هشت محدوده زمین شناسی جهان به فهرست ژئوپارک های یونسکو پیوست

هشت محدوده زمین شناسی در آسیا، اروپا و آمریکای لاتین که شامل ژئوپارک قشم نیز می شود، در نشست جهانی ژئوپارک های یونسکو کارت سبز گرفته و به فهرست جهانی این نهاد پیوستند.

به گزارش فرینا به نقل از سایت خبری سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو)، این سایت ها شامل جزیره قشم در ایران، «آرکسان Arxan» در شیلی، «ککتوهایی Keketouhai» در چین، «لاس لوراس Las Loras» در اسپانیا، «کوسِس دو کِرسی Causses du Quercy» در فرانسه، «کومارکا مینرا Comarca Minera» و «میکستکا آلتا Mixteca Alta» در مکزیک و «چئونگ سونگ Cheongsong» در جمهوری کره می شود.

بر اساس این گزارش، با این هشت سایت جدید، هم اینک یونسکو 127 ژئوپارک از 35 کشور را در فهرست جهانی خود ثبت کرده است.
ثبت نام ژئوپارک ها در فهرست جهانی یونکسو راهبردی برای توسعه گردشگری پایدار و با محوریت حمایت از جامعه محلی ارزیابی می شود.

ژئوپارک قشم برند گردشگری، فرصت درآمدزایی پایدار
کارشناسان معتقدند که مطرح شدن نام ژئوپارک قشم در فهرست جهانی یونسکو، زمینه توسعه روزافزون گردشگری در این جزیره و به تبع آن توسعه اقتصادی، اشتغال و درآمدزایی را برای بومیان قشم فراهم می کند و در کنار آن ظرفیت های حفظ و حراست از میراث طبیعی این منطقه را افزایش می دهد.
با دریافت کارت سبز یونسکو، قشم از امتیازهای حمایت یونسکو و همکاری دیگر اعضای شبکه جهانی ژئوپارک های این سازمان برخوردار می شود و ظرفیت های گردشگری جزیره در تمام ژئوپارک های جهان در اختیار علاقمندان سفر به ویژه کسانی که با محوریت ژئوتوریسم و اکوتوریسم سفر می کنند، قرار می گیرد.
کارشناسان معتقدند که یکی از امتیازهای منحصر به فرد ژئوپارک قشم علاوه بر تنوع طبیعی آن، غنای فرهنگی مردمان این جزیره است که از آن به عنوان نمادی از دوستی انسان و طبیعت یاد می شود. از طرف دیگر، حضور موثر جوامع محلی و تعامل سازنده آنان در همجواری دیرینه با ظرفیت های ارزشمند زمین شناسی و زمین ریخت شناسی قشم؛ موجب تقویت جایگاه این سایت در بین دیگر ژئوپارک های جهان شده است.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این ارتباط گفت: نشست شورای ژئوپارک های جهان به مدت 10 روز در فرانسه برگزار و در آخرین روز این نشست، جهانی شدن ژئوپارک قشم قطعی شد و سازمان یونسکو تاییدیه کتبی آن را به این سازمان ارسال کرد.
مرتضی شیخ ‌زاده ادامه داد: ژئوپارک قشم در سال 1385 برای نخستین بار عضو شبکه جهانی شد اما پس از شش سال، با بررسی کارشناسان یونسکو، متاسفانه از این شبکه خارج شده بود.
وی اضافه کرد: با تلاش های شبانه روزی جامعه محلی، کارشناسان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم، بار دیگر این ژئوپارک به فهرست جهانی ژئوپارک های یونسکو پیوست.
شیخ زاده اظهار کرد: بر این اساس ژئوپارک قشم به عنوان ژئوپارک جهانی در یک دوره چهارساله تایید و تا سال ٢٠٢٠ بصورت رسمی زیر نظر یونسکو فعالیت می کند.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این ژئوپارک در سال ٩٢ کارت قرمز دریافت کرده بود، بسیاری افراد تصور می کردند تصمیم این سازمان در دولت تدبیر و ‌امید مبنی بر درخواست بررسی مجدد پرونده توسط یونسکو در کنار فعالیت های شبانه روزی و اعتبارات عمرانی فراوانی که می بایست در رابطه با این موضوع تخصیص داده شود، شعاری بیش نیست؛ چراکه باید در چندین محور که سالیان زیادی مغفول مانده بود کار می شد.
شیخ زاده با بیان اینکه اکنون ژئوپارک بین المللی قشم به مرحله ای رسیده که می‌ تواند درآمد پایدار داشته باشد، گفت: دولت نیز فضایی را ایجاد و سرمایه‌گذاری کرده است تا بومیان منطقه خودشان درآمد زایی داشته باشند.
ژئوپارک منطقه ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار دارد و میراث زمین شناختی آن ناحیه با مدیریتی دقیق و دائمی حفظ و نگهداری شود و این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا کند.
ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد که ژئوپارک قشم دارای تمامی ویژگی های یاد شده است.
یونسکو طرح ژئوپارک را در پاسخ به نیاز احساس شده به وجود برنامه ای بین المللی برای بازشناسی مکان های دارای جاذبه های زمین شناختی به راه انداخت و هدف برنامه «شبکه جهانی ژئوپارک ها» تاکید بر ارزش چنین مکان هایی و همزمان ایجاد اشتغال و تقویت توسعه اقتصاد منطقه ای است.
یونسکو برای تحقق اهداف این برنامه، عنوان رسمی و بین‌المللی «ژئوپارک یونسکو» را ایجاد کرد که تا این عنوان را به 500 ژئوپارک در سراسر جهان بدهد.
برنامه ژئوپارک یونسکو در هماهنگی با «مرکز میراث جهانی یونسکو» و «شبکه جهانی ذخیره گاه های زیست کره» یا «انسان و زیست کره» (MAB) عمل می کند.
برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :