آزمایشگاه استاندارد قشم مرجع بین المللی ممیزی نشان تجاری "حلال"

لینک کوتاه: freena.ir/detail/43408
ساعت 13:17 شنبه 1 مهر 1396
مدیرکل غذا، دارو و استاندارد سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه آزمایشگاه های این اداره کل مرجع ممیزی نشان تجاری "حلال" در کشور و منطقه است، بر لزوم دریافت نشان حلال از سوی واحدهای صنفی و صنعتی تاکید کرد.

به گزارش فرینا، کاظم قربانی گفت: علاوه بر مسلمانان، بخشی از جمعیت غیرمسلمان جهان نیز به این باور رسیده اند که تغذیه حلال برای سلامتی آنان مفیدتر است.
وی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران راه اندازی مرکز تحقیقات حلال کشور را در دستور کار قرار داد و با توجه به ظرفیت های آزمایشگاه تخصصی این حوزه در قشم، آزمایشگاه مرکز ملی تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران در این منطقه مستقر شد.
مدیرکل غذا، دارو و استاندارد سازمان منطقه آزاد قشم اعلام کرد: تنها آزمایشگاه حلال منطقه در قشم مستقر است که از حدود سه سال گذشته فعالیت خود را با نمونه گیری از کالاهای مختلف وارداتی و صادراتی آغاز کرده است.
او با اعلام اینکه عملیات آزمایشگاهی نمونه ها در مرکز آزمایشگاهی قشم در همان روز به پایان می رسد، افزود: ماهانه حدود هفت هزار نمونه در این مرکز پذیرش و پس از تائید برای دریافت گواهی تائید و یا ترخیص به ادارات کل استاندارد و دانشگاه های علوم پزشکی ارجاع می شود.
به گفته قربانی، نخستین آزمایشگاه گردشگری حلال کشورهای اسلامی با امضای تفاهم نامه ای با موسسه بین المللی توسعه و تحقیق گردشگری به عنوان متولی گردشگری حلال در کشور به مرکزیت قشم راه اندازی شد که مجموعه این فعالیت ها از جنبه اقتصادی برای جزیره بی مانند است.
وی با اشاره به برنامه پذیرش دانشجوی دوره دکتری در رشته گردشگری حلال در قشم اضافه کرد: جذب دانشجوی دکتری تخصصی با مشارکت موسسه بین المللی توسعه و تحقیق گردشگری و آزمایشگاه تخصصی مرکز تحقیقات ملی و بین المللی حلال و گردشگری حلال قشم انجام خواهد شد.
وی اظهار کرد: اداره کل غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم به عنوان تنها آزمایشگاه مرجع و بین المللی کشو، همه فعالان اقتصادی و صنفی داخل کشور را با راه اندازی 15 دفتر در استان های مختلف تحت پوشش قرار داده است.
مدیرکل غذا، دارو و استاندارد سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام اینکه گواهی جهانی گردشگری حلال توسط این مجموعه در قشم دریافت شده است، افزود: براساس این امتیازات، جزیره هنگام از توابع شهرستان قشم به عنوان نخستین منطقه گردشگری حلال در داخل و خارج کشور شناسانده خواهد شد.
وی گفت: با توجه به برخورداری اداره کل غذا، دارو و استاندارد سازمان منطقه آزاد قشم از آزمایشگاهی مجهز و نیروی انسانی متخصص، نظام تایید صلاحیت ایران، عملیات بازرسی بین الملل از کالاهای هدف را تحت پوشش این مرکز قرار داده است.
قربانی افزود: دفترهای این مجموعه برای خدمت رسانی به بازرگان ایرانی و شرکای تجاری در نقاط مختلف جهان در کشورهای چین، گرجستان، فرانسه و اکوادور فعال است و بازرسی از کارخانه های آسیایی و اروپای غربی تولید و عرضه کننده مواد غذایی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی به نیابت از وزارت بهداشت نیز توسط این مرکز صورت می گیرد.
او اضافه کرد: این اداره کل تنها مجموعه ای است که دو وظیفه مهم حاکمیتی سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان غذا و دارو را همزمان برعهده دارد.
به گفته مدیرکل غذا، دارو و استاندارد سازمان منطقه آزاد قشم، واردات، تولید و صادرات در زمینه های حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی و ریلی، صنایع دستی، کافی شاپ ها، غذاخوری ها، میهمانسراها، آریشگاه ها، راهنمایان گردشگری، پوشاک، کشتارگاه ها و دندانپرشکی ها تحت پوشش نشان حلال این مجموعه باید قرار گیرند.
وی گفت: سال گذشته اقدامات ارائه نشان تجاری حلال برای هفت هزار دستگاه خودرو بررسی شد که از این تعداد تنها 100 مورد تایید قرار نگرفت.
قربانی اعلام نتیجه آزمایش ها در این مرکز را بر اساس استانداردهای بین المللی عنوان و بیان کرد: این مجموعه تصدی گری اداره کل استاندارد هرمزگان را نیز برعهده گرفته و در این راستا 51 نفر نیرو جذب شده است.
او افزود: 350 نفر نیروی متخصص و جدید نیز در بحث گردشگری حلال توسط اداره کل غذا، دارو و استاندارد سازمان منطقه آزاد قشم جذب می شود که 150 نفر از قشم و 200 نفر در سایر نقاط کشور در راستای دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه اشتغال با اولویت نیروهای بومی متخصص در هر نقطه به کار گرفته خواهند شد.
جزیره قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت و حدود 140 هزار نفر جمعیت در جنوب ایران واقع شده است.

شناسه خبری: 43408

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟