راه ها به سوی قاچاق در مناطق آزاد بسته است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/43638
ساعت 10:24 يکشنبه 23 مهر 1396
فلسفه مناطق آزاد ایجاد زیرساخت های تبادل کالا به صورت قانونی است که توسط دولت تدبیر و امید فراهم شد و از فرصت های قاچاق کالا به واسطه تسهیل تجارت کاسته شده است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، این منطقه به دلیل واقع شدن در مرز ترکیه و نخجوان، بسترهای مناسبی برای توسعه صادرات و ورود دانش فنی و کالاهای مورد نیاز داخلی است که با فراهم شدن زیرساخت ها و اقدامات نظارتی در منطقه آزاد ماکو فرصت های قاچاق نیز کاهش یافته است.
خوشبختانه طبق تفاهم نامه منعقده بین سازمان منطقه آزاد ماکو با گمرک ایران، تمامی نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری لازم برای مبارزه با قاچاق و کنترل دقیق مبادی ورودی و خروجی، پیش بینی شده و باعث شده است مسئولین این مناطق با قاطعیت از کاهش قاچاق در این مناطق خبردهند.
راننده کامیون حمل ونقل از ترکیه گفت: در مسیر عبوری جاده ترانزیت بازرگان شاهد تجهیز تمامی راه های خروجی به دوربین های مداربسته هستیم همچنین نیروهای گمرک ایران نیز در این محل ها مستقر هستند.
علی کریم زاده با اشاره به اینکه اتهام قاچاق در این مناطق توسط قاچاقچیان کاملا خنده دار است افزود: هیچگونه امکان قاچاق در مبادی رسمی گمرک وجود ندارد و با اتمام دیوار کشی که توسط طرف ترک انجام شده امکان قاچاق غیررسمی هم به صفر می رسد.

کاهش فرصت های قاچاق کالا با تدبیر موفق دولت در مناطق آزاد
عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه آزاد ماکو نیز با اشاره به اینکه در مناطق آزاد زیرساخت های تبادل کالا در دولت تدبیر و امید به صورت قانونی فراهم شده است، گفت: کاهش فرصت های قاچاق کالا به واسطه تسهیل تجارت از تدابیر دولت در این مناطق است.
امین الهوردی زاده با اشاره به اینکه ورود کالاهای مجاز و مواد اولیه کارخانجات، قاچاق را فاقد توجیه می کند، ادامه داد: مناطق آزاد مکان مناسبی برای رشد و فعالیت قاچاقچیان حرفه ای نیست زیرا تمام راه های تخلف و سوء استفاده با ابزارهای محکم قانونی بسته شده است.
وی افزود: متخصصان اقتصادی دولت در مناطق آزاد از یک سو و در حوزه‌های کلان اقتصادی از سوی دیگر اعتقاد بر توسعه مناطق آزاد در کشور به عنوان اهرم ایجاد کنترل بر قاچاق با از بین بردن صرفه اقتصادی آن و تشویق سرمایه‌گذاران به حضور در این مناطق و سرمایه‌گذاری به جای متوسل شدن به استفاده از کالای قاچاق دارند.
وی با اشاره به اینکه نگاه کارشناسانه نمایندگان مجلس نسبت به قاچاق در کنار متولیان دولتی همسو است، گفت: تحلیل آمار های واقعی موجود نشان می دهد که مسیر قاچاق سازمان یافته از مناطق آزاد نمی گذرد و قاچاق های موردی اشخاص از مناطق آزاد در صورت موفقیت هم به هیچ وجه قابل قیاس با حجم قاچاق از مبادی غیر از مناطق آزاد نیست.

کسب رتبه اول گمرک ایران در مبارزه با مواد مخدر و رتبه دوم در مبارزه با قاچاق
سرپرست گمرک بازرگان نیز گفت: باوجود تجهیزات ایکس ری، سگ های موادیاب و چندین نوبت بازرسی بصورت 24 ساعته عملا امکان هیچگونه قاچاقی وجود ندارد.
علی معصومی، با اشاره به کسب رتبه اول گمرک ایران در مبارزه با مواد مخدر و رتبه دوم در مبارزه با قاچاق طبق جدیدترین رتبه بندی گمرکات جهان افزود: خوشبحتانه در سالهای اخیر همه صادرات و واردات توسط یک سیستم یکپارچه و جامع کنترل شده و امکان قاچاق وجود ندارد و بسیاری از امکانات گمرکی در بازرگان ایجاد شده است.

قاچاق در مناطق آزاد توجیه اقتصادی ندارد
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور در حاشیه بازدید از گمرک بازرگان با بی معنا خواندن مقوله قاچاق در مناطق آزاد که توسط برخی از افراد و رسانه ها مطرح می شود، گفت: با توجه زیرساخت ها و امکانات گمرکی، امکان قاچاق در این مناطق وجود ندارد.
مرتضی بانک با اشاره به سیستم یکپارچه گمرکی در سطح کشور، گفت: با توجه به شرایط موجود، قاچاق در مناطق آزاد توجیه اقتصادی ندارد و حضور سرمایه گذاران در این مناطق دلیلی بر این ادعاست.
وی افزود: این منطقه در اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی، با بهره مندی از موقعیت خاص و مزیت های قانونی و نسبی به دنبال فراهم سازی زمینه های سرمایه گذاری و واردات تکنولوژی، اشتغال و ارزش افزوده به جای واردات کالاست.

جذب سرمایه گذار و تولید با قاچاق منافات دارد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: قاچاق کالا در مناطق آزاد هیچ خیری برای سازمان منطقه آزاد ندارد چرا که تمام تلاش سازمان جذب سرمایه گذار و تولید است که این با قاچاق منافات دارد.
حسین فروزان با اشاره به اینکه سرمایه گذار و تولید کننده هرجا که قاچاق اتقاق بیافتد در آنجا سرمایه گذاری نمی کند افزود: آغاز عملیات احداث فنس کشی در چندماه آینده، ایجاد بازارچه های مرزی، توسعه زیر ساخت ها، راه اندازی واحدهای تولیدی و‌ اجرای طرح های عمرانی و اقتصادی بزرگ و‌ متعدد و به تبع آن بهبود وضعیت معیشتی مردم این مناطق موجب شده است تا قاچاق کالا، سوخت و آسیب های اجتماعی در این منطقه کاهش چشمگیری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه تقشه کشی و مطالعات حصارکشی منطقه آزاد ماکو انجام گرفته افزود: 700 میلیارد ریال اعتبار برای تسطیح و فنس کشی این منطقه به عنوان وسیع ترین منطقه آزاد کشور نیاز است.
وی با اشاره به اینکه ورود کالاهای مجاز و مواد اولیه کارخانجات، قاچاق را فاقد توجیه می کند، ادامه داد: مناطق آزاد مکان مناسبی برای رشد و فعالیت قاچاقچیان حرفه ای نیست زیرا تمام راه های تخلف و سوء استفاده با ابزارهای محکم قانونی بسته شده است.

مناطق آزاد به عنوان اهرم ایجاد کنترل بر قاچاق هستند
مدیرکل گمرک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز از برخی اظهار نظرها در خصوص تبدیل مناطق آزاد به مراکز قاچاق اظهار تاسف کرد و افزود: یکی از مشکلات این منطقه این بود که کالاهای وارده از گمرک بازرگان که به قصد واردات قطعی به سرزمین اصلی انجام می شد به دلیل نبود امکانات و انبارهای کافی برای تخلیه و بارگیری به صورت ترانزیت به گمرکات داخلی هدایت می شد.
اکبر نوبخت افزود: خوشبختانه با ساخت انبارهای متعدد توسط سازمان منطقه آزاد ماکو و بخش خصوصی در حال حاضر ترخیص قطعی در گمرک بازرگان صورت می گیرد که موجب اشتغال ، درآمد برای سازمان ، فعال شدن ناوگان داخلی و جلوگیری از قاچاق می شود.
وی افزود: همچنین این سازمان به منظور بستر سازی برای افزایش صادرات علاوه بر ایجاد و آماده سازی زیر ساخت های مورد نیاز اعطای مشوق های لازم برای صادرکنندگان را در دستور کار قرار داده است و بر این اساس با استفاده از منابع داخلی در اختیار اعم از تخلیه، بارگیری، انبارداری و پارکینگ به صادرکنندگان از پایانه صادراتی 50 درصد تخفیف ارائه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید به ایجاد زمینه های توسعه متوازن، پایش عملکرد جایگاه های سوخت، فراهم کردن تسهیلات لازم برای صادرات معتقد است افزود: متخصصان اقتصادی دولت در مناطق آزاد از یک سو و در حوزه‌های کلان اقتصادی از سوی دیگر اعتقاد بر توسعه مناطق آزاد در کشور به عنوان اهرم ایجاد کنترل بر قاچاق با از بین بردن صرفه اقتصادی آن و تشویق سرمایه‌گذاران به حضور در این مناطق و سرمایه‌گذاری به جای متوسل شدن به استفاده از کالای قاچاق دارند.
 

شناسه خبری: 43638

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟