رضایت منطقه ویژه خلیج‌فارس از دولت یازدهم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/40761
ساعت 17:34 شنبه 30 ارديبهشت 1396
به گفته مدیران دولتی و خصوصی هرمزگان، دولت یازدهم در حالی به ماه‌های پایانی خود نزدیک می‌شود که بیشتر فعالان اقتصادی این استان به‌ویژه تولیدکنندگان فولاد از عملکرد آن و همچنین آرامش حاکم بر بازار اظهار رضایت می‌کنند.

این عده افزودند: حرکت و پویایی واحدهای صنعتی بزرگ فولاد در هرمزگان نشان می‌دهد که دولت اجازه نداده چرخ این واحدها در شرایط سخت از حرکت باز بماند و رونق تولید بر آنها حکمفرما شود. اکنون 5 شرکت بزرگ تولیدکننده فولاد از جمله شرکت فولاد جنوب، مجتمع فولاد هرمزگان، مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش و شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس با ظرفیت 8میلیون تن در این منطقه فعالیت دارند که بخش‌هایی از آنها (فازهای اول) در مجموع به ظرفیت تولید سالانه حدود 4 میلیون و800 هزار تن درحال بهره‌برداری است.

 

مزیت استقرار در منطقه ویژه

معافیت‌های گمرکی، مجاورت با آب‌های بین‌المللی خلیج‌فارس، اسکله اختصاصی منطقه با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 12میلیون تن مواد فله معدنی، دسترسی آسان به بندر شهید رجایی با فاصله کمتر از 5 کیلومتر، راه‌آهن، فرودگاه بین‌المللی بندرعباس، خط لوله‌گاز، نیروگاه برق، وجود آب‌شیرین‌کن برای استحصال آب دریا، نزدیکی و همجواری با صنایع همگون و مولد انرژی از جمله مزیت‌های عمومی استقرار در این منطقه اعلام شده است. آمارهای ارائه شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان و همچنین منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس، حکایت از این واقعیت دارد.

 

رشد 247درصدی تولید شمش

رئیس اداره امور صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: میزان تولید شمش فولادی در کمتر از 4سال فعالیت دولت یازدهم در مقایسه با دولت قبلی بیش از247درصد و در زمینه آهن اسفنجی نیز 72درصد رشد نشان می‌دهد.

لیلا خشان، میزان تولید شمش فولادی دولت دهم را یک میلیون و 338هزار تن عنوان کرد و افزود: این میزان در دولت یازدهم با 3میلیون و 310هزار تن افزایش به حدود 4میلیون و 647هزار تن رسیده است. به گفته وی میزان تولید آهن اسفنجی (محصول پیش از تولید شمش) نیز در دولت تدبیر و امید نسبت به دولت گذشته با 397هزار تن

افزایش به 2میلیون و 164تن افزایش یافته است.

 

یک میلیون تن تختال

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس نیز افزود: در سال گذشته نزدیک به یک میلیون و 386 هزار تن تختال، شمش و آهن اسفنجی از سوی فولاد هرمزگان و فولاد کاوه جنوب کیش به خارج از کشور صادر شد که 139 هزار تن بیشتر از صادرات سال پیش از آن (94) است. حسن خلج طهرانی با بیان اینکه بخش مهمی از زیرساخت‌های مورد نیاز از سوی بخش خصوصی با همکاری منطقه ویژه خلیج‌فارس برای تولید سالانه 10میلیون تن فولاد خام (تا پایان برنامه ششم توسعه) عملیاتی شده گفت: حدود 8/5 میلیون تن آن در حال اجرای پروژه است که از این مقدار 4میلیون و 800 هزار تن درحال بهره‌برداری است.

حسن خلج طهرانی، از صبا فولاد خلیج‌فارس ‌(متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری) به عنوان جدیدترین کارخانه فولادی نام برد که مرحله نخست آن با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 500 هزار تن آهن اسفنجی به شکل بریکت گرم، اردیبهشت ماه امسال با حضور رئیس دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری رسید.

 

5میلیون تن مقاطع فولادی

مدیر پروژه صبا فولاد تصریح کرد: برای نخستین‌بار در کشور در این کارخانه، آهن اسفنجی به شکل بریکت گرم تولید می‌شود که ماندگاری بالا و مقاومت در برابر اکسید شدن و زنگ‌زدگی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. امین شالبافان ظرفیت نهایی این کارخانه را تولید 5 میلیون تن مقاطع فولادی، یاد کرد و افزود: فاز تولید آهن اسفنجی آن در حال بهره‌برداری است. به گفته وی فناوری تولید بریکت گرم این کارخانه برای نخستین بار در کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته و رتبه سومین کشور در خاورمیانه و نهمین کشور در دنیا در اختیار صبا فولاد خلیج‌فارس قرار دارد.

 

ثبت رکورد ماهانه در فولاد هرمزگان

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به نقش سازنده صنایع فولاد در اقتصاد مقاومتی، عبور از ظرفیت اسمی و ثبت رکورد ماهانه تولید تختال در فروردین امسال(95) را نشانگر نزدیک‌تر شدن این مجتمع به اهداف از پیش تعیین شده عنوان کرد.

فرزاد ارزانی میزان تولیدات این شرکت را فروردین امسال نزدیک به 130هزار تن، عنوان و ابراز امیدواری کرد در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان اقتصاد مقاومتی؛ اقدام، عمل نامگذاری شده، این شرکت بتواند در راستای تولید بیشتر و سودآوری، رکوردهای جدیدتری را ثبت کند. به گفته وی با ثبت رکورد ماهانه 129هزار و 85 تن تولید تختال، این شرکت توانست برای نخستین بار از ابتدای تاسیس کارخانه، از ظرفیت اسمی 125هزار تن ماهیانه خود عبور کند. ازجمله سیاست‌های شرکت فولادهرمزگان، تولید محصولات ویژه مورد نیاز اعلام شده به طوری‌که خطوط تولید آن را به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا سوق دهد.

ارزانی افزود: در مذاکرات با شرکت‌های نوردی و شرکت ملی نفت مقرر شد محصولاتی تولید کنیم که تبدیل به ورق و در کارخانه‌های لوله‌سازی کشور تبدیل به لوله شود که در صنایع نفت و گاز مصارف زیادی دارد. وی گفت: درحال‌حاضر بازار داخل تشنه کالاهای استراتژیک است که از طریق واردات تامین می‌شود و در صورت تولید آن در داخل، می‌توان کشور را در این زمینه نیز خودکفا کرد.

ظرفیت تولیدات فولاد هرمزگان یک میلیون و 500 هزار تن تختال عریض، عنوان و گفته شده در مرحله دوم، این میزان به 3 میلیون تن افزایش می‌یابد که موجب اشتغال مستقیم 3 هزار نفر خواهد شد.

 

630هزار تن فولاد کاوه

مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش از این مجتمع به‌عنوان بزرگترین سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در بخش فولاد نام‌برد و گفت: براساس برنامه قرار است میزان تولید بیلت این شرکت را از 630هزار تن پارسال به 900هزار تن بیلت تا پایان امسال افزایش دهیم.

 علی دهاقین یادآور شد: سال گذشته 303 هزار تن بیلت تولیدی به ارزش 108 میلیون دلار صادر کردیم که با فراهم کردن مقدمات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این رقم در امسال به 600 هزار تن افزایش می‌یابد.

دهاقین از کشورهای جنوب شرق آسیا، حوزه خلیج‌فارس، تایلند، مالزی، اندونزی و اردن به عنوان مقصد صادرات فولاد کاوه جنوب نام برد. این شرکت دارای دو واحد احیای مستقیم به روش میدرکس با مجموع ظرفیت سالانه یک میلیون و856هزار تن است. مرحله نخست فولادسازی آن با ظرفیت سالانه یک میلیون و 200 هزار تن فولاد، آبان سال 95 با حضور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری به طور رسمی افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

وی میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای اجرای مرحله نخست این مجتمع را در مجموع 9 هزار و 450 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: مرحله دوم فولادسازی آن نیز با ظرفیت سالانه یک میلیون و 200 هزار تن فولاد با 70 درصد پیشرفت فیزیکی درحال نصب تجهیزات است.

 

دیدگاه معاون اول رئیس‌جمهوری

معاون اول رئیس‌جمهوری پارسال در آیین گشایش مرحله نخست پروژه فولادسازی فولاد کاوه جنوب کیش گفت: برنامه دولت تدبیر و امید، رسیدن به تولید 10 میلیون تن فولاد در استان هرمزگان در سال‌های آینده است.

اسحاق جهانگیری از سواحل هرمزگان برای سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی به‌عنوان ظرفیتی کم نظیر نام برد و افزود: وضعیت صنعت فولاد ایران از نظر سنگ‌آهن، گاز و نیروی انسانی در دنیا بی‌نظیر است.

استاندار هرمزگان هم در این زمینه گفت: همه زیرساخت‌های لازم ازجمله آماده‌سازی زمین، آب‌شیرین‌کن، نیروگاه برق و فضای سبز برای ایجاد واحدهای جدید صنعتی با محوریت فولاد در منطقه ویژه خلیج‌فارس ایجاد شده و در حال گسترش است. جاسم جادری، از اسکله اختصاصی تخلیه و بارگیری مواد معدنی به ظرفیت 12میلیون تن در سال همراه با نوار نقاله‌ای به طول 32کیلومتر، واگن برگردان برای تخلیه مواد معدنی فله، اسکله نفتی به ظرفیت 15 میلیون تن و زیرساخت‌های انرژی، ارتباطی، ریلی، جاده‌ای و دریایی به‌عنوان دیگر زیرساخت‌های عملیاتی نام برد.

 

آزادسازی صادرات فولاد

در گزارش‌های منتشرشده انجمن فولاد ایران آمده است: تولید فولاد خام ایران در دولت یازدهم با بیش از28درصد رشد، از 14میلیون و 300هزار تن در سال91 به 18 میلیون و 400هزار تن در سال95 رسیده است. از سوی دیگر «ظرفیت تولید» فولاد خام کشور در پایان سال95 به حدود 29 میلیون تن رسید که برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت ایجاد شده، نیازمند افزایش تقاضای داخلی یا صادراتی به میزان حدود10 میلیون تن است.

این گزارش می‌افزاید: در دولت یازدهم، صادرات فولاد از زیر بار محدودیت‌های سهمیه‌ای خارج شد و صادرات فولاد آزاد شد. همین سیاست که با افزایش قیمت‌های جهانی فولاد به‌ویژه در نیمه دوم سال95 همراه شد، یک جهش صادراتی به میزان436 درصدی را برای صنعت فولاد کشور رقم زده است. به عبارت دیگر با سیاست صحیح آزادسازی صادرات فولاد و با وجود فقدان مشوق‌های صادراتی، صادرات فولاد کشور در 3/5 سال گذشته، به طور تقریبی 4/5 برابر شده است.
از سوی دیگر واردات فولاد به کشور نیز در دوره فعالیت دولت یازدهم نصف شده و از 6 میلیون و 300هزار تن در سال91 به 3 میلیون و 100هزار تن در سال95کاهش یافته است. به گفته انجمن فولاد ایران کاهش50 درصدی واردات فولاد به کشور مرهون تقویت تولید داخلی و البته برقراری مکانیسم صحیح تعرفه‌ای به منظور حمایت از تولید داخلی بوده است که عامل دوم یعنی نظام تعرفه فولاد پس از 12 سال اصلاح شد. پیش‌بینی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حکایت از آن دارد که با بهره‌برداری واحدهای جدید تولیدکننده ورق فولادی، واردات فولاد کشور در امسال (96) بیش از 20 درصد دیگر کاهش یابد و به حدود دو میلیون و 500هزار تن برسد. همچنین برآوردهای این انجمن حاکی از آن است که صادرات فولاد ایران در امسال با حدود 15 درصد افزایش به بیش از 6 میلیون تن برسد.
شیب ترسیم شده از روند تراز تجاری فولاد کشور در سال‌های فعالیت دولت یازدهم نشان می‌دهد تراز تجاری فولاد کشور حدود 7 میلیون تن مثبت شده که در نتیجه واردات خالص 5 میلیون و 100 هزار تنی سال91 به صادرات خالص 2 میلیون و 200هزار تنی در سال95 تبدیل شده که علاوه بر جلوگیری از خروج 2/5میلیارد دلار ارز از کشور، بیش از 1 میلیارد دلار نیز ارزآوری انجام شده است. انجمن فولاد ایران گفته است جمهوری اسلامی ایران بعد از کشورهای چین، ژاپن، هند، امریکا، روسیه، کره‌جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل، ایتالیا، اکراین، تایوان و مکزیک در رده چهاردهم تولید فولاد جهان قرار دارد.

منبع: ایرنا

شناسه خبری: 40761

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو