فصلنامه یامال با محوریت میراث فرهنگی در قشم منتشر شد

دومین شماره فصلنامه فرهنگ و هنر بومی جزیره قشم ـ خلیج فارس با نام «یامال» با پرداختن به موضوعات مرتبط با حوزه میراث فرهگی به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در 128 صفحه منتشر شد.

به گزارش فرینا، مدیر مسئول نشریه یامال گفت: این نشریه که در میان هفت منطقه آزاد کشور تنها در این جزیره و زیرنظر سازمان منطقه آزاد قشم به چاپ می رسد، مورد استقبال کم نظیرمجموعه اندیشمندان، فرهیختگان، هنرمندان و دوستداران ادب و هنر قرار گرفته است.
سید مهدی موسوی اجاق اعلام کرد: در دومین شماره نشریه «یامال» مقالات ارزشمندی در حوزه میراث فرهنگی، ادبیات، شعر، داستان، گزارش ویژه و مقالات علمی به چاپ رسیده است.
به گفته وی، نگرشی نو به موزه با مقدمه ای از اکوموزه ها، گزارشی از موزه ی مردم شناسی بندر کُنگ استان هرمزگان، بخش پارینه سنگی موزه ژئوپارک قشم، اهواز شهر بی موزه، گذری بر موزه های استان بوشهر، معرفی خانه های مردم شناسی بومیان جزیره ی کیش، زنان دزفولی موزه داران خوزستانی، آثار احیای میراث فرهنگی در زندگی مردم جزیره ی قشم و ملا محمد عبدالله دریایی میراث بان جزیره بخشی از موضوعات دومین شماره یامال است.
مدیر مسئول نشریه یامال ادامه داد: علاقمندان می توانند در این شماره گزارش توصیفی از مقبره تاریخی سیدان، بندرتاریخی لافت و جزیره قشم، لُنگ بافی هنر از دست رفته، پهنه گلی؛ اکوسیستمی مهم و تولید کننده در جزیره ی قشم، گفت و گو با محمد زبیری شاعر و نویسنده ی محلی و فعال میراث فرهنگی جزیره ی قشم در روستای دیرستان، معماری بومی جزیره ی قشم، شعر خوانی و گزارش ویژه ای از همیاش مردم شناسی خلیج فارس با محوریت جزیره ی قشم را مطالعه کنند.
به گفته اجاق، در بخش پایانی این نشریه 128 صفحه ای که صاحب امتیاز آن معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم است، اخبار ژئوپارک و جاذبه های مهم گردشگری قشم به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است.
بنا به این گزارش، حجت الاسلام سید مهدی موسوی اجاق مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم مدیر مسئول نشریه یامال است و عبدالرضا دشتی زاده مدیر میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم هم به عنوان سردبیر یامال با این نشریه همکاری می کند.
در این نشریه عکس های زیبایی از افشین بختیار، احمد بازماندگان قشمی، اصغر بشارتی، عبدالخالق طاهری، ابراهیم نیکخو، علی نژاد هنگامی، بهمن رحیمی، عبدالرضا دشتی زاده، ابراهیم خانگاه، محسن مهدی پور در کنار مطالب ارزنده چاپ شده در نشریه دیده می شود.
عکس روی جلد و پشت این نشریه مربوط به عبدالخالق طاهری و احمد بازماندگان قشمی است.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :