نخستین محموله 4800 کانتینری گندم هند به افغانستان وارد بندر چابهار می شود

مدیرعامل شرکت حمل و نقل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از حمل محموله ترانزیتی 4800 کانتینری حاوی گندم از بندر کاندلای هند به افغانستان توسط ناوگان این شرکت همزمان با افتتاح اسکله جدید شهید بهشتی بندر چابهار خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، حمزه کشاورز گفت: محموله بزرگ ترانزیتی شامل چهار پارتیِ 4800 کانتینری حاوی گندم ترانزیتی اهدایی دولت هندوستان به افغانستان توسط این شرکت از بندر کاندلا در هندوستان به طور مستقیم به چابهار حمل و همزمان با ورود آن اسکله جدید شهید بهشتی چابهار افتتاح خواهد شد.
وی با اشاره به بارگیری نخستین مورد از این محمولات استراتژیک شامل 645 دستگاه کانتینر 20 فوتی، گفت: این محموله اکنون توسط کشتی «بهشاد« در بندر کاندلا در حال بارگیری است که عصر امروز (6 آبان) بندر کاندلا را ترک و 9 آبان ماه وارد بندر چابهار می شود.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل کانتینری کشتیرانی یادآور شد: همزمان با ورود این محموله ها، آیین ویژه ای در بندر شهید بهشتی چابهار برای افتتاح اسکله جدید کانتینری این بندر برگزار می شود که مسئولان سیاسی، بندری و کشوری و همچنین هیات بلند پایه ای از دولت هندوستان و افغانستان در آن حضور خواهند داشت.
به گزارش ایرنا، توسعه بندر شهد رجایی در جنوب و توسعه بندر چابهار در جنوب شرقی ایران برای دولت تدبیر و امید اهمیت زیادی دارد و با سرمایه گذاری های داخلی و خارجی ظرفیت بندر شهید رجایی به بیش از 150 میلیون تن در سال و بندرچابهار به 8.5 میلیون تن افزایش می یابد.
سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری ایران در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و امضای قراردادهای سرمایه گذاری خارجی در این بندر و همچنین تامین تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری از جمله فعالیت های انجام شده در زمینه جذب کالای ترانزیتی و ترانشیپی به این حوزه از بنادر منطقه خواهد بود.
وجود ظرفیت های مناسب ترانزیتی و ترانشیپی خارج از حوزه خلیج فارس موجب شده است که بنادر چابهار، صحار و گوادر با سرمایه گذاری های کشورهای فرا منطقه ای با حرکت شتابنده ای در زمینه زیر ساخت های بندری و تجهیزاتی در حال فعالیت باشند.
همچنین این بنادر می توانند به عنوان مکمل همدیگر در استحکام روابط تجاری و جذب کالاهای ترانزیتی و ترانشیپی و تسریع در انتقال تجارت دریایی حوزه دریای عمان ایفای نقش کند.
پیشرفت قابل ملاحظه زیر ساخت های ریلی 2 بندر چابهار و گوادر باعث تشویق و گرایش بازرگانان به استفاده از این بنادر برای ترانزیت و ترانشیپ کالا شده است.

امتیاز به خبر :