تب کنگو کریمه تاکنون در قشم مشاهده نشده است

مدیر شبکه بهداشت شهرستان قشم با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی در زمینه بیماری (CCHF) تب کریمه کنگو از برنامه ریزی ویژه برای مراقبت از سلامت مردم این منطقه خبر داد.

به گزارش فرینا، دکتر حمیدرضا بهزادی در نشست کارگروه بهداشت، سلامت و امنیت غذایی شهرستان قشم در فرمانداری این شهرستان اعلام کرد: سردرد، تب، کبود شدن زیرپوست، اسهال، استخوان درد و کوفتگی از علایم اولیه این بیماری است و از روز سوم تا پنجم  خونریزی از نقاط مختلف بدن همچون لثه و گوارش هم به آن اضافه می شود.
وی با تاکید بر اهمیت درمان به موقع تب کریمه کنگو که از طریق دام به انسان منتقل می شود، افزود: CCHF توسط کنه، تماس مستقیم افراد با فرآورده های گوشتی آلوده و سرنگ آلوده در مراکز درمانی به انسان منتقل می شود.
به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم، جلوگیری از ورود دام زنده و دام های آلوده، آموزش به گروه های مختلف، پوشیدن دستکش و لباس مخصوص در هنگام قطعه قطعه کردن گوشت دام و نگهداری گوشت به مدت حداقل 24 ساعت در سردخانه (فریزر) مهمترین راه های پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو است.
وی اظهار کرد: همه دامداری ها در سطح شهرستان قشم باید نسبت به سمپاشی محل نگهداری دام ها با کمک اداره دامپزشکی قشم اقدام کنند و اطمینان داشته باشند بخش مهمی از انتقال بیماری واگیر دار تب کریمه کنگو مربوط به دام از طریق سمپاشی و نابود شدن  حشراتی همانند کنه از بین می رود.
بهزادی، ادامه داد: پخت کامل گوشت هم از دیگر اقدامات لازم برای از بین بردن بیماری تب کریمه کنگو است و خانواده ها باید نسبت به طبخ کامل گوشت دقت کنند.
او با اشاره به خدمات گسترده نیروهای انتظامی و دریابانی شهرستان قشم، گفت: انتظار می رود نیروهای دریابانی با رصد کامل حوزه استحفاظی خود، از ورود هرگونه دام زنده از مسیرهای مختلف دریایی به شهرستان قشم جلوگیری کنند.
مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم بیان داشت: خوشبختانه تاکنون در قشم هیچ نشانه ای از فرد مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو دیده نشده است.
وی گفت: تاکنون در کل کشور 28 مورد افراد مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو شناسایی شدند که متاسفانه سه نفر از آنان جان خود را از دست دادند و بقیه با استفاده از دارو و مراقبت های ویژه درمان شده اند.
دکتر بهزادی با تاکید بر اهمیت ایجاد سردخانه صنعتی در قشم، خواستار جلوگیری از فعالیت کشتارگاه سنتی و همچنین ذبح دام در منازل و دامداری ها در سطح شهرستان قشم شد.
وی با اشاره به اهمیت ارائه آموزش پیشگیری از ابتلای تب کریمه کنگو به دهیاران، مسئولان شوراها و مشاغلی که در زمینه عرضه مواد گوشتی فعالیت دارند، همچنین از امامان جمعه و جماعات شهرستان قشم درخواست کرد مردم را نسبت به خطرات این بیماری از طریق تریبون هایی که در اختیار دارند آگاه نمایند.
نشست کارگروه بهداشت، سلامت و امنیت غذایی شهرستان قشم با حضور معاون سیاسی اجتماعی فرماندار شهرستان قشم، مدیر شبکه بهداشت و درمان، نماینده سازمان منطقه آزاد قشم، مدیران ادارات جهاد کشاورزی، دامپزشکی، شیلات، شهرداران و بخشداران در محل فرماندرای قشم برگزار شد.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :