سياست اصلي وزارت امورخارجه توجه به جلب و جذب سرمايه گذار است

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: به همه نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور گفته شده که باید شش هدف را دنبال کنند و سرمایه، تکنولوژی و گردشگر را به ایران بیاورند و صادرات کالاهای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر مازاد را از ایران ببرند.

به گزارش فرینا،  مرتضی سرمدی در مراسم آغاز به کار نهمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور و چهارمین نمایشگاه بین المللي بورس،بانک، بیمه و خصوصی سازی در جزيره کیش افزود: وزارت امور خارجه تلاش می‌کند که علاوه بر توافق برجام و عملیاتی‌شدن آن، طی روندی تمامی طرفین به تعهدات خود عمل کنند. ضمن اینکه از ابتدای دولت دوازدهم قرار بر این شد که معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، کار خود را شروع کند.

سرمدی گفت: در دورانی که ایران تحریم بود، در حوزه بانکداری بین‌المللی تغییرات اساسی صورت گرفته و این سبب شده است که برجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای، آثار مناسبی را در بخش بانکی نداشته باشد. پس نظام بانکی باید خود را با استانداردها تطبیق دهد، اگرچه ظرف دو سال اخیر نیز در جهت از بین بردن نگرانی‌هایی که ریسک بانک‌های ایرانی می‌توانست ایجاد کند، کار گسترده‌ای میان وزارتخانه‌های امور خارجه و اقتصاد و بانک مرکزی صورت گرفته و تلاش شده تا موضوع تحریم گروه ویژه اقدام مالی با نزدیک‌شدن استانداردهای ایران به سطح بین‌المللی، از بین برود.

وی افزود: ایران نه فقط به واسطه نداشتن استانداردهای لازم بلکه به واسطه مسائل سیاسی تحت تحریم گروه ویژه اقدام مالی قرار داشت. بنابراین تلاش ما این است که آثار تحریم سیاسی از بین برود.

قائم‌مقام وزیر امور خارجه ادامه داد: موضوع فضای سیاسی را نیز نباید نادیده گرفت. در برجام، نشان دادن رویکرد تعامل و کار با دنیا را در پیش گرفتیم تا نگرانی‌ها برطرف شود و همه از نتایج یک مذاکرات سیاسی موفق بهره‌مند شوند اما در بعد منطقه‌ای نیز سیاست جمهوری اسلامی ایران آن است که با تروریسم و افراط‌گرایی مبارزه کند و اگر منطقه را با سه سال قبل مقایسه کنیم به خوبی مشاهده می‌شود که تروریسم و افراط‌گرایی در عراق و سوریه بهبود یافته و تقریبا از نظر جغرافیا، داعش جایگاهی در این منطقه ندارد. ایران یکی از اصلی‌ترین طرف‌هایی بوده است که مبارزه با تروریسم را در منطقه دنبال کرده است.

سرمدی افزود: ایران، راه‌حل سیاسی را به جای راه حل نظامی و مسلح‌کردن گروه‌های تروریستی در پیش گرفته و بیش از هر زمانی شاهد هستیم دورنمای پیدا کردن یک راه‌حل سیاسی هستیم. در بحران سوریه نیز علیرغم ناکامی‌های حوزه بین‌المللی، اجلاس آستانه را داریم که می‌توان امیدوار بود به راه حل سیاسی در سوریه نزدیک‌تر شویم.


امتیاز به خبر :