اتصال هوایی آبی کیش و هندورابی با بندرگاه و فرودگاه جدید

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اهداف تعیین شده در ایجاد مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد باید پایگاه اصلی جذب سرمایه خارجی،‌ افزایش صادرات کالاهای تولیدی و صادرات مجدد به کشورهای همسایه باشد.

به گزارش فرینا، اسحاق جهانگیری صبح روز گذشته پس از افتتاح فرودگاه و بندرگاه جزیره هندورابی در جمع خبرنگاران گفت: در طی سالهای گذشته تلاش های بسیاری انجام شده تا زیرساخت های لازم در مناطق آزاد به منظور فعالیت بخش خصوصی و جذب سرمایه های خارجی ایجاد شود.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه هدف گذاری اصلی در منطقه آزاد کیش افزایش گردشگری و تا حدودی رشد تجارت است گفت: در همه زمینه های پیش بینی شده مناطق آزاد موفقیت های نسبی کسب کرده اند و باید در خلیج فارس به صورت جدی به وضعیت سایر جزایر رسیدگی شود و این موضوع از اولویت های دولت دوازدهم است.
وی با اشاره به سرمایه گذاری 100 میلیارد تومانی منطقه آزاد کیش در جزیره هندورابی گفت: خوشبختانه منطقه آزاد کیش در این موضوع پیش قدم شده و کار توسعه جزیره هندورابی را در دست گرفته است به طوری که ما شاهد اقدامات زیربنایی نظیر احداث فرودگاه، بندرگاه و هتل در هندورابی هستیم که می تواند بستر مناسبی برای جذب گردشگران و پر کردن اوقات فراغت علاقمندان داشته باشد.
جهانگیری اظهار امیدواری کرد این اقدام آغازی برای توسعه در سایر جزایر خلیج فارس باشد تا ایران بتواند از فرصت بزرگی که برای توسعه در جزایر و سواحل جنوبی خود دارد به خوبی بهره مند شود.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: توسعه سواحل مکران یکی از مهمترین برنامه های دولت یازدهم بوده و به صورت جدی در دولت دوازدهم پیگیری خواهد شد تا شاهد استقرار جمعیت و واحدهای بزرگ صنعتی که نیازمند آب هستند در این سواحل باشیم.
بنا به این گزارش همچنین اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد درباره اخرین وضعیت توسعه صنایع در این مناطق گفت: در حال حاضر 950 واحد صنعتی در مناطق آزاد وجود دارد که در رشته های مختلف فعالیت دارند، البته هر کدام از مناطق در رشته خاصی از صنعت استعداد و ظرفیت بیشتری دارند بنابراین تعداد واحدهای یک رشته خاص صنعتی در هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است.
وی ادامه داد : صنایع حفاری دریایی بیشتر در منطقه آزاد کیش مستقر شده اند چرا که پایگاه پشتیبانی دریایی سکوهای نفتی عموما در کیش است.
وی افزود: در منطقه آزاد قشم صنایع انرژی و در منطقه آزاد اروند صنایع پالایشی بیشترین فعالیت را دارند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: با شکل گیری زیرساخت های مورد نیاز در منطقه آزاد چابهار این منطقه می تواند جنوب شرقی کشور را به منطقه صنعتی با محوریت صنایع فولاد و پتروشیمی تبدیل کند.
وی همچنین گفت: یکی از صنایعی که در منطقه اروند ظرفیت بسیار بالایی برای استقرار و فعالیت دارد فولاد است که در حال توسعه است. یک کارخانه 600 هزار تنی برای تولید نورد در استانه افتتاح است و یک کارخانه 3.2 میلیون تنی هم در مرحله سرمایه گذاری است که پیشرفت های خوبی در این مورد حاصل شده است.
ترکان ادامه داد: باید توجه داشت که استعداد هر منطقه در سرمایه‌گذاری متفاوت است، اما در سرمایه‌گذاری‌هایی که در مناطق آزاد صورت گرفته است محور اصلی ما صنایع انرژی‌بر است.
وی با اشاره به نزدیکی مناطق آزاد جنوب کشور به میادین گازی و دسترسی آسان به گاز گفت: خوشبختانه با تلاش وزارت نفت تولید گاز در آستانه 800 میلیون متر مکعب در روز است. بنابر این ما باید با تمرکز صنایع انرژی بر در مناطق آزاد نزدیک به این میادین گازی بخشی از این گاز را برای صنایع انرژی بر مصرف کنیم و بخشی دیگر را به عنوان ماده اولیه برای صنایع پتروشیمی به مصرف برسانیم.
وی تاکید کرد: پس گاز و استفاده از آن به نحو احسن جزء اولویت های ما بوده و در برنامه‌ریزی‌ها از این موضوع حتما استفاده می کنیم.
این گزارش حاکی است در آیین افتتاح 9 طرح عمرانی و گردشگری در جزیره کیش همچنین علی اصغر مونسان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به عملکرد 4 ساله خود در زمینه اجرای طرح های زیر بنایی، عمرانی، صنعتی و گردشگری در ان منطقه آزاد نجاری – صنعتی کشور گفت: در بخش اقتصادی در سه سال و نیم گذشته شاهد جذب 93 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری غیر صنعتی در قالب 75 پروژه بودیم و در بخش صنعتی نیز با جذب 14 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ، 69 پروژه به سر انجام رسیده است.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش اجرای 37 طرح عمرانی در کیش با اعتبار6 هزار میلیارد ریال و جذب 12 هزار و 650 میلیارد ریال بودجه عمرانی در جزیره کیش را گام بلندی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بر شمرد.
وی همچنین از بهره برداری 63 واحد تولیدی و صنعتی و اشتغالزایی مستقیم برای 980 نفر، احداث شهرک صنعتی شماره 6 برای صنایع کوچک زود بازده به عنوان یکی از طرح های پایلوت جزیره کیش یاد کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ایجاد صنایع دانش بنیان، توسعه صادرات و رشد صنایع با فناوری بالا و پیشگیری از فعالیت صنایع آلاینده در 4 سال اخیر را از مهم ترین محورهای فعالیت اقتصادی در کیش بر شمرد.
وی با بیان اینکه در این مدت بیش از 6 هزار شغل مستقیم در جزیره کیش ایجاد شده است، افزود: 38 درصد اشتغالزایی ها به بخش گردشگری، 22 درصد به بخش خدماتی، 17 درصد به بخش عمرانی و 16 درصد به بخش صنعتی اختصاص دارد که این نشان دهنده جایگاه و اهمیت بخش گردشگری و خدماتی برای ایجاد اشتغال در کشور است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص توسعه زیر ساخت ها در بخش گردشگری جزیره کیش گفت: مهمترین رویکرد جزیره کیش، رویکرد گردشگری آن است. در این مدت بیشتر از پیش به توسعه مراکز اقامتی – تفریحی جزیره کیش پرداخته شده است بطوریکه ظرفیت هتلینگ جزیره از 10 هزار و 500 اتاق به 12 هزار و 300 اتاق رسیده که این مقدار ، 26 درصد رشد را نشان می دهد.
مونسان در ادامه گفت: در حال حاضر 34 پروژه عمرانی با اعتبار 7 هزار میلیارد ریالی در دست اجرا داریم. مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، با اعلام افزایش 67 درصدی ذخیره آب شرب در جزیره کیش، گفت: سابق بر این، تولید آب قابل شرب جزیره 30 هزار متر مکعب با یک و نیم روز ذخیره بوده که در حال حاضر این مقدار تولید به 50 هزار متر مکعب و 3 روز ذخیره آبی رسیده است.
وی با اشاره به افزایش 400 درصدی ظرفیت تصفیه فاضلاب در جزیره کیش، با ساخت تصفیه خانه مرکزی 10 هزار متر مکعبی در جهت رفاه حال ساکنان و بهینه سازی فضای شهری کیش از افزایش 71 درصدی ظرفیت تولید برق در جزیره کیش خبر داد و اظهار داشت: سابق بر این برق جزیره کیش در یک نیروگاه تولید می شد که با توجه به حجم مصرف برق متناسب با جمعیت جزیره، شاهد قطع برق در ایام پر مصرف سال بودیم. با بالا بردن ظرفیت نیروگاه شماره یک و احداث نیروگاه شماره 2، برق تولیدی از 137 مگاوات به 235 مگاوات رسید.
وی فضای سبز جزیره کیش را یکی از جذابیت های جزیره کیش خواند و با اعلام افزایش 41 درصدی فضای سبز جزیره گفت: در طول 4 سال اخیر فضای سبز جزیره کیش از 370 هکتار به 520 هکتار رسیده است. در حال حاضر سرانه فضای سبز در جزیره کیش برای هر نفر 172 متر مربع است در حالیکه سرانه جهانی فضای سبز برای هر نفر 20 تا 25 متر مربع اعلام شده است.
همچنین مونسان از کاهش وابستگی منابع سازمان منطقه آزاد به فروش اراضی از 88 درصد به 36 درصد یاد کرد.
وی در بخش گردشگر ی ضمن اشاره به اینکه در این مدت تلاش سازمان منطقه آزاد کیش در ایجاد اولین ها و بهترین ها در این بخش بوده، گفت: در طول 4 سال اخیر با کمک بخش خصوصی سعی در ایجاد جدابیت های ماندگار برای جذب گردشگر بیشتر به جزیره کیش انجام شده است و در این راستا اولین هتل روی آب در خاورمیانه، اولین تم پارک آبی کشور، اولین آبنمای موزیکال بر روی دریا و مرکز تفریحات کیش ایجاد و اولین کشتی کروز تفریحی به کیش ورود کرد که این اقدامات با استقبال خوب گردشگران مواجه شده است.
وی یاد آور شد: در راستای جذب گردشگر و رونق گردشگری جزیره کیش این سازمان اقدام به افزایش 50 درصدی ظرفیت صندلی های هواپیماهای شرکت هواپیمایی کیش کرد که با این اقدام با افزایش 11 درصدی میزان ورود گردشگر به جزیره کیش مواجه شدیم.

منبع: روزنامه عصر اقتصاد

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو