برگزاری مرحله اول آموزش سیستم مدیریت HSE-MS ویژه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی

مرحله اول دوره آموزشی آشنایی با سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE-MS) ویژه مدیران با حضور مدیرعامل و اعضای هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.

به گزارش فرینا،  سه متغیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست یک سیستم نظام‌مند است که هدف آن ایجاد بستری برای بهبود و بهره وری و ارتقای فرهنگ عمومی در سازمان ها است.
در حالی که ۹۰ درصد فعالیت های تجاری از طریق دریا و به واسطه بنادر انجام می شود، «تنوع کالاهای حمل شده و انبار شده»، «تنوع و تعدد مشاغل و پیمانکاران در حوزه بنادر» و «مدیریت کالاهای خطرناک» به عنوان مهم ترین دلایل اهمیت موضوع HSE قلمداد می شود.
مدرس دوره آموزشی ضرورت سیستم مدیریت HSE، با تأکید بر اینکه این سیستم به عنوان شاخص توسعه یافتگی مطرح است، از ضرورت اجرای «طرح HSE» در سازمان ها خبر داد و گفت : بر اساس این طرح، هر پیمانکار و شرکت فعال در بنادر باید ملزم به اجرای سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست باشد؛ چرا که در این صورت آن بندر می تواند مدعی توسعه یافتگی با بهره وری بالا باشد.
بر اساس این گزارش، هدف HSE تحقق توسعه پایدار است و دستیابی به این هدف محوری در صورت «استفاده بهینه از منابع و مواهب طبیعی» و «اثبات مسئولیت پذیری اجتماعی» میسر می شود.
بر اساس گزارشی که در این دوره آموزشی ارائه شد، در منطقه خلیج فارس و دریای عمان حدود ۴۵ درصد نشت 
آلاینده های نفتی از طریق مخازن و حدود ۴۲ درصد از طریق حوادث تانکرها و یدک کش صورت می گیرد که در نهایت منجر به نشت حدود ۲ میلیون بشکه نفت در آب های خلیج فارس و دریای عمان می شود.
همچنین این گزارش اضافه می کند که بر اساس اعلام سازمان جهانی کار (ILO)، با بروز ۲۵۰ میلیون حادثه ناشی از کار و بیماری های شغلی، ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار کارگر در سراسر جهان، جان خودشان را از دست دادند.
این مدرس سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست، با اشاره به تأثیر «مدیریت ریسک در سازمان ها»، اثربخشی و کارایی را شاخص مهم مدیریت HSE برشمرد و از میان رویکردهای مدیریتی این سیستم، شیوه بهبود پلکانی و مستمر را بسیار مناسب دانست.
همچنین در حاشیه این نشست آموزشی، با نمایش فیلم حادثه‌ای در یکی از بنادر همسایه در خلیج فارس، درخصوص مشکلات پایه ای عدم رعایت موضوعات سیستم مدیریت HSE و چگونگی پیشگیری از حوادث بندری و دریایی میان مدیرعامل، اعضای هیأت عامل و سایر مدیران ارشد سازمان بنادر بحث و تبادل و نظر شد.


 

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو