توسعه در جزیره کیش، گردشگری در جزیره هندورابی

9 طرح بزرگ عمرانی، اقتصادی و گردشگری با بیش از 800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری. شاید در 4 سال گذشته، این بزرگ‌ترین رویداد جزیره کیش باشد.

پروژه‌هایی که قرار است اسباب رونق بخشی و توسعه در بزرگ‌ترین جزیره کشور را فراهم کند. دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوربرای سفری دو روزه به همراه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، اکبر ترکان مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشورو علی عابد‌زاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری به کیش سفر کرد تا 7 طرح عمرانی و گردشگری در جزیره کیش و 2 طرح فرودگاه وبندر هندورابی را در راستای توسعه امور زیربنایی وجذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی این منطقه افتتاح کند.
آن‌طور که اعلام شده، طرح‌ها شامل: طرح تعریض موج شکن شرقی و احداث 24 پست اسکله رورو بتنی در بندر تجاری کیش، واحد صنعتی تولیدی تجهیزات پزشکی و دارویی مهان‌مد میمه، پارک آبی اوشن، نیروگاه شماره 2، هتل 5 ستاره ویدا و مجموعه فرهنگی و تفریحی آوای خلیج فارس و مجموعه مارینا و تفریحات دریایی هستند.
اسحاق جهانگیری با اشاره به نقش کلیدی مناطق آزاد در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گفت که یکی از مهم‌ترین محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد در جهت توسعه و پیشرفت کشور است و جزیره کیش در این زمینه عملکرد بسیارموفقی داشته است.
او ارتقای صنایع دانش‌بنیان، افزایش صدور خدمات و کالاهای تولیدی در مناطق آزاد و افزایش میزان صادرات مجدد کالا از این مناطق را سه برنامه اصلی دولت در سال 95 توصیف کرده که به گفته او سبب شده تا در مناطق آزاد رشد 100 درصدی اتفاق بیفتد. سه‌دهه از ایجاد مناطق آزاد در ایران می‌گذرد. مناطقی که براساس اهداف از پیش تعیین شده قرار بوده که پایگاه صادراتی باشند، اما در سال‌های گذشته واردات بر صادرات غلبه کرده است. با این حال بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دولت یازدهم توجه خود را به این مناطق بیشتر کرده است.
از همین رو اسحاق جهانگیری در این سفر تاکید زیادی به اشتغالزایی و ایجاد تولید داشته است. او اظهار امیدواری کرده که هر کدام از 9 طرح عمرانی و گردشگری که در جزیره کیش و هندورابی به بهره‌برداری می‌رسند، اشتغالزایی قابل توجهی را برای ساکنان منطقه و هموطنان ایجاد خواهند کرد. «توسعه جزایر ایرانی خلیج فارس با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مناطق آزاد یکی از اولویت‌های کاری دولت است.»
این را جهانگیری گفته و البته تاکید کرده که جزایر ایرانی خلیج فارس با کمک مناطق آزاد به کانون‌های توسعه و پیشرفت کشور بدل خواهند شد و کیش در این زمینه پیشرو بوده است.

گردشگری در هندورابی
جزیره هندورابی از توابع کیش یکی از زیباترین جزایر ایران است. طبیعتی بکر و دست نخورده در 9 کیلومتری جنوب غربی چیرو. هندورابی با 8/22 کیلومتر مربع مساحت در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان قرار گرفته و فعالیت اقتصادی اکثر اهالی در جزیره هندورابی، صید و غواصی است. با تصمیم دولت، حالا قرار است این جزیره زیبا هم محلی برای گردشگری باشد.
آن‌طور که معاون اول رییس‌جمهور گفته، طرح‌هایی که در هندورابی به بهره‌برداری می‌رسند بخشی از برنامه‌های موفق عمرانی و توسعه‌ای سازمان منطقه آزاد کیش در جهت رونق و آبادانی هندورابی به عنوان یکی از جزایر زیبای خلیج فارس است. به گفته او مناطق آزاد کشور از مهم‌ترین کانون‌های توسعه ایران اسلامی هستند و دولت نیز تلاش می‌کند تا زمینه برای رشد فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این مناطق بیش از پیش فراهم شود.

مشخصات طرح‌های تازه
طرح تعریض موج شکن شرقی و احداث 24 پست اسکله روروبتنی در بندر تجاری کیش نخستین طرحی بود که در بدو ورود معاون رییس‌جمهور و هیات همراه در جزیره کیش به بهره‌برداری رسید. دومین طرح افتتاح واحد صنعتی تولیدی تجهیزات پزشکی و دارویی مهان مد میمه با حجم سرمایه‌گذاری 1 هزار و 580 میلیارد ریال اعلام شده است.
سومین طرح افتتاح شده نیروگاه و آب شیرین کن شماره 2 در جنوب جزیره کیش با حجم سرمایه‌گذاری 950 میلیارد سرمایه‌گذاری شده است. طرح چهارم هم تم پارک آبی نخستین تم پارک آبی روباز است که در جزیره کیش به بهره‌برداری رسید و دارای بلندترین رایدرها (راه آبی) در میان پارک‌های آبی شهرهای مختلف ایران است. تم پارک آبی اوشن دارای 13 راید، 4 استخر شنا و یک اسپا، به‌علاوه دو رستوران، چهار نوشیدنی فروشی و دو فروشگاه عرضه لوازم شنا وبازی‌های آبی است که در سواحل جزیره کیش در زمینی به مساحت 56 هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری 1800میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی ساخته شده است. هتل پنج ستاره که با سرمایه‌گذاری 1 هزار و 740 میلیارد ریالی بخش خصوصی در جزیره کیش ساخته شده است پنجمین طرح عمرانی و گردشگری بود که به بهره‌برداری رسید.
مجموعه مارینا و تفریحات دریایی نیز ششمین طرحی بود که با هدف افزایش جاذبه‌های گردشگری در جزیره کیش به بهره‌برداری رسید. و در نهایت مجموعه گردشگری تفریحی آوای خلیج فارس که به عنوان بزرگ‌ترین آبنمای موزیکال دریایی در کشور قابلیت‌های متنوعی دارد آخرین طرحی بود که به بهره‌برداری رسید. لیزر شو، ویدیو پروجکشن، پرده‌های آبی، افکت آتش و ربات‌های پیشرفته، امکاناتی است که این آبنما را از سایر آبنماهایی که تاکنون در منطقه خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس ساخته شده متمایز می‌کند.
مجموعه آوای خلیج فارس، با هزینه‌ای بالغ بر 120 میلیارد تومان در فضایی به وسعت 35 هزار متر مربع در ساحل شرقی کیش ساخته و تجهیز شده است. بزرگ‌ترین آمفی تئاتر ساحلی کشور با ظرفیت 1500 نفر جهت اجرای نمایش‌ها و کنسرت‌های موسیقی، همچنین ویژه برنامه‌های نوروزی و تورهای روزانه، مرکز بازی کودکان، رستوران و فودکرت از جمله بخش‌های مهم این مجموعه فرهنگی و گردشگری است.
در هندورابی هم معاون اول رییس‌جمهور فرودگاه و بندرگاه جزیره هندورابی را افتتاح کرد تا رسما این جزیره زیبا هم به زودی مقصد گردشگران ایرانی و خارجی باشد.
آن‌طور که اعلام شده، فرودگاه هندورابی دارای طول باند 1480 متر است که با عرض 30 متر و شانه‌های 7 و نیم متری در هر یک از طرفین می‌تواند پذیرای هواپیماهای سبک از نوع فوکر 50 و ATR باشد. تاکسی وی‌های ارتباطی به طول بیش از212 متر، عرض 23 متر به همراه شانه‌های 7 و نیم متری در طرفین و اپرون یا پارکینگ هواپیماها به ابعاد 80 در 140و شانه‌های 7و نیم متری دوتادور از جمله بخش‌های فرودگاه هندورابی است.
این فرودگاه پیش از این در روز دوشنبه 4 بهمن میزبان نخستین پرواز آزمایشی بود.

امتیاز به خبر :