پیشرفت ۳۷ درصدی تامین تجهیزات بندر چابهار

مدیرعامل شرکت آریا بنادر ایرانیان با بیان اینکه دومین محموله از تجهیزات بندر چابهار امروز وارد این بندر می‌شود، از پیشرفت ۳۷ درصدی تامین تجهیزات در چابهار خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، ابراهیم یاسری در نشست خبری با بیان این مطلب اظهار کرد: توسعه سواحل مکران که از حدود ۳۰ سال قبل در دستور کار قرار گرفته در دولت یازدهم با توجه تمام دستگاه‌های ذیربط، با قدرت بیشتری پیگیری شد و خوشبختانه امروز اوضاع این بندر در قیاس با گذشته توسعه‌ای قابل توجه را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه این شرکت تاکنون ۴۰۳ میلیون دلار قرارداد برای سرمایه‌گذاری در چابهار را نهایی کرده تاکید کرد: طبق توافق ابتدایی نوع سرمایه‌گذاری ما در چابهار بر اساس BOT طراحی شده بود اما طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته احتمالا این توافق به BLT (اجاره به شرط تملیک) تغییر کند تا به این ترتیب نگرانی‌های شرکت در بازگشت سرمایه حل شود.
یاسری با اشاره به اهمیت بندر چابهار در برنامه‌های کلان دریای کشور عنوان کرد: با توجه به این اهمیت هیات وزیران برای سرمایه‌گذاری در چابهار یک مصوبه رسمی داشته و در کنار آن نیز کشورهایی مانند افغانستان و هند برای استفاده از این بندر انگیزه بسیار بالایی دارند.
این مقام مسئول با بیان اینکه اجرایی شدن برجام تغییرات قابل توجهی در روند توسعه چابهار به وجود آورد، توضیح داد: قرارداد ابتدایی ما در این بندر پیش از اجرای برجام بود که برای وارد کردن سرمایه‌ها و جابجایی پول مشکلات زیادی داشته اما پس از برجام و در خرداد ۱۳۹۵ اولین LC چابهار به طور مستقیم در آلمان گشوده شد و ما توانستیم اولین تجهیزات را با همان پول در بهمن ماه ۱۳۹۵ وارد این بندر کنیم.
وی درباره آخرین وضعیت ورود تجهیزات جدید به چابهار نیز اظهار کرد: پس از آنکه سری اول این تجهیزات در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ با مبلغی معادل ۲۱ میلیون دلار به چابهار رسید، دومین سری ظرف امروز یا فردا به چابهار می‌رسد و ما پیش‌بینی می‌کنیم سومین سری نیز که در چند مرحله تحویل خواهد شد تا مهرماه امسال وارد فرآیند اجرایی شود. مبلغ در نظر گرفته شده برای سری دوم و سوم تجهیزات حدودا ۳۰ میلیون دلار خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آریا بنادر ایرانیان ادامه داد: ما تمام خریدارها را از طریق مناقصه عمومی انجام داده‌ایم و تاکید ما بر آن بوده که هر جا توانایی داخلی وجود دارد، شرکت‌های خارجی ملزم به در نظر گرفتن یک قرارداد مشارکتی با طرف‌های ایرانی شوند. ما تمام توافق‌ها برای خرید تجهیزات را با وزارت صنعت هماهنگ می‌کنیم و امکان آن وجود دارد که در صورت توانایی شرکت‌های داخلی در تولید یک محصول ما اقدام به واردات کرده باشیم.
یاسری از پیگیری دو پروژه مهم در چابهار خبر داد و گفت: یکی از این طرح‌ها ساخت سیلوی مکانیزه غلات است که ظرفیت ۱۰۰ هزار تنی خواهد داشت و طرح بعدی ساخت نیروگاه ۲۵ مگاباتی برق است که هر دوی آنها از محل سرمایه‌گذاری‌های در نظر گرفته شده برای چابهار اجرایی خواهد شد.
وی درباره آخرین وضیت ورود هند به بندر چابهار نیز توضیح داد: هندی‌ها از یک سو ۱۵۰ میلیون دلار فاینانس به سازمان بنادر ایران ارائه می‌کنند و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری در چابهار خواهند داشت این سرمایه‌گذاری ۱۰ ساله است که دو سال ابتدایی آن صرف خرید تجهیزات و هشت سال بعدی صرف بهره‌برداری خواهد شد. هند با توجه به تعهدی که برای تامین غلات افغانستان داشته، اهمیت زیادی به چابهار می‌دهد و از سوی دیگر به دنبال آن است که رقیبی جدی برای بندر گوادر در پاکستان داشته باشد.
وی اضافه کرد: حدود یک سال از قرارداد هند برای ورود به ایران می‌گذرد و طرف‌های هندی در تمام روزهای گذشته به شکلی جدی پیگیر روال اجرایی کار بودند. آنها برای ورود به ایران قوانین پیچیده‌ای دارند که طبق آخرین ارزیابی ما شرایط برای ورود حداقل ۳۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاری هند فراهم شده و می‌توانیم تایید نهایی آن را تا پایان ماه جاری به دست آوریم.
یاسری در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت زیر نظر سازمان بنادر فعال شده و کار در چابهار را به شکل انحصاری به دست آورده نیز اظهار کرد: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد زیرا وقتی برای یک پروژه کمتر از دو متقاضی وجود داشته باشد، سازمان بنادر طبق روال طرح را به تنها سرمایه‌گذار مطرح شده ارائه می‌کند. ما در طول تمام این ماه‌ها اعلام کرده‌ایم که هر شرکتی که می‌تواند برای ورود به چابهار برنامه‌ریزی کند قطعا امکان آن را خواهد داشت که با مذاکره با شرکت ما مشارکت یا سرمایه‌گذاری جدید در دستور کار خود قرار دهد. ما در گذشته ۴۹ درصد از سهام‌مان مربوط به صندوق بازنشستگی بنادر بود اما امروز این سهام به طور کامل واگذار شده و هیچ وابستگی به این سازمان نداریم.

امتیاز به خبر :