تقدیر معاون اول رییس جمهور از تلاش های اکبر ترکان و علی اصغر مونسان

معاون اول رییس جمهور از تلاش های اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و علی اصغر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش برای اجرای طرح نوین توسعه جزیره هندورابی قدر دانی کرد.

به گزارش فرینا، اسحاق جهانگیری در آیین افتتاح 9 طرح بزرگ عمرانی و گردشگری در جزیره کیش و هندورابی با تقدیر از اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد و علی اصغر مونسان مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش برای تلاش مستمر در جهت توسعه جزیره هندورابی گفت: در دولت یازدهم شاهد تحولات خوبی در مناطق آزاد کشور بودیم و جزیره کیش در این زمینه یک الگوی بسیار موفق است.
اسحاق جهانگیری با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از ظرفیت های مناطق آزاد کشور در جهت توسعه جزایر ایرانی خلیج فارس گفت: جزیره کیش در این زمینه پیشرو بوده و نخستین منطقه آزاد کشور است که طرح نوین توسعه هندورابی و آبادانی و پیشرفت جزیره ایرانی خلیج فارس را با اعتبار اولیه 100 میلیارد تومانی اجرا کرده است.
معاون اول رییس جمهور رشد و توسعه صنایع دانش بنیان در جزیره کیش را گام مهمی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بر شمرد و گفت: واحد تولید تجهیزات پزشکی و دارویی که امروز در جزیره کیش به بهره برداری رسید نمونه بسیار ارزشمندی از توسعه دانش محور و توجه به توسعه صنایع دانش بنیان در مناطق آزاد کشور است و امید می رود آغازی برای طرح های بزرگ تر در حوزه دانش بنیان باشد.
جهانگیری با اشاره به اینکه کیش یکی از کانون های جذب گردشگر خارجی است افزود: جزیره کیش با افزایش جاذبه های نوین گردشگری و تفریحی تلاش کرده است تا برای گردشگران داخلی و خارجی مقصدی مطلوب باشد. طرح های گردشگری مانند پارک آبی و مجموعه آوای خلیج فارس که امروز در این منطقه آزاد به بهره برداری رسید زمینه ساز ارتقاء سطح خدمات گردشگری و بهره مندی هموطنان از امکانات یک سفر مطلوب گردشگری در داخل ایران اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه سالانه میلیون ها نفر از هموطنان برای یک سفر آرامش بخش به کشورهای همسایه سفر می کنند افزود: طبیعت زیبای شمال و جنوب ایران فرصت های ارزشمندی برای توسعه صنعت گردشگری هستند و باید با جذب سرمایه گذاری و افزایش جاذبه ها و امکانات تفریحی و گردشگری تمایل گردشگران داخلی و خارجی را برای سفر و بهره مندی از امکانات تفریحی این مناطق افزایش داد.
جهانگیری با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری یکی از مهم ترین راهکارهای توسعه اقتصاد کشور است اظهار داشت: گردشگری ایران با پتانسیل های طبیعی کشورمان، اشتغالزایی سریع و ارزانی را ایجاد می کند و ما برای رشد اقتصادی مستمر، بالا و اشتغالزا باید به مقوله گردشگری و کار آفرینی در این حوزه نگاه جدی داشته باشیم.
وی افزود: تعامل بیشتر با کشورهای شرق آسیا و چین که قرابت فرهنگی زیادی با کشورمان داشته و خواهان تفریحات سالم و خانوادگی هستند شمار گردشگران خارجی ایران را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
معاون رییس جمهور با اشاره به دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی در حوزه ایجاد و توسعه مناطق آزاد گفت: هنوز تا رسیدن به افق مطلوب در این مناطق راه زیادی پیشرو داریم و در دولت یازدهم نیز در زمینه بررسی چالش ها و موانع پیش روی این مناطق جلسات آسیب شناسی متعددی برگزار و راهکارهای خوبی نیز ارائه شده است.
جهانگیری با بیان اینکه مناطق آزاد بدون شک کانون های توسعه اقتصادی کشور هستند، توسعه صادرات و جذب سرمایه گذاری های خارجی را از جمله مهم ترین ماموریت های ذاتی این مناطق برشمرد و افزود: تاسیس شعب بانک های خارجی در مناطق آزاد و ایجاد منابع مالی بیشتر برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران این مناطق برای تسریع و تسهیل روند توسعه مناطق آزاد کشور ضروری است.
معاون رییس جمهور همچنین به پیشنهاد دولت برای ایجاد 7 منطقه آزاد جدید در برخی استان های کشور از جمله سیستان و بلوچستان و کردستان اشاره و ابراز امیدواری کرد با تصویب مجلس شورای اسلامی و ایجاد این مناطق روند توسعه اقتصادی کشور در برخی شهرهای کشور تسریع شود.
جهانگیری اقتصاد دریا محور را یکی از مهم ترین اولویت های ایران بر شمرد و افزود: کیلومترها ساحل از جنوب تا شرق کشور و یک هزار و 800 کیلومتر ساحل دریای خلیج فارس و عمان، و سواحل دریای خزر در شمال موهبت های خدادادی هستند که ما را یاری می کند تا برای یک دوره طولانی، اقتصاد دریا محور را مبنای توسعه قرار دهیم.
وی صنایع شیلات، حمل و نقل دریایی را از جمله بخشهای مهم و سود آور اقتصاد دریا محور بر شمرد و گفت: در اقتصاد دریا محور جزایر ایرانی خلیج فارس نعمت های ارزشمندی هستند که هر یک از آنها می تواند محور توسعه باشد.
اسحاق جهانگیری با بیان اینکه مناطق آزاد در بحث اقتصاد دریا محور باید یکی از کانون های اصلی باشند، افزود: از ابتدای دولت یازدهم و بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب توجه به سواحل مکران در دستور کار قرار گرفت، و برای این بخش ساحلی کشورمان که با وجود موقعیت ارزشمند جغرافیایی گرد محرومیت و فقر بر آن پاشیده شده و از کمترین عمران و آبادانی محروم بوده است برنامه ریزی وسیعی در نظر گرفته شده است.
معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شرایطی که با تلاش زیاد دولت آرامش به اقتصاد کشور بازگشته است، دولت دوازدهم با چالش های بزرگی در اقتصاد و مدیریت کشور رو برو است تصریح کرد: بیکاری امروز یک ابر چالش پیش روی اقتصاد کشور است و با توجه به اینکه ایجاد اشتغال آنهم از طریق سرمایه گذاری و تولید تنها راهکارهای گذر از این مشکل هستند باید با یک اجماع کلی و همدلی و همکاری مردم و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی زمینه های مناسب برای سرمایه گذاری و افزایش تولید و ایجاد اشتغال فراهم شود.
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه شرایطی که ما امروز در خصوص بیکاری با آن رو به رو هستیم در هیچ مقطعی در کشور سابقه نداشته است گفت: در شرایطی که ظرف اقتصاد کشور بزرگ نشده، شمار کسانی که بر سر این ظرف نشسته اند افزایش چشمگیری داشته است.
وی افزود: پیش از این ایجاد 600 هزار شغل فضای مطلوبی را فراهم می کرد حال آنکه امروز جمعیتی که انتظار دارند برای شرایط اقتصادی بهتر و کسب و کار آبرومند از این ظرف بهره ببرند چند میلیون نفر بوده و سالانه یک میلیون نفر نیز بر تعداد آنها افزوده می شود.
جهانگیری با اشاره به اینکه داشتن تحصیلات عالیه یکی از مهم ترین تفاوت های افراد جویای کار در شرایط فعلی جامعه با گذشته است گفت: بخش وسیعی از جمعیت جویای کار را قشر بانوان تحصیل کرده تشکیل می دهند.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به کوچک شدن سفره مردم در دولت نهم و دهم به رغم در آمدهای بالای نفتی و کاهش قدرت خرید آنها گفت: امروزه معیشت مردم یکی از مهم ترین دغدغه ها و مسائل پیش روی دولت است و دولت دوازدهم باید با یک مدیریت قوی، پر انرژی و مدبرانه به صحنه مقابله با چالش ها ورود کند اگر چه موفقیت هر اقدامی در این زمینه منوط به اجماع عمومی در کشور برای مقابله با این چالش هاست.
وی با تاکید بر اینکه امکان ندارد دولت به تنهایی بتواند از این مشکلات عبور کند تصریح کرد: قوای سه گانه کشور و نیروهای مسلح و تمامی نهادهای اجرایی باید دولت را برای گذری موفقیت آمیز از این چالش یاری دهند.
جهانگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی را مهمترین ابزار دولت برای حل این چالش ها بر شمرد و گفت: دولت پذیرفته است که در این مقطع این سیاست ها می تواند گره گشا باشد و خوشبختانه اقتصاد دانان کشور هم بر این امر اجماع دارند. همه قوا و ارکان حکومت نیز برای کمک به دولت و اجرای موفق سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی اعلام آمادگی کرده اند البته این چالش با حرف بر طرف نمی شود و نیازمند همکاری های عملی هستیم.
وی با بیان اینکه برخی تلاش می کنند تا با ایجاد تنش و بحران های صوری مانع از حل مشکلات شوند تصریح کرد: هر فردی که در ایجاد تنش در جامعه سهم داشته باشد، خواسته یا نا خواسته در مسیر توسعه سنگ اندازی کرده و مانعی برای عبور از مشکلات خواهد شد.
جهانگیری با تاکید بر اینکه تعلل در گذر سریع تر از این چالش ها بحران بزرگی برای کشور ایجاد می کند افزود: پیش نیاز این کار ایجاد اجماع عمومی و فضای سیاسی آرام و تعامل خوب با دنیاست تا بتوانیم در این راستا حرکت کنیم.
به گفته فرمانده اقتصاد مقاومتی کشور، بر اساس محورهای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد باید برون نگر و درون زا باشد تا بتواند از تمام ظرفیت های درونی خود در جهت توسعه و پیشرفت کشور استفاده کند.
وی افزود: این بدان معناست که هر سرمایه گذاری در این کشور بدون کوچک ترین دغدغه و نگرانی تمام سرمایه خود را به کار گرفته و اطمینان داشته باشد که کوچک ترین مزاحمتی برای وی ایجاد نمی شود. دولت هم موظف است در این مسیر سرمایه گذاران را حمایت کند.
جهانگیری با اشاره به اینکه ثبات اقتصادی اهمیت زیادی در سرمایه گذاری دارد، به تلاش موفق دولت یازدهم برای کنترل تورم 40 درصدی را باز گرداندن ثبات اقتصادی به کشور اشاره و تاکید کرد: محیط اقتصادی با ثبات در ایران برای فعالان اقتصادی بسیار مهم است.
معاون اول رییس جمهور افزود: محیط های پر تنش اقتصادی و غیر قابل پیش بینی مانع سرمایه گذاری می شود و دولت در جهت آرامش خاطر فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران و تجار تلاش فراوانی کرد که حاصل آن حرکت ملایم نرخ ارز، روند کاهشی نرخ سود بانکی و رشد اقتصادی مثبت در کشور بود.
اسحاق جهانگیری افزود: خوشبختانه امروزه فضای اقتصادی برای فعالان این حوزه قابل پیش بینی است. ضمن اینکه توانسته ایم با دنیا وارد گفت و گو و تعامل شده و تحریم ها را از پیش روی مردم کشور برداریم.
جهانگیری با ابراز خرسندی از اینکه در بخش اقتصادی و همچنین سیاست داخلی و خارجی در فضای صمیمت و گفت و گو قرار داریم تصرح کرد: در شرایط کنونی جریانات سیاسی در فضای آرامی رقابت می کنند و با وجود سلایق گوناگونی که هر یک برای اداره کشور دارند اما همگی به یک هدف مشترک که سر بلندی ملت ایران، آرامش و رفع دغدغه مردم و توسعه کشور معتقدند و برای رسیدن به آن تلاش می کنند.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری و افزایش تولید در کشور برای مقابله با چالش های فرا روی دولت به اولویت ها و مزیت های سرمایه گذاری در بخشهای مختلف اشاره کرد و گفت: بخش نفت و گاز یکی از بهترین بخش های جذب سرمایه گذاری های کلان خارجی است و نمی شود با نخستین قرار داد سر و صدا راه انداخت و مانع عقد قرارداد های بعدی شد.
وی افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب هم اشاره کردند باید در حوزه نفت و گاز برای جذب سرمایه گذاری های خارجی 200 میلیارد دلاری برنامه ریزی کنیم.
جهانگیری حوزه پتروشیمی، صنایع و منابع طبیعی را نیز از جمله بخش های مستعد و مطلوب کشور برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی بر شمرد.
معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از بیانات خود، به چالش محیط زیست اشاره کرد و گفت: بر طرف کردن مشکلات مردم در استان های سیستان و بلوچستان و خوزستان در مواجه با گرد و غبار و آلودگی زیست محیطی یکی از مهم ترین مسائل و چالشهای دولت است که باید برای حل آن فکری اساسی کرد.
جهانگیری همچنین به وضعیت هشدار دهنده کمبود منابع آبی کشور اشاره کرد و افزود: هر ایرانی علاقمند به آینده کشور یقین دارد که باید با مدیریت دقیق در مصرف و منابع از این چالش گذر کنیم.

امتیاز به خبر :