگ جوامع محلی را به همراه دارد در واقع توانمندی جوامع محلی در حوزه گردشگری در جزیره قشم با گذشته قابل مقایسه نیست. جزیره قشم بافتی سنتی دارد و برای توانمندسازی و ارتقاء سطح آنها برای توسعه اقتصاد گردشگری فعالیت ها و اقدامات بسیار زیادی انجام شده است. 
او ادامه داد: توسعه و تکمیل زیرساخت ها از قبیل توسعه مسیرهای دسترسی، اسکله ها و ساخت ترمینال مسافری دریایی و هوایی در دستور کار قرار دارد.
مومنی درباره ایجاد خطوط دریایی مسافری از مبدء و مقصد قشم گفت: خط دریایی کیش ـ قشم و قشم ـ خصب عمان راه اندازی شده است و با استقبال خوبی از سوی گردشگران مواجه شده است.
او هم چنین درباره افزایش ظرفیت تخت های جزیره قشم و افزایش هتل ها در این جزیره گفت: در سه سال و نیم گذشته 4 هزار تخت به ظرفیت های اقامتی جزیره قشم اضافه شده است و 12 هتل در این مدت به بهره برداری رسیده است. 16 هتل جدید هم امسال در جزیره قشم ساخته می شود و 4 هزار تخت دیگر به ظرفیت های اقامتی قشم افزوده می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم چنین با اشاره به رعایت ملاحظات زیست محیطی در تمامی فعالیت های این منطقه گفت: هیچ اقدامی در قشم انجام نخواهد شد که به محیط زیست جزیره قشم آسیب بزند. سرمایه گذاران و صنایع مستقر در قشم موظف به رعایت ملاحظات زیست محیطی هستند. حفظ ژئوپارک قشم و ثبت جهانی آن نیاز به مجوزی دارد که فراتر از جریان تغییر مدیران در جزیره عمل کند به نحوی که همه مدیران بعدی در این جزیره از این مجوز تبعیت کنند و حفظ شرایط ژئوپارک قشم در اولویت برنامه های آتی باشد. 
او افزود: جوامع محلی مراقبان اصلی ژئوپارک قشم هستند و اگر تغییراتی در جریان حفظ و نگهداری از این ژئوپارک انجام شد اول این بومیان و مردم قشم باشند که به موضوع ورود می کنند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم چنین از برنامه‌های ارزان ‌تر شدن سفر به جزیره قشم از طریق ایجاد هواپیمایی اختصاصی، تورهای ارزان قیمت و اجاره واگن قطار با همکاری شرکت رجا خبر داد.

میثم غلامی

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو