75 درصد درآمدهای مناطق آزاد صرف امور عمرانی می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/42470
ساعت 10:01 دوشنبه 26 تير 1396
حجت الاسلام زم معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی معتقد است: حكايت مناطق آزاد، حكايت نانوايي هاي آزادپز است.

به گزارش فرینا، وی که دیروز (یکشنبه) در نشست نمایندگان امور کار و اشتغال مناطق ویژه اقتصادی حضور یافته بود در یادداشتی که در کانال تلگرام خود منتشر کرده است، نوشت: 

در شگفتم كه چرا برخي از افراد با توسعه مناطق آزاد سر ستيز دارند! در حالي كه همه اينها نانشان را به خاطر كيفيت و تنوع بالا از نانوايي هاي «آزادپز» تهيه مي كنند.
تا چند سال پيش كه نانوايي هاي سنتي به دليل حمايت يارانه اي و دخالت هاي دولتي به خاطر توليد نان بي كيفيتشان رو به تعطيلي رفته و دولت نهم توسعه نان هاي فانتزي و ماشيني را جايگزين نان سنتي دانسته بود! انديشه اي در اتحاديه هاي نانوايان شكل گرفت كه اگر دولت در امور نانوايان دخالت نكند و يارانه دولتي خود به آنها را قطع كند. نان سنتي مي تواند به كيفيت و مرغوبيت گذشته خود دست بيابد و اينك با كنار كشيدن دخالت هاي دولتي بيش از چند هزار منطقه آزاد (نانوايي) در تهران و شهرستان ها راه اندازي و علاوه بر ارتقاي دانش، كيفيت و توسعه اشتغال نيروي انساني به توليد انواع مختلف نان با قيمت هاي متفاوت مبادرت مي نمايند.
در سنگكي ها از يك آرد و خمير واحد، چندين نوع نان (كوچك، بزرگ، يك رو و دو رو كنجد، يك رو سبزي، يك رو كنجد، يك رو سبوس و...) با قيمت هاي متفاوت و مورد رضايت مشتري عرضه مي گردد.
در برابر اينان، نانواني هایي دولتي هم به كار خود مشغولند! حكايت قانون و مقررات مناطق آزاد با قوانين اصلي و دائمي كشوري، حكايت اين دو نانوايي بي مزيت و با مزيت است. 
اشكالات و نواقص مناطق آزاد را با نظارت برطرف كنيم و بگذاريم مناطق آزاد به بهبود كيفيت و توسعه كمي خود دست بيابند. وقتي در اين ساليان از مجموع بودجه دولت بيش از ٩٠ درصد آن صرف هزينه جاري و فقط ١٠ درصد آن صرف هزينه هاي عمراني مي شود و در مناطق آزاد فقط ٢٥ درصد درآمدهاي اين مناطق صرف امور جاري و ٧٥ درصد آن صرف امور عمراني مي شود. 
چرا همين يك دليل سبب ترجيح حمايت و توسعه مناطق آزاد نمي شود؟ مناطق آزاد با تفاوتي كه در بخشودگي ماليات، بخشي از عوارض گمركي و قوانين كار و تأمين اجتماعي نسبت به سرزمين اصلي دارند، هم از بودجه دولتي استفاده نمي كنند و هم گرفتار مقررات دست و پاگير دولتي نيستند، از اين روست كه تفاوت هايشان اينچنين بارز مي گردد!

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو