سواحل زیبای مکران ایستگاه تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران

سواحل زیبای مَکُّران در محدوده آب های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است که می تواند محور شرق کشور را به توسعه و پیشرفت رسانده و منطقه را متحول کند.

به گزارش فرینا به نقل از  ایرنا، سواحل مَکُّران به تعبیر رهبر معظم انقلاب یکی از گنج های پنهان است که در صورت توجه به زیرساخت ها و ظرفیت های آن منطقه محروم سیستان وبلوچستان و شرق کشور را متحول می کند.
سواحل مکران از حوزه گواتر و پسابندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.
داشتن سواحل زیبا و بکر آرزوی هر کشوری است و این نعمت خدادادی در صورت استفاده درست اقتصاد، اشتغال و تجارت را متحول می کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار به عنوان یکی از بهترین مناطق راهبردی سواحل مَکُّران بعنوان نقطه طلایی برای تجارت، ترانزیت و صنایع مختلف است و در آینده نقش اساسی را برای توسعه منطقه ایفا می کند.
عبدالرحیم کردی افزود: منطقه آزاد چابهار به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، بهینه ترین نقطه برای ارتباط و اتصال 3 قاره آسیا، اروپا و آفریقاست.
وی ادامه داد: کشورهای حاشیه اقیانوس هند می توانند از طریق چابهار با پیمودن کوتاهترین مسیر با کشورهای آسیای میانه و cis ارتباط تجاری، ترانزیت کالا و خدمات داشته باشند.
وی گفت: چابهار پیشانی توسعه ایران اسلامی است و پس از تکمیل زیرساخت ها می تواند به منطقه ای کلیدی برای توسعه کشورهای همسایه تبدیل شود.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: جدی ترین کانون فعالیت سواحل مکران، چابهار است و مهم ترین اتفاق برای توسعه چابهار حضور منطقه آزاد در این نقطه کشور است.
کردی گفت: با راه اندازی فرودگاه بین المللی منطقه آزاد چابهار، ایجاد راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس، فعالیت مرز ریمدان دشتیاری، تکمیل طرح توسعه بندر شهید بهشتی و افتتاح فولاد و پتروشیمی تحولات بزرگی در منطقه رخ خواهد داد.
وی توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همجوار و هم مرز و افزایش سطح مبادلات تجاری وبازرگانی را در توسعه سواحل مَکُّران موثر دانست.
**توسعه بندر شهید بهشتی عامل تحول اقتصادی و تجاری
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان نیز گفت: بندر شهید بهشتی چابهار در محدوده آب های سواحل مَکُّران پس از تکمیل طرح توسعه بندر و رسیدن به ظرفیت هشت و نیم میلیون تن تخلیه و بارگیری می تواند اقتصاد و تجارت منطقه را متحول کند.
بهروز آقایی افزود: با تکمیل خط ریلی، چابهار به عنوان مبدا ترانزیت برای انتقال کالا و خدمات به کشورهای آسیای میانه می شود.
وی ادامه داد: توجه مسئولان کشوری و به ویژه تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری برای توسعه سواحل مَکُّران سبب شده تا زیرساخت های حمل و نقل شتاب بیشتری گیرد.
وی راه اندازی خط مسافری دریایی را تحولی در بخش گردشگری عنوان کرد و افزود: حذف ویزا برای کشورهای عمان و ایران می تواند به افزایش رفت و آمد شهروندان 2 کشور منجر و صنعت گردشگری را متحول کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار یکی از بهترین نقاط گردشگری در کشور است که در تمام فصول سال توریست های داخلی و خارجی از مناطق بکر آن دیدن می کنند.
محمد سعید سایگانی افزود: محدوده آب های ساحلی چابهار و در ادامه آن شهرستان کنارک با بیش از 500 تا 600 نقطه گردشگری، تاریخی و تفریحی جذابیت خاصی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد و می توانند از این مواهب خدادادی طبیعی و گردشگری استفاده کرده و از دیدن آنها لذت ببرند.
وی ادامه داد: سواحل صخره ای، ماسه ای، مرجانی، باغات کشاورزی با میوه های گرمسیری، بازارهای سنتی و مدرن، گل افشان ها، بازی های آبی وساحلی، آثار تاریخی و باستانی و صدها جاذبه دیگر در چابهار و کنارک وجود دارد که برای هر گردشگری جذاب و دیدنی است.

امتیاز به خبر :