هنر دَفره بافی روستای گوران قشم میراثی دریایی در آستانه فراموشی

رئیس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: هنر دَفره بافی (Dafrah) به عنوان میراث دریایی روستای گوران جزیره قشم در آستانه فراموشی قرار گرفته است.

به گزارش فرینا، عبدالرضا دشتی زاده گفت: بندر گوران در جزیره قشم تا 60 سال پیش مهمترین روستا برای تعمیر جهازهای بادبانی یا هوزاری دارای گنجینه های انسانی در ساخت لنج بوده و در صورت عدم کار کارشناسی بر روی این هنر، تا چند سال دیگر شاید به طور کامل دَفره و دَفره باف این جزیره فراموش شوند.
دشتی زاده از علی گورانی 80 ساله یا (علی عبدالله علی) به عنوان آخرین کسی نام برد که زنده ماندن یک هنر و میراث دریایی را به تنهایی در جزیره قشم به دوش می کشد.
وی گفت: تنها بازمانده این هنر در روستای گوران با استفاده از طناب های غیرقابل استفاده  لنج و بافتن هنرمندانه آن، ضربه گیر لبه لنج را می سازد و این هنر را به مانند بسیاری از جاشو های جزیره در هنگام سفر دریانوردی آموخته است.
رئیس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم افزود: متاسفانه در سال های اخیر به جای استفاده از دَفره به عنوان ضربه گیر لنج ها از طایرهای دست دوم اتومبیل که دارای استقامت کمی هستند و سیاه شدن بدنه لنج و مشکلات زیست محیطی را نیز به همراه دارند، استفاده می کنند.
دشتی زاده با اعلام اینکه علی گورانی حتی از طناب های پلاستیکی هم در ساخت دَفره استفاده می کند، گفت: با مُستند نگاری دقیق و تهیه پرونده برای ثبت این هنر و همچنین برگزاری دوره های آموزش اصولی باید از فراموش شدن این هنر صنایع دستی جلوگیری کنیم.
وی افزود: تنها بازمانده دَفره بافی جزیره که تمام عمر خود را در دریا گذرانده و در حقیقت یک گنجینه میراث انسانی قشم است، برای ساخت یک دَفره در بازه زمانی یک هفته ای تنها 50 هزار تومان دستمُزد می گیرد.
رئیس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه جزیره قشم یک مرکز مهم لنج سازی خلیج فارس محسوب می شود، گفت: صاحبان لنج ها با روی آوردن به استفاده از دَفره به جای طایرهای دست دوم که هیچ زیبای منظری ندارند، می توانند به احیای دوباره این هنر کمک کنند.
دشتی زاده با اعلام اینکه کارگاه دَفره بافی علی گورانی قابلیت بازدید گردشگران داخلی و خارجی را دارد، افزود: جامعه محلی گوران بسیار مشتاق معرفی میراث خود هستند و هنر دَفره بافی در صورت معرفی اصولی، با توان جامعه محلی از فراموشی نجات می یابد.
جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس با مردمانی هنرمند در حوزه صنایع دستی، در جنوب ایران قرار دارد.



 

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :