جایگزینی روش های صنعتی و بهداشتی برای تولید ماهی خشک

مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم از سیاست تولید ماهی خُشک (ساردین و متو) با روش های صنعتی و بهداشتی به جای روش های سُنتی در این جزیره خبر داد.

به گزارش فرینا، حامد عبداللهی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: براساس اجرای سیاست های علمی سازمان منطقه آزاد قشم، روش های صنعتی و بهداشتی جایگزین روش های سُنتی تولید ماهی خُشک در جزیره می شود.
او با اشاره به بوی بسیار بَد تولید ماهی خُشک به روش سُنتی در جزیره قشم، ادامه داد: تولید ماهی خُشک به روش سنُتی علاوه بر غیر بهداشتی بودن آن، موجب کاهش ارزش افزوده آبزیان سطح زی که از مزیت ارزش افزوده بالا برخوردارند، می شود.
به گفته مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم، ماهی خُشک تولیدی با روش سُنتی در قشم صرف خوراک آبزیان و کود گیاهی می شود، در حالیکه بسیاری از کشورها از تولید ماهی خُشک با توجه به میزان فُسفر، پروتئین و کلسیم بالای ماهیان سطح زی همچون ساردین و مَتو برای تغذیه دانش آموزان استفاده می کنند.
وی یادآور شد: با رعایت اصول بهداشتی در زمینه خُشک کردن ماهیان سطح زی که بر روی پایه و تور تولید می شوند، می توان از این آبزیان مقوی دارای کیفیت بسیار بالا و مطلوب به عنوان جیره غذایی استفاده کرد.
عبدالهی، میزان ظرفیت قابل برداشت ذخایر ماهیان کوچک سطح زی (ساردین و متو) در جزیره قشم را 60 هزار تُن در سال برآورد کرد و گفت: 42 هزار تُن از این میزان به صورت سالیانه در قشم صید می شود که 80 درصد آن جهت تولید پودر ماهی و مابقی آن هم که به صورت غیربهد اشتی و با روش سنتی بر روی زمین تولید می شود، با کمترین ارزش افزوده صرف خوراک آبزیان و گود گیاهی می گردد.
او، از انتخاب 2 سایت تولید ماهی خُشک با روش صنعتی در حوالی شهر سوزا به مساحت 4 هکتار و 3 سایت بهداشتی در محدوده روستاهای هدف صید آبزیان سطح زی شامل رمچاه، سوزا و مِسن برای یکپارچه سازی تولید ماهی خُشک و بالا بردن ارزش افزوده اینگونه ماهیان در قشم، خبر داد.
مدیر کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به درخواست های زیادی که برای سرمایه گذاری در زمینه ایجاد کارخانه تولید ماهی خُشک در قشم به مدیریت کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم ارائه شده است، گفت: شرکت شهاب نقره ای قشم با سابقه طولانی در تولید ماهیان خُشک با استفاده از فناوری کشور کُره جنوبی و عقد تفاهم نامه با شرکت OSUNG ، مجوز فعالیت اقتصادی این صنعت را دریافت کرده است.
به گفته وی، یک شرکت خارجی هم مشغول طی مراحل قانونی برای دریافت مجوز برای تولید ماهی خُشک به روش صنعتی و بهداشتی در جزیره قشم است.
بنا به این گزارش، سازمان منطقه آزاد قشم در دوره دولت تدبیر و امید با سیاست گذاری های علمی و معرفی توانمندی های این منطقه در بخش شیلاتی موفق به ایجاد اتفاقات بسیار ارزشمند در حوزه صنعت شیلاتی این جزیره رقم شد که اختصاص تولید 84 هزار تُن ماهی در قفس از مجموع سهم 200 هزار تُنی کشور براساس برنامه ششم توسعه، تولید و پرورش میگو در سطح وسیع در غرب جزیره و صادرات آن به سه کشور فرانسه، روسیه و چین و همچنین تغییر روش تولید ماهی خُشک از سیستم سُنتی به روش های صنعتی و بهداشتی از جمله این اقدامات است.

امتیاز به خبر :