هدف اصلی سازمان منطقه آزاد اروند توسعه صادرات است

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند؛

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند گفت:سال گذشته 1 میلیارد و سیصد میلیون دلار به کشور عراق از طریق مرز بین المللی شلمچه صادرات انجام شده است.

به گزارش فرینا، محمود ترک زاده در جلسه مشترک با دکتر یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق که در سالن جلسات معاونت سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، عنوان کرد :هدف اصلی سازمان منطقه آزاد اروند در تجارت، صادرات است.
وی افزود : در منطقه آزاد اروند 130 واحد تولیدی در حال فعالیت هستند. 
ترک زاده ادامه داد : همچنین این منطقه دارای دو شرکت تولیدی بزرگ فولاد است که یکی تولید کننده 600 هزار تن در روز و دیگری 3 هزار تن در روز است.
وی با اشاره به حضور شرکت های تولیدی عراقی در منطقه، گفت : 9 شرکت عراقی در این منطقه فعالیت اقتصادی و تولیدی انجام می دهند. 
معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت : با توجه به اینکه در گذشته بدلیل حضور داعش در استان بصره در امر صادرات مشکلات فراوانی را داشتیم اما اکنون شرایط استان بصره کاملا امن است و ا کنون تعاملات خوبی را با این استان داریم. 
وی افزود :استان بصره به لحاظ فرهنگی، ساختار، و قومیتی مشابه استان خوزستان است و استاندار بصره که اکنون انتخاب شدند اصلیت ایرانی دارند و مزیت خوبی که دارد ایشان تجارت و اصول وفنون آن رابه خوبی می شناسد که این نیز باعث شده تعاملات خوبی را داشته باشیم.
ترک زاده با بیان اینکه عراقی ها بدنبال این هستند که بصورت سنتی معامله کنند، گفت : مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که عراقی ها به معامله سنتی علاقه دارند واین امر یک امتیاز بسیار منفی است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط سازمان منطقه آزاد اروند در مرز تجاری شلمچه ، اظهار داشت : زمینی به مساحت 100  هکتار برای لجستیک توسط بخش خصوصی در مرز شلمچه در نظرگرفته شده است. 
وی با اشاره به اینکه تجارت فلسفه اول کاری ما می باشد ، اظهار داشت : از قدیم بیس آبادان و خرمشهر تجاری بوده است و در نظر داریم هر هفته یا حداقل ماهی یک بار از افرادی که صاحب نظر در امر صادرات وتجارت هستند دعوت کنیم و از آنها برای توسعه راهکار بگیریم. 
معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد هدف اول تجارت این سازمان را صادرات خواند و گفت : با توجه به شرایط گمرکی و وجود ضوابط  تمام دغدغه ما سمت عراق است و بدنبال آن هستیم که راهکاری برای تعاملات بیشترپیدا کنیم.
سال های گذشته توافقاتی در رابطه با منطقه آزاد مشترک با کشورعراق شده بود که توصیه ما نیز این بود که اگر بشود این را در شلمچه با توجه به فرهنگ مشترک دو استان اجرایی کنیم  
وی یکی از مهترین دغدغه های سازمان منطقه آزاد اروند لایروبی اروند رود دانست و افزود : چنانچه لایروبی انجام شود خیلی از مشکلات ما حل می شود.
ترک زاده گفت: خطوط ریل راه آهن تا مرز شلمچه انجام شده است اما عراقی ها مدام در حال سنگ اندازی هستند زیرا آنها اعتقاد و تمایلی برای اجرای ریل راه آهن ندارند و نیاز است تعاملات ما با طرف عراقی بیشتر شود.
وی با اشاره به تردد عراقی ها بدون ویزا در منطقه آزاد اروند ، اظهار داشت : با توافقاتی که صورت گرفته مقرر شده است عراقی های مقیم استان بصره بر اساس قوانین به مدت ده روز بدون ویزا در محدوده منطقه آزاد اروند تردد کنند.
معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد : مرز شلمچه ظرفیت بسیار بالایی در بحث صادرات، ترانزیت کالا و مسافری دارد و روزانه دو میلیون دلار از این مرز به کشورعراق صادرات انجام می شود.

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
امتیاز به خبر :