تسریع در صدور مجوزهای حمایتی در منطقه آزاد ماکو

لینک کوتاه: freena.ir/detail/43825
ساعت 16:33 سه شنبه 2 آبان 1396
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: برای توسعه مناطق آزاد باید نگاه به این مناطق حمایتی باشد و صدور مجوزها از سوی نهادهای مختلف برای حمایت از سرمایه‌گذاران سریع‌تر انجام شود.

به گزارش فرینا، حسین فروزان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان این مطلب تاکید کرد: با احداث جاده لجستیک، ورود و خروج تریلی و کامیون به شهر بازرگان متوقف می‌شود. جاده لجستیک با طول 8.5 کیلومتر یکی از جاده‌های سخت کشور است که از محل‌های آتشفشانی عبور کرده و برای احداث جاده مجبور به استفاده از تجهیزات خاصی شدیم.
وی با اشاره به اینکه احداث جاده لجستیک با همکاری بخش‌خصوصی صورت گرفته افزود: احداث این جاده که از آذرماه سال گذشته آغاز شده بود تا پایان آذرماه امسال به اتمام می‌رسد و تنها به‌دلیل شرایط جوی آسفالت‌کردن این جاده در خردادماه سال بعد انجام خواهد شد.
فروزان تاکید کرد: با بهره‌برداری از این جاده لجستیک نه‌ تنها عبور و مرور کامیون و تریلی در شهر بازرگان متوقف می‌شود بلکه صف کامیون هم وجود نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از جاده لجستیک منطقه را از ورود و خروج روزانه هزار کامیون نجات می‌دهد و در کنار ایجاد درآمدزایی، امنیت برای شهر و رانندگان ایجاد می‌شود.
فروزان در ادامه با بیان اینکه بهره‌برداری از پایانه صادراتی ماکو کاهش ۳۰ درصدی هزینه حمل موادشیمیایی را در پی داشته گفت: با راه‌اندازی این پایانه صادراتی که ۱۶ هزار مترمربع انبار در اختیار دارد، شرکت‌های صادرکننده از این منطقه نه‌تنها با کاهش هزینه حمل بلکه با رشد دو برابری در صادرات مواجه شده‌‌اند.
وی درخصوص دلایل این امر گفت: تعداد ماشین‌های حائز شرایط مناسب برای حمل و صادرات مواد شیمیایی در کشور خیلی کم است، به‌همین دلیل میزان صادرات در گذشته کم بود اما در حال‌حاضر شرکت‌ها، مواد شیمیایی را در انبارها ذخیره کرده و به وسیله ماشین‌های خالی که از کشور ترکیه می‌آیند، محصولات خود را صادر می‌کنند.
وی در ادامه درخصوص سایر اقدامات انجام شده در منطقه آزاد ماکو گفت: فرودگاه ماکو در آبان‌ماه به‌طور رسمی افتتاح می‌شود؛ این در حالی است که هواپیمایی سپهران هفته‌ای پنج روز در مسیر تهران به ماکو و برعکس پرواز دارد که این پروازها با هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ انجام می‌شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به کلنگ‌زنی کارگو یا همان ترمینال‌باری در این فرودگاه گفت: اجرای این طرح راهکاری برای توسعه تجارت فرامرزی است و توسعه ترابری هوایی نه‌تنها در روند توسعه صادرات تاثیر دارد بلکه در افزایش مبادلات تجاری کشورهای همسایه نیز تاثیرگذار است. فروزان افزایش سهم حمل‌ونقل کالا از طریق هوایی را ضروری دانست و گفت: برای احداث فاز اول این پایانه باری ۳۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.
همچنین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: در بخش مسوولیت‌های اجتماعی با ۸۰ مدرسه در طرح مدارس مروج سلامت شهرستان شوط در دست اجرا و بازسازی هستند که تاکنون کار بیش از ۳۰ مدرسه در بخش سلامت به اتمام رسیده است و سایر مدارس در دست اجرا هستند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کارخانه کربنات پتاسیم با مشارکت کانادایی‌ها، کارخانه لوازم‌خانگی با مشارکت ترکیه‌ای‌ها، واحد تولیدی لباس و نیز کارخانه تولید ترانس در منطقه درحال احداث و بهره‌برداری هستند که افزایش اشتغال‌زایی در منطقه را در پی خواهند داشت.
همچنین احداث دو هتل در منطقه از سوی بخش‌خصوصی برای افزایش فضاهای اقامتی و پذیرایی از گردشگران با سرعت در حال پیگیری است.

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟