گام بلند ژئوپارك جهاني قشم در توسعه ژئوپاركهای كشور

مدیر ژئوپارک جهانی قشم گفت: گامی بلند و اقداماتی مهم برای توسعه ژئوپارک های ایران از سوی ژئوپارک جهانی قشم برداشته شده است.

به گزارش فرینا، حمید رضا محسن پور اعلام کرد: سیر تکامل حوادث زمین شناختی در طول دوران های مختلف زمین شناسی سبب شده تا مجموعه كم نظير و متنوعی از انواع جاذبه های مختلف زمین شناسی در ايران فراهم شود.
به گفته او، متاسفانه تاكنون آنگونه كه بايسته و شايسته است نه تنها این ظرفیت ها معرفی نشده بلكه در طول سال ها فاقد برنامه مديريت بهره برداري پايدار بوده و از منظر نقش أفرينی أن در توسعه پايدار و رشد اقتصاد جوامع محلي پيرامون كه طبق برنامه ژئوپارك ها از مجراي ترويج و تفسير علوم زمين و زمين گرشگري توصيه ميشود،چندان مورد توجه قرار نگرفته است .
وی افزود: ژئوپارك جهاني قشم به عنوان تنها عضو شبكه جهاني ژئوپارك هاي يونسكو در كشور و اولين ژئوپارك ثبت شده خاورميانه و آسياي ميانه در راستاي توسعه ژئوپارك ها در منطقه و ايجاد شبكه اي جديد تحت عنوان ژئوپاركهاي خاورميانه، آسياي ميانه و جنوب غربي، با توجه به وجود پتانسيل ها و پديده هاي متعدد داراي ارزش بالای زمين شناختي در كشور  و افزايش اگاهي و تقاضاي ثبت ژئوپارك هاي جديد در سطح ملي و بين المللي در استان هاي مختلف ایران، پس از مذاكره و جلب موافقت شبكه جهاني ژئوپاركهاي يونسكو زمينه حضور دوره اي روسا و كارشناسان ارشد بين المللي جهت بازديد و تهيه گزارش ويژه در كشورمان و مناطق مستعد و كانديداي ثبت به عنوان ژئوپارك را فراهم آورده است.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم گفت: این بازديد ها با حمايت سازمان منطقه أزاد قشم و همكاری كمسيون ملی يونسكو، سازمان زمين شناسی و اكتشافات معدني كشور، استانداری ها و فرمانداري هاي مناطق با همراهی صاحبنظران و نمايندگان دستگاه هاي مرتبط و اعضا شورای عالی ژئوپارک های يونسكو انجام مي شود .
به گفته او، دوره اول این اقدامات اسفند ماه ١٣٩٥ برگزار شد و بخش جنوبي كشور مورد ارزيابي قرار گرفت و در دوره دوم از اوایل آبان ماه در بخش مركزي شرق كشور با محوريت طبس و همچنين شمال غرب كشور از منطقه مستعد ارس بازديد بعمل مي آيد.
محسن پور تصریح کرد: نتايج حاصل از بازديد اعضا شوراي جهاني يونسكو مي تواند ضمن ارزش گذاري و امكان سنجي استعدادهاي بالقوه زمين شناختي كشورمان، زمينه ثبت مناطق مستعد ایران در فهرست ژئوپارك هاي ملي يا بين المللي و برخورداري از امتياز ارزشمند "ژئوپارك يونسكو" را به همراه داشته باشد.
جزیره قشم با یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع با داشتن تنها ژئوپارک ثبت شده جهانی در جنوب ایران واقع شده است.

امتیاز به خبر :