طرح توسعه بندر چابهار به سرعت در حال تکمیل است

وزیر حمل و نقل، بزرگراه ها وکشتیرانی هند با اشاره عزم دولت هند در تکمیل هر چه سریعتر بندر چابهار اظهار کرد طرح توسعه این بندر مهم و استراتژیک به سرعت درحال تکمیل است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، نیتین گادکاری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران خارجی در دهلی نو افزود:با تکمیل طرح توسعه بندر چابهار،هند به سرعت می تواند به کشورهای آسیای میانه و روسیه دسترسی یابد.
وی با اشاره به فرصت مناسبی که بندر چابهار برای هند ایجاد می کند تصریح کرد بندر چابهار می تواند زمینه همکاری و گسترش مبادلات ایران و هند را فراهم کند.
وزیر حمل و نقل ،کشتیرانی و بزرگراههای هند اظهار کرد هم اکنون پنج شرکت بزرگ هندی ،در حال گفت وگو با شرکت های ایرانی برای سرمایه گذاری در ایران هستند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال ایجاد مشکل توسط آمریکا در سرمایه گذاری چابهار اظهار کرد هیچ مشکلی برای تکمیل این پروژه وجود ندارد.
گادکاری با اشاره به روابط تاریخی و نزدیک ایران و افغانستان تصریح کرد چابهار در آینده می تواند به موتور اقتصادی ایران و افغانستان تبدیل شود.
وی افزود:با تکمیل طرح توسعه بندر چابهار،دسترسی هند نه تنها به آسیای میانه بلکه به روسیه و اروپا هم تسهیل می شود.
هند قصد دارد با توسعه بندر چابهار از طریق بنادر غربی خود به بازار کشورهای افغانستان و آسیای میانه دسترسی پیدا کند.
توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است.
این توافق که در سفر همزمان نخست وزیر هند و رئیس جمهوری افغانستان به ایران میان دهلی، کابل و تهران منعقد شد با اهدافی چون فعال سازی کریدور شمال- جنوب و رونق یافتن برنامه های حمل و نقل میان سه کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
موقعیت جغرافیایی بندر چابهار در جنوب ایران و در استان سیستان وبلوچستان از اهمیت زیادی برای هند برخوردار است.

امتیاز به خبر :