بندرچابهار مهمترین حلقه تجارت آسیا و اروپا برای ترانزیت کالا است

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با موقعیت راهبردی به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران مهمترین حلقه تجارت آسیا و اروپا برای ترانزیت و ترانشیپ کالا است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، بهروز آقایی اظهار داشت: بندر چابهار با نگاه مثبت رهبر معظم انقلاب در حال توسعه است و هم اینک امکان تخلیه و بارگیری کشتی ها اقیانوس پیما و قابلیت پهلوگیری کشتی های کانتینربر را دارد.

وی افزود: بندر چابهار در ورودی خلیج فارس و مدخل اقیانوس هند از موقعیت جغرافیایی حساس و مناسبی برخوردار است و با بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی نقش مهمی در توسعه منطقه دارد.
وی بیان کرد: این بندر نزدیکترین فاصله زمینی به کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه را دارد و ترانزیت کالا از طریق این بندر به مثابه اقتصادی ترین بندر برای انجام مبادلات بازرگانی با کمترین هزینه حمل به شمار می رود.
وی خاطر نشان کرد: استراتژیک بودن بندر چابهار بهترین راه برای ترانشیپ (انتقال کالا از یک کامیون به کامیون دیگر در یک نقطه مرزی) به سایر بنادر خلیج فارس است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با موقعیت راهبردی می تواند سبب توسعه و پیشرفت استان و جنوب شرق کشور شود.
آقایی اظهار داشت: یکی از بهترین مزیت های بندر چابهار ترانزیت و ترانشیپ کالا است که می توان گفت به صرفه ترین و نزدیکترین نقطه برای جابجایی کالاهای کشورهای آسیای میانه، افغانستان و اتصال این مناطق به آب های اقیانوسی است.
وی ادامه داد: یکی از نقاط متمایز بندر چابهار قرار گرفتن در خارج از محدوده آب های خلیج فارس است که می تواند آن را به یکی از مکان های امن و بندر تجاری واقتصادی برای کشورهای منطقه تبدیل کند.
وی بیان کرد: قرار گرفتن چابهار در کنار خلیج موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به آن می دهد که بسیاری از بنادر دنیا از این ظرفیت بی بهره هستند.
وی افزود: پس از تکمیل طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در فاز نخست ظرفیت آن از 2 و نیم میلیون تن به هشت و نیم میلیون تن ارتقا پیدا خواهد کرد.
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو